ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 92708
  • ۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۷:۲۵
  • 463 بازدید
  • ارسال توسط :
جنگ یمن، جنایت هولناک معاصر است/ ادبیات دفاع مقدس از سینمای آن خیلی جلوتر است/ سینمای جنگ نیازمند روایت از منظر جدید

جنگ یمن، جنایت هولناک معاصر است/ ادبیات دفاع مقدس از سینمای آن خیلی جلوتر است/ سینمای جنگ نیازمند روایت از منظر جدید

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در سال 70 فیلم سینمایی پوتین را با موضوع دفاع مقدس ساخت که در آن زمان در نوع خود یکی از بهترین‌ها بود و سه سال بعد، سریال نبردی دیگر را با موضوع اردوگاه اسرا در عراق مقابل دوربین […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در سال 70 فیلم سینمایی پوتین را با موضوع دفاع مقدس ساخت که در آن زمان در نوع خود یکی از بهترین‌ها بود و سه سال بعد، سریال نبردی دیگر را با موضوع اردوگاه اسرا در عراق مقابل دوربین برد. این سریال که از شبکه یک به روی آنتن رفت در زمان پخش یکی از پرمخاطب‌ترین سریال‌های تلویزیونی بود.

شاهد احمدلو در این سریال نقش اسیر جوانی را بازی می‌کرد‌ و اکبر سنگی با اجرای نقش «مشعل»‌؛ رئیس اردوگاه که نیمی از صورتش در جنگ سوخته بود، توجه‌ها را جلب کرد. نبردی دیگر یکی از اولین آثاری بود که اسرای دفاع مقدس را سوژه خود قرار داده بود.

باکیده در کارنامه خود آثار دیگری مانند، صلیب طلایی، روشنایی دشت، بچه‌های هور و… را نیز دارد.

همزمان با هفته بسیج خبرنگار"تیتریک"گفتگویی با این هنرمند و کارگردان البرزی در خصوص سینمای دفاع مقدس داشته است.   عبدالله باکیده هنرمند پیشکسوت سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: هشت سال دفاع مقدس پر است از سوژه‌های بکر و عالی که می‌توان بهترین آثار را درباره آنها ساخت. مثل فیلم «تنگه ابوقریب» که سال گذشته در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و بخشی از اتفاقات آن سال‌ها را به نمایش گذاشت. اگر فیلم‌هایی مانند «تنگه‌ابوقریب» ساخته نشود، بخشی از تاریخ کشور ما که اتفاقا مهم هم هست، فراموش و گم می‌شود.   وی با اشاره به اینکه جنگ یک رویداد مردانه است تاکید کرد: ما هنوز هم پس از گذشت سالیان سال از جنگ خرمشهر شاهد جنگ هایی نابرابر در منطقه مثل جنگ یمن هستیم که جنایت هولناک معاصر است.   کارگردان سریال نبردی دیگر افزود: زنان و کودکان که هیچ نقشی در جنگ ندارند در جنایت یمن مورد تهاجم قرار گرفتند و این عدم درک صحیح دشمن است که زنان و کودکان را مورد حمله قرار می دهد.   باکیده یادآور شد: آل سعود و آمریکا حقوق بشر را در یمن نقض می کنند و با هدف قرارادن مراکز حساس مثل انبار تغذیه، بیمارستان ها و … سعی دارند بر مردم این منطقه فشار روانی بیشتری وارد آورند لذا سکوت در برابر این جنایت خیانتی بیش نیست.

وی با تأکید بر اینکه برای احیای سینمای دفاع مقدس نیازمند روایت دفاع از منظر جدید هستیم، اظهار داشت: دوران دفاع مقدس سرشار از رویدادهای دراماتیک است که می توان تا ده ها سال فیلم ها و سریال های زیادی راجع به آن تولید کرد و به ورطه تکرار و کلیشه هم نیفتاد؛ این مهم نیازمند آن است که سینماگرانی که مایل به تولید یک اثر دفاع مقدسی هستند کمی زاویه دیدگاه شان را تغییر دهند .

باکیده با اشاره به برگزاری جشنواره «زن، کودک، جنگ» به میزبانی استان البرز در آینده نزدیک، گفت: زنان و کودکان دو گروهی هستند که در سینمای دفاع مقدس کمتر به آن پرداخته شده و جشنواره  به میزبانی استان البرز  می تواند فرصت بسیار خوبی برای بیان حقانیت حضور این دو گروه در جنگ باشد.

باکیده افزود: سینمای دفاع مقدس ما بسیار غنی است و هر وقت این فیلم ها به درستی ساخته شده مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است و مردم با هنر هفتم  آشتی کرده اند. فیلم هایی همچون تنگه باوقریب، ایستاده در غبار، به وقت شام و …

وی تاکید کرد: امروز ادبیات دفاع مقدس از سینمای آن خیلی جلوتر است ولی خیلی از فیلمسازان و مستندسازان آثار این نویسندگان را به تصویر نمی کشند و این خود ضعف بزرگی است.

کارگردان البرزی در پایان گفت: باید با عبرت گیری از سینمای غرب که همواره در حال قهرمان سازی و قهرمان پروری از جنگجویان خود هستند به سینمای جنگ و دفاع مقدس توجه ویژه ای داشته باشیم و نگذاریم که رویدادهای مهم آن مانند سالروز آزادسازی خرمشهر و دلاورمردی ها و جانفشانی های رزمندگان و مردم به دست فراموشی سپرده شود.

گفتنی است فیلم سینمایی عشقولانس سال پیش از این هنرمند البرزی در سینماهای کشور اکران شد و فیلم سینمایی عینک از این کارگردان البرزی در جشنواره کودک برنده جایزه بهترین فیلمنامه و بهترین تهیه کنندگی از قوه قضاییه شد.

الهه ملاحسینی – تیتریک

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن