ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 93109
  • ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۹:۲۳
  • 76 بازدید
  • ارسال توسط :
کودکان یمنی قربانی قرارداد‌های چند ده میلیارد دلاری فروش اسلحه هستند

کودکان یمنی قربانی قرارداد‌های چند ده میلیارد دلاری فروش اسلحه هستند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، غلامحسین دهقانی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در کنفرانس منطقه‌ای حقوق کودک که امروز(چهارشنبه هفتم آذرماه) برگزار شد، اظهار کرد: کودکان ارزشمندترین دارایی جامعه بشری هستند که معصومیت و آسیب پذیری و […]

کودکان یمنی قربانی قرارداد‌های چند ده میلیارد دلاری فروش اسلحه هستندبه گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، غلامحسین دهقانی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در کنفرانس منطقه‌ای حقوق کودک که امروز(چهارشنبه هفتم آذرماه) برگزار شد، اظهار کرد: کودکان ارزشمندترین دارایی جامعه بشری هستند که معصومیت و آسیب پذیری و در عین حال نقش برجسته آنان به عنوان سازندگان آینده ضرورت توجه به وضعیت آن‌ها را به عنوان یک موضوع دارای اولویت در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین المللی مطرح می‌کند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور اسلامی و دارای تمدن و فرهنگی قوی به کرامت انسانی به عنوان یک اصل معتقد است و آن را در خصوص تمام انسان‌ها فارغ از سن، جنس، نژاد، قومیت و ملیت معتبر می‌داند. بر این اساس جمهوری اسلامی ایران قائل به کرامت انسانی همه کودکان است و بنا بر همین معصومیت، آسیب پذیری و نقش جدی آن‌ها در آینده جامعه، حمایت‌های بیشتری در مقایسه با بزرگسالان برای آنان در قانون و سیاست‌های اجرایی در نظام قضایی پیش بینی شده است.

معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه، عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۰ به کنوانسیون حقوق کودک پیوست و به عنوان عضو متعهد به کنوانسیون تاکنون ۴ گزارش دوره‌ای خود را به کمیته حقوق کودک ارائه و از آن دفاع کرده است. همچنین ایران به پروتکل الحاقی فروش، فحشا و هرزه نگاری کودک پیوسته و در حال حاضر گزارش مقدماتی اجرای آن را در دست نگارش دارد. این گزارش‌ها و تعاملات انجام شده حاوی اقدامات و دستاورد‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه ارتقای حقوق کودک و حمایت از آن‌ها در عرصه‌های مختلف است. در بسیاری از موارد از سوی نهاد‌های بین المللی معتبر نظیر صندوق کودکان ملل متحد و سازمان جهانی بهداشت مورد توجه قرار گرفتند.

وی افزود: تلاش‌های مشترک بین نهاد‌های داخلی صورت گرفته و کودکان عزیز ما بدون تبعیض ملیتی و نژادی از آن‌ها منتفع شدند. برای مثال جمهوری اسلامی ایران در حمایت از ارش‌های اسلامی و انسانی همواره فرامرزی عمل کرده و منافع ملی خود را با رویکرد اخلاق محور تعریف کرده است. در همین راستا بر اساس فرمان مقام معظم رهبری شرایط تحصیل و ثبت نام برای تمام کودکان مقیم در خاک ایران حتی کودکان فاقد مدارک هویتی فراهم شده است که این امر با توجه به شرایط خاص ژئوپولیتیکی منطقه و موج پناهندگان و مهاجران که در نتیجه مداخلات نظامی بیگانگان و ناامنی‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی آنان مجبور به ترک سرزمین مادری خود شده‌اند گام بزرگ در جهت بهره مندی کودکان برخی کشور‌های همسایه از حق آموزش محسوب می‌شود.

دهقانی با اشاره به تصویب لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی که اخیرا در هیات دولت تصویب شد، گام مهم دیگری در زمینه تامین منافع کودکان در حوزه تابعیت است، گفت: حقوق اجتماعی کودکان و حق اقامت پایدار آن‌ها و رفع تبعیض از این کودکان را فراهم می‌کند. وضعیت امروز کودکان در منطقه به نحوی است که بی شک هر وجدان آگاه و بیداری که وضعیت موجود را رصد کند نمی‌تواند نسبت به آلام کودکان که در نتیجه یکجانبه گرایی‌های خودخواهانه. ایالات متحده آمریکا و جاه طلبی‌های غیرمشروع برخی دولت‌ها در منطقه به وجود آمده بی تفاوت باقی بماند. امروزه میلیون‌ها کودک در سراسر جهان به دلیل تبعات جنگ دچار آسیب‌های روانی و جسمی و محرومیت از آموزش، تغذیه نامناسب، آلودگی به تمام بیماری‌های خطرناک و غیره شده‌اند. حقوق بشر آن‌ها به صورت سیستماتیک نقض شده است و از حقوق بنیادین خود محروم شدند.

دهقانی افزود: به گفته رییس اجرایی یونیسف از آغاز جنگ بیش از ۲۴۰۰ کودک کشته و بیش از ۳۴۰۰ کودک آسیب فیزیکی دیدند. ۲ میلیون کودک یمنی از آموزش محروم شدند و میلیون‌ها نفر از آن‌ها بدون آب و غذا هستند و از بیماری‌های گوناگون از جمله وبا و دیگر بیماری‌ها رنج می‌برند و روزانه قربانی می‌شوند. این کودکان قربانی قرارداد‌های چند ده میلیارد دلاری فروش اسلحه برای تامین منافع اقتصادی دولتی هستند که در مرز‌های خود بی رحمانه کودکان را از مادران خود جدا می‌کند و مانعی بر سر مهاجرت آن‌ها به کشور خود ایجاد نماید و با شعار ملی گرایی افراطی خط بطلانی بر اصل عدم تبعیض مبتنی بر ملیت و نژاد کشیده و به این ترتیب ابتدایی‌ترین اصول مندرج در همه معاهدات حقوق بشری را نقض می‌کند. مضحک اینجاست که دوات امریکا کشوری را به نقض حقوق بشر متهم می‌کند که سال‌ها پذیرنده مهاجران و پناهندگان کشور‌های همسایه و فرزاندان آن‌ها بوده و در تاریخ خود حداقل در عصر جدید و ۳۰۰ سال گذشته هرگز آغازگر جنگ با هیچ کشوری نبوده است.

معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه، بیان کرد: کودکان عراقی، افغان و فلسطینی سالهاست که در منطقه قربانی منفعت طلبی آمریکا و ماجراجویی دولت‌های دست نشانده او هستند. امروزه کودکان ایرانی نیز به گونه‌ای دیگر هدف این رویکرد واقع شدند. جنگ تمام عیار اقتصادی از طریق اعمال تحریم‌های یک جانبه و غیر

Jafarzade Shima, [۲۸.۱۱.۱۸، ۱۱:۳۷]مشروع است و به روابط کلیه کشور‌ها با جمهوری اسلامی ایران نققض حق سلامت و حق بهره مندی از رفاه و استاندارد‌های کودکان سرزمین من و کودکان میهمان در این کشور است.

وی با اشاره به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از ادریس جزایری گزارشگر ویژه سازمان ملل در رابطه با تاثیر منفی اقدامات قهری یکجانبه، گفت: در این گزارش به تاثیر تحریم‌ها بر حقوق بشر مردم چند کشور از جمله ایران اذعان نموده است که یادآوری می‌کند در طی سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۸ بین ۱۰۰ هزار تا ۲۲۷ هزار کودک عراقی بر اثر تحریم‌ها جان خود را لز دست داده اند. بی شک ملت‌ها و دولت‌های ما این فاجعه انسانی که بی رحمانه حق حیات کودکان بی گناه را به سخره گرفته است فراموش نمی‌کند. با این همه کشور من علی رغم چهار دهه تحریم و با وجود پشت سر گذاشت ۸ سال جنگ تحمیلی بنا به تایید نهاد‌های بین المللی توانسته پیشرفت‌های چشمگیری در ارتقای حقوق کودک از جمله کاهش نرخ مرگ و میر کودکان و افزایش بهره مندی آنان از سایر حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را به دست آورد و در زمینه حقوق مدنی و سیاسی نیز به عنوان یکی از کشور‌های پیش رو در منطقه بوده است.

دهقانی با بیان اینکه ما با تکیه بر اراده کدوکان دیروز که از آزمون جنگ، تحریم و وحشت آفرینی‌هایی مانند حمله به هواپیمای مسافربری سربلند بیرون آمدیم، اظهار کرد: آن‌ها امروز والدین کودکان نسل امروز هستند ما در این جنگ جدید بیهوده‌ای که امریکا بر علیه ما به راه انداخته پیروز خواهیم شد. همبستگی منطقه‌ای ما باید و می‌تواند حال و آینده بهتر و امن تری را برای کودکانمان رقم بزنیم. کشور‌های منطقه به دلایل مختلف مانند تامین بهترین شرایط زندگی برای کودکان منطقه است با حفظ و ارتقای صلح و دوستی و افزایش همکاری‌ها توسعه پایدار را برای منطقه به ارمغان می‌آورد. انتظار کشور‌ها و کودکان آن‌ها از دفاتر سازمان ملل و نمایندگان آن‌ها در کشور‌ها و اعضای کمیته حقوق کودک و موسسات غیردولتی معتبر مانند زمین انسان‌ها این است که در برابر چالش‌های ایجاد شده در مسیر ارتقا و حمایت از حقوق کودکان به جد واکنش نشان داده و در مقابل یکجانبه گرایی و نقض مقررات بین المللی توسط صاحبان قدرت و ثروت ساکت ننشینند.

انتهای پیام

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن