ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 93642
  • ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۸:۱۹
  • 226 بازدید
  • ارسال توسط :
اگر بن سلمان منبع ثبات است، پس تعریف بی‌ثباتی چیست؟

اگر بن سلمان منبع ثبات است، پس تعریف بی‌ثباتی چیست؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از مشرق، نماینده ایالت «کارولینای جنوبی» در مجلس سنای آمریکا در ادامه انتقادهای اخیرش از مواضع عربستان سعودی به ویژه شخص «محمد بن سلمان»، ادعای دولت «دونالد ترامپ» مبنی بر اینکه مواضع دولت کنونی عربستان سعودی «منبع ثبات منطقه» است را رد کرد. «لیندسی گراهام» […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از مشرق، نماینده ایالت «کارولینای جنوبی» در مجلس سنای آمریکا در ادامه انتقادهای اخیرش از مواضع عربستان سعودی به ویژه شخص «محمد بن سلمان»، ادعای دولت «دونالد ترامپ» مبنی بر اینکه مواضع دولت کنونی عربستان سعودی «منبع ثبات منطقه» است را رد کرد.

«لیندسی گراهام» سناتور ارشد جمهوری‌خواه کنگره در ابتدای یادداشتش برای یک روزنامه آمریکایی،  به رای‌گیری چهارشنبه هفته گذشته در سنای آمریکا اشاره کرد که طی آن با ۶۳ رای موافق در برابر ۳۷ رای مخالف، سناتورها با آغاز بحث در مورد طرح توقف حمایت واشنگتن از ائتلاف عربستان سعودی در یمن موافقت کردند، طرحی که کاخ سفید به شدت با آن مخالفت و حتی تهدید به وتوی آن کرده بود.

بیشتر بخوانید:

اظهارات خصمانه برادر ولیعهد سعودی علیه ایران متیس: پرونده خاشقچی نباید ما را از تقابل با ایران غافل کند

گراهام در وال استریت ژورنال نوشت: «هفته گذشته سنا به پیش بردن قطعنامه‌ای برای پایان دادن به حمایت آمریکا از کارزار نظامی عربستان سعودی در یمن رای داد. مایک پامپئو وزیر خارجه درباره این اقدام هشدار داد و گفته بود که آمریکا نباید حکومت سعودی را توبیخ کند چرا که با این کار، ائتلاف ما تضعیف و ایران قدرتمند خواهد شد اما رای‌گیری ما اصلا ربطی به این موضوعات نداشت. ۶۳ سناتور احساس کردند وقتی که منافع و ارزش‌های آمریکا در مخاطره باشند، ما نمی‌توانیم ساکت بمانیم. جدا از اینکه آیا این قطعنامه نهایتا تصویب می‌شود یا نه، مهم است که کنگره این سیگنال را نشان دهد که هیچ توجیهی برای رفتار اخیر سعودی وجود ندارد».

سناتور ایالت کارولینای جنوبی معتقد است: «نادرست است که گفته شود حفظ ائتلاف‌های آمریکا باید منحصرا انتخاب یکی از دو موضوع قدرت یا ارزش‌ باشد. قدرت آمریکا و همچنین اصول و ارزش‌هایش در بلند مدت به یک سیستم بین‌المللی بستگی دارد که در آن افراد قدرتمند نتوانند از روی هوا و هوس خشونت‌آمیزشان اقدام کنند چرا که این حاکمیت قانون است که ثبات اجتماعی و جریان آزاد تجاری را ممکن می‌سازد».

قانونگذار ارشد جمهوری‌خواه با رد مواضع اعضای ارشد دولت آمریکا نوشت: «قتل جمال خاشقچی توسط رژیم سعودی، کارزار بی‌ملاحظه نظامی آن در یمن، محاصره قطر و تلاش‌هایش برای کنار زدن نخست‌وزیر لبنان، همه اینها نشان دهنده غرور عجیب و غریب و بی توجهی‌اش به هنجارهای بین‌المللی است. اگر این اقدامات باعث می‌شود که محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان سعودی تبدیل به یک “منبع ثبات” در خاورمیانه شود، من متنفرم که این را بگویم، اگر اینطور است پس اصلا رفتار بی ثبات کننده چه شکلی است؟».

گراهام افزود: «گفتن این حرف‌ها سبب لذت من نمی‌شود. من برای سال‌ها از رژیم سعودی حمایت کردم و با رئیس‌جمهور ترامپ درباره اینکه عربستان سعودی همچنان یک متحد استراتژیک ما است، اتفاق نظر دارم اما این چیز زیادی نیست که از یک متحد خواسته شود هنجارهای متمدنانه را نقض نکند و کشتن یک روزنامه‌نگار بدون طی مراحل قانونی قضایی اتهام‌های او آن هم در یک نهاد دیپلماتیک هر چه که باشد، کاری متمدنانه نیست. من با اتهام زنی آقای پامپئو هم مساله دارم آنجایی که گفت، انتقادات از عربستان سعودی از سوی “اتاق‌ پژواک” اوباما نشات می‌گیرد، همانهایی که به گفته او از توافق هسته‌ای ترسناک ایران حمایت کردند. من هرگز از توافق هسته‌ای ایران حمایت نکردم و هرگز رژیم ایران را مورد نوازش قرار ندادم. این موضوع را روشن کرده‌ام که از نظر من، ایران کشوری مخرب، بی ثبات کننده و دشمن منافع آمریکا و متحدانش است. موشک‌هایی که ایران به حوثی‌ها در یمن می‌دهد، تهدیدی واقعی برای شهرهای سعودی، آزادی دریانوردی و ثبات منطقه هستند. هیچ کسی در موضوع رنج مردم یمن بدون تقصیر نیست و ایران هم بیشتر از بقیه مقصر است اما چیزی که مورد بررسی قرار نگرفته، رفتار اخیر سعودی است که به دلیل ایجاد شکاف بین آمریکا و متحدانمان در خاورمیانه، در واقع به ایران کمک می‌کند. لبنان، اردن و دیگران به تضمین آمریکا مبنی بر اینکه این کشور در برابر هوا و هوس‌های ولی‌عهد(سعودی)  سر تعظیم فرود نخواهد آورد، نیاز دارند. او یک عامل مخرب در روابط آمریکا- سعودی است».

محمد بن سلمان و لیندسی گراهام

از نظر این قانونگذار ارشد کنگره آمریکا، ندیدن شواهد موجود درباره دست داشتن محمد بن سلمان در قتل جمال خاشقچی شبیه به آن است که فردی عامدانه خود را به کوری بزند.

او در یادداشت خود می‌نویسد: «با توجه به اسناد جمع آوری شده توسط سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا درباره قتل خاشقچی، انکار دخالت ولی‌عهد (در این قتل) مثل کوری عامدانه است. ناکامی در محکوم کردن او سبب خواهد شد که به حاکمان مستبد برای قتل مخالفانشان چراغ سبز داده شود. اینجا عبارتی را از (وینستون) چرچیل قرض می‌گیرم. انفعال نه تنها سبب ارائه این پیغام نگران کننده مبنی بر اینکه خرید آمریکا یک بهایی دارد، می‌شود بلکه همچنین حاوی این پیام است که بهای خرید آمریکا بسیار پایین است».

گراهام ادامه داد: «آمریکا قدرت برتری در تعامل با عربستان سعودی است و این اهرم نفوذ را برای اینکه درخواست‌هایی برای بهتر شدن این کشور داشته باشد، دارا است. این دولت (ترامپ) آمریکا را متعهد به بزرگترین حجم فروش تسلیحات به سعودی‌ها کرده است. آمریکا ضامن امنیت عربستان سعودی در صورت وقوع یک جنگ گسترده‌‎تر با ایران است و آمریکا شهرهای عربستان سعودی را حفاظت می‌کند و به نیروهای مسلحش آموزش حیاتی می‌دهد. مقام‌های آمریکا توان تمایز قائل شدن بین حمایت محدود از سعودی‌ها به منظور توسعه منافع مشترک دو کشور و کمک کورکورانه به عربستان سعودی که سبب رفتار مخرب سعودی شود را دارند و برای چنین کاری مسئولیت هم دارند».

او مدعی شد: «این ترس که سعودی‌ها همکاری با آمریکا در موضوعات مربوط به تروریسم یا ایران را متوقف خواهند کرد، ترسی منطقی نیست. این تهدیدها، به همان اندازه که برای آمریکا خطر هستند، برای سعودی‌ها هم خطر هستند. اینکه از متحدان خواسته شود اقدامات بهتری انجام دهند، معنایش این نیست که روابط را تنزل داده‌ایم بلکه این نشانه‌ای است مبنی بر اینکه ما آمریکایی‌ها اصولمان را جدی گرفته و مورد سوءاستفاده هیچکسی چه دوست یا دشمن قرار نخواهیم گرفت».

این سناتور ارشد جمهوری‌خواه در پایان این یادداشت تصریح کرد: «رای‌گیری اخیر باید به عربستان سعودی و دولت ترامپ نشان داده باشد که کنگره فقط در حال جلب توجهات یا آنطور که وزیر خارجه گفته، در حال “جیغ کشیدن” نیست. ما یک شاخه مشترک از حکومت هستیم که حق رهبری خود را برای اطمینان از منافع بلندمدت، ارزش‌ها و وجهه کشور اعمال می‌کنیم. خوب، در نهایت، کسی باید چنین کاری را انجام دهد».

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن