ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 93817
  • ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۶:۲۶
  • 457 بازدید
  • ارسال توسط :
مذاکرات صلح برای جنگ؟!

مذاکرات صلح برای جنگ؟!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از افکارنیوز، در همان ساعاتی که یک هیات از دولت نجات ملی یمن (وابسته به انصارالله) برای شرکت در نشست صلح یمن در سوئد، آسمان صنعا را ترک می‌کرد، خلبان‌های جنگنده‌های سعودی خود را برای حمله‌ای شدیدتر از قبل، آماده می‌کردند. چرخ‌های هواپیمای هیات صنعا […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از افکارنیوز،

در همان ساعاتی که یک هیات از دولت نجات ملی یمن (وابسته به انصارالله) برای شرکت در نشست صلح یمن در سوئد، آسمان صنعا را ترک می‌کرد، خلبان‌های جنگنده‌های سعودی خود را برای حمله‌ای شدیدتر از قبل، آماده می‌کردند. چرخ‌های هواپیمای هیات صنعا هنوز باند فرودگاه استکهلم را لمس نکرده بودند که جنگنده‌های سعودی 50 نقطه شرق صنعا را با بمب‌های هدایت شونده آمریکایی هدف قرار دادند.

مهم‌تر از شرق صنعا برای ائتلاف متجاوز سعودی، بندر الحدیده است. از چهار ماه گذشته، این بندر صحنه اصلی نبرد ائتلاف سعودی با انصارالله و نیروهای مردمی یمن بوده است. سعودی‌ها در این مدت تلاش کردند تا با تصرف این بندر که مهم‌ترین کانال کمک‌رسانی به مردم یمن است، انصارالله را در محاصره قرار دهند. از یک ماه پیش هم که بحث بر سر مذاکرات صلح تحت نظارت سازمان ملل آغاز شد، ائتلاف سعودی به اندازه‌ای نیرو به این منطقه اعزام کرد که به گفته یک فرمانده یمنی، این تعداد نیرو و تجهیزات برای اشغال 10 کشور کفایت می‌کرد. سعودی‌ها در این عملیات تلاش کردند تا با تصرف الحدیده، انصارالله را با دست خالی پای میز مذاکرات بنشانند اما مقاومت نیروهای مردمی، آنان را در این مسیر ناکام گذاشت. حالا در آستانه مذاکرات صلح، ائتلاف سعودی-اماراتی و درحالی که هیات یمن برای شرکت در مذاکرات صلح تحت نظارت سازمان ملل عازم سوئد شده، ائتلاف سعودی-اماراتی بر شدت حملات خود در جبهه‌های مختلف یمن به‌ویژه در ساحل غربی، افزوده است. ائتلاف سعودی-اماراتی در این حملات تلاش کرده بندر الحدیده را اشغال کند تا در مذاکرات صلح آتی در یمن، دست برتر را برای امتیازگیری داشته باشد.

علاوه‌بر الحدیده، متجاوزان و نیروهای تحت امر ائتلاف سعودی، از صبح سه‌شنبه حملاتی را در جبهه‌های «نهم، منطقه مرزی قباله باقم، البقع و رازح» علیه نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن آغاز کرده‌اند. براساس آمار 24 ساعته‌ای که سرگرد سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن داده، جنگنده‌های ائتلاف سعودی، بیش از ۵۰‌ بار مناطقی را در جبهه نهم در شرق صنعاء (پایتخت)، بمباران کرده‌اند که تنها در کمتر از ۱۰ ساعت گذشته، ۲۵ بار این منطقه را هدف حملات خود قرار داده‌اند. نهم از توابع استان صنعاء و در 40 کیلومتری شرق پایتخت واقع شده است. البته ائتلاف سعودی در هیچ یک از این تجاوزات به اهداف تعیین شده دست پیدا نکرده و با مقاومت مردم و انصارالله با شکست سنگینی مواجه شده است.

مذاکرات صلح یمن در سوئد

همزمان با تداوم جنایت سعودی‌ها در یمن، نمایندگان دولت یمن که از سوی عربستان سعودی حمایت می‌شوند، روز چهارشنبه برای شرکت در مذاکرات صلح، وارد استکهلم پایتخت سوئد شدند. آنان توسط هواپیمایی از ریاض به سمت استکهلم پرواز کردند. هیات دولت مستعفی یمن با هیاتی 12 نفره در این مذاکرات شرکت می‌کند که عبارتند از: «خالد الیمانی» وزیرخارجه، «عبدالله العلیمی» مدیر دفتر ریاست‌جمهوری دولت مستعفی، «عبدالعزیز جباری» مشاور رئیس‌جمهور مستعفی، «یاسین مکاوی» مشاور رئیس‌جمهور مستعفی، «محمد العامری» وزیر مشاور، «علی عشال» عضو پارلمان و رهبر حزب الاصلاح، «عثمان مجلی» وزیر کشاورزی و رهبر حزب کنگره مردمی یمن، «رنا غانم» معاون دبیر تشکیلات الناصری، «مروان دماج» وزیر فرهنگ، «عسکر زعیل» وابسته نظامی یمن در ترکیه، «هادی هیج» عضو مجلس شورا و «احمد غالب» عضو کمیته اقتصادی دولت مستعفی.

هیات دولت نجات ملی یمن (وابسته به انصارالله) نیز بامداد چهارشنبه برای حضور در مذاکرات صلح یمن به میزبانی سازمان ملل، وارد سوئد شد. به نوشته «رویترز» این هیات یمنی با اسکورت «مارتین گریفیث»، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن، سوار بر هواپیمایی کویتی از صنعاء به سوئد پرواز کرد. انتظار می‌رود مذاکرات صلح در هفته جاری میان دو طرف با میانجیگری سازمان ملل متحد آغاز شود. سازمان ملل هنوز تاریخ دقیق آغاز مذاکرات صلح یمن را اعلام نکرده است.

احتمال موفقیت مذاکرات

پس از ماجرای قتل جمال خاشقجی، عربستان‌سعودی روی آرامش را به خود ندیده است. این کشور که در سه سال و نیم گذشته از اجرای هیچ جنایتی در یمن ابایی نداشت، دو ماهی است که زیر ذره‌بین افکار عمومی و رسانه‌ها قرار گرفته است. بر همین اساس، هفته گذشته سنای آمریکا که از جنایت کنسولگری عربستان در استانبول خشمگین است، به پیشبرد لایحه‌ای رای داد که خروجی آن پایان مشارکت آمریکا در جنگ یمن خواهد بود. این لایحه هرچند با مخالفت ترامپ همراه شده اما اگر بتواند رای بیاورد، سعودی‌ها را تنهای تنها در باتلاق یمن گرفتار خواهد کرد و حاکمان آل‌سعود همان مسیری را می‌روند که چند دهه قبل جمال عبدالناصر رفت.

جمال عبدالناصر در طول جنگ پنج ساله (1967-1962) در یمن بیش از 10 هزار نیروی خود را از دست داد و میلیاردها دلار ضرر کرد. او در پایان جنگ اعلام کرد، یمن برای مصر به مثابه ویتنام برای آمریکا، الجزایر برای فرانسه و لبنان برای اسرائیل بود. سعودی‌ها نزدیک به چهار سال است در یمن مشغول جنگ هستند. آنها نمی‌خواهند تجربه عبدالناصر را تکرار کنند؛ البته اگر هم بخواهند، فشار متحدان غربی‌شان مانع بزرگی بر سر راه ماجراجویی‌های‌شان خواهد بود. آنان اما تلاش می‌کنند تا در آخرین ساعات و روزها پیش از به نتیجه رسیدن مذاکرات، با تصرف بندر الحدیده، دست برتر را در برابر انصارالله داشته باشند، اما به نظر نمی‌رسد بتوانند در این جنگ فرسایشی پیشروی جدی داشته باشند. همین فرسایشی شدن جنگ باعث شده تا ائتلاف متجاوز که چندین کشور را شامل می‌شد، اکنون به دو کشور محدود شود. به تازگی سودان نیز اعلام کرده از ائتلاف سعودی علیه یمن خارج خواهد شد. بر همین اساس سعودی‌ها ناچار به همراهی با مذاکرات صلح هستند.

این دور از مذاکرات صلح یمن، بر بازگشایی فرودگاه صنعاء، اجرای تبادل زندانیان و حصول توافق آتش‌بس در بندر الحدیده، تمرکز خواهد داشت. در صورت حاصل شدن توافق در این موارد، زمینه برای آتش‌بس فراگیر و توقف حملات مرگبار ائتلاف سعودی به رهبری ریاض علیه غیرنظامیان یمنی فراهم می‌شود.

 

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن