ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 94051
  • ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۲:۴۶
  • 79 بازدید
  • ارسال توسط :
تلاش عربستان برای تخریب مذاکرات یمنی-یمنی/ در مذاکرات سوئد موضوع آتش بس و خسارات یمن نادیده گرفته شد

تلاش عربستان برای تخریب مذاکرات یمنی-یمنی/ در مذاکرات سوئد موضوع آتش بس و خسارات یمن نادیده گرفته شد

«حسن هانی زاده»، کارشناس مسایل خاورمیانه، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی برنا، در خصوص "نشست یمنی_ یمنی" گفت: باتوجه به شرایطی که بعد از قتل دردناک «جمال خاشقچی»، روزنامه نگار، برجسته سعودی  بوجود آمد و انزوای عربستان که در سطح افکار عمومی رخ داد، اراده جامعه جهانی به این سمت و سو حرکت […]

«حسن هانی زاده»، کارشناس مسایل خاورمیانه، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی برنا، در خصوص "نشست یمنی_ یمنی" گفت: باتوجه به شرایطی که بعد از قتل دردناک «جمال خاشقچی»، روزنامه نگار، برجسته سعودی  بوجود آمد و انزوای عربستان که در سطح افکار عمومی رخ داد، اراده جامعه جهانی به این سمت و سو حرکت کرد که به نوعی بحران یمن را به سرانجام برسانند.

او ادامه داد: به نظر می رسد طی هفته های اخیر یک سری تحرکاتی از سوی سازمان ملل صورت گرفته است مخصوصا اینکه اقای گریفیتس نماینده دبیر کل سازمان ملل در امور یمن سفرهایی به صنعا داشته و مذاکراتی با  طرف های یمنی انجام داده و آنان را به یک نشست یمنی-یمنی دعوت کرده است. این نشست طی دو روز گذشته در استهکلم پایتخت سوئد برگزار شد. به نظر می رسد عربستان سعودی تلاش می کند که روند مذاکرات یمنی-یمنی را تخریب و شرایطی فراهم کند که اراده خود را بر انصارالله و نیروهای انقلابی تحمیل کند. به همین دلیل تصور می شود یک سری زمینه و پیش زمینه‌هایی برای پایان دادن به بحران یمن وجود دارد که نادیده گرفته شده است، از جمله این مسایل  موضوع آتش بس پایدار، تشکیل کمیته حقیقت یاب برای تعیین و تشکیل کمیسیون بین المللی برای برآورد خسارات یمن و محکوم کردن متجاوز.

هانی زاده گفت: پایان بحران یمن بستگی به اراده جامعه جهانی برای تنبیه عربستان متجاوز دارد. امریکا، انگلیس، فرانسه و المان که در ارسال سلاح های کشتار جمعی به عربستان در طول سه سال درگیری یمن نقش داشتند، الان سعی می کنند خود را در برابر افکار عمومی تبرئه کنند. از انجایی که بن سلمان عملکرد بدی داشته و الان در استانه برکناری قرار گرفته است، اراده ای وجود دارد که بحران یمن به پایان رسد اما چون عربستان سعودی در پشت صحنه کارگردانی این مذاکرات را برعهده دارد این مذاکرات طولانی خواهد بود مگر اینکه یک آتش بس پایدار در یمن برقرار و فرودگاه صنعا در برابر پروازهای خارجی افتتاح و بازگشایی شود؛ در غیر این صورت مذاکرات بی نتیجه و طولانی خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا فشاری که ترامپ بر عربستان برای عقب نشینی می اورد براساس یک سیاسی کاری است یا شکست را پذیرفته است، بیان کرد: عربستان در یمن با شکست نظامی و سیاسی مواجهه شده است. عربستان قصد داشت الحدیده را اشغال کند تا به عنوان ابزار فشار علیه انصارالله و نیروهای انقلابی یمن استفاده کند اما طی 4ماه گذشته عربستان کوچک ترین پیشروی در الحدیده  نداشته است، لذا آمریکا به بن سلمان به عنوان یک مهره سوخته فشار آورده که جنگ را در یمن به پایان برساند و از یمن عقب نشینی کند. به نظر می رسد سیاست آمریکایی ها در یمن با شکست مواجهه شده و در صدد ترمیم سیاست های خود برامده اند.

او در پایان اظهار کرد: بازگشایی صنعا و الحدیده در دراز مدت محقق خواهد شد اما عربستان سعودی سعی می کند این پروسه را طولانی کند تا بتواند امتیازات بیشتری از انصارالله بگیرد. عربستان به این نتیجه رسیده است که «عبدربه منصور هادی» نمی تواند نقشی در آینده یمن داشته باشد. «عبدربه منصور هادی» به شدت با مشکلات جسمی مواجهه بوده و در امریکا در حال معالجه است و عربستان سعی می کند مهره جدیدی به جای وی در ساختار قدرت اینده یمن پیدا کند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن