ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 94137
  • ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۸
  • 111 بازدید
  • ارسال توسط :
محورهای مذاکرات یمن در «استکهلم»

محورهای مذاکرات یمن در «استکهلم»

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از مشرق، مذاکرات صلح یمن میان طرف های یمنی و اعضای دولت مستعفی این کشور از روز پنجشنبه هفته گذشته آغاز شده و هم اکنون نیز ادامه دارد. این سومین دور از مذاکرات صلح میان دو طرف است؛ مذاکراتی که در ادوار گذشته با کارشکنی […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از مشرق، مذاکرات صلح یمن میان طرف های یمنی و اعضای دولت مستعفی این کشور از روز پنجشنبه هفته گذشته آغاز شده و هم اکنون نیز ادامه دارد. این سومین دور از مذاکرات صلح میان دو طرف است؛ مذاکراتی که در ادوار گذشته با کارشکنی دست‌نشاندگان سعودی به جایی نرسیده بود.

با این حال، این دور از مذاکرات پس از ماه ها رایزنی ها توسط «مارتین گریفیتس» فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن، از روز پنجشنبه میان دو طرف آغاز شد تا شاید پایانی باشد بر حدود ۴ سال تجاوزگری وحشیانه رژیم سعودی و متحدانش به مردم بی دفاع و بی گناه یمن. هیأت یمنی در قالب دولت نجات ملی که متضمن احزاب و جریان های مختلف یمنی از جمله جنبش أنصارالله است، در این دور از مذاکرات حضور دارد؛ مذاکراتی که در شهر «استکهلم» پایتخت سوئد برگزار می شود.

بیشتر بخوانید:

ادعای مقام آمریکایی درباره نقش ایران در یمن جدیدترین جزئیات از مذاکرات حل بحران یمن در سوئد

این درحالی است که علاوه بر طرف های مذاکره کننده یعنی هیأت های «صنعاء» و «دولت مستعفی»، «مارتین گریفیتس» فرستاده ویژه سازمان ملل متحد نیز در این دور از مذاکرات شرکت کرده است تا شاید بتواند دیدگاه های دو طرف را به منظور پایان جنگ خانمان‌سوز، به یکدیگر نزدیک تر کند؛ هرچند که سنگ اندازی ها و زیاده خواهی های هیأت «دولت مستعفی» همواره کار را برای پیشبرد مذاکرات، سخت کرده و می کند.

طرح خروج از «الحدیده» و موضع هوشیارانه هیأت «صنعاء»

مذاکرات صلح یمن در شهر «استکهلم» پایتخت سوئد این شرایط را فراهم آورده است تا گروه های یمنی در قالب دولت نجات ملی، حقوق پایمال شده ملت یمن را احیاء کرده و به آنها بازگردانند. درهمین راستا، گروه های یمنی گفتگو پیرامون مسائل مهم و دارایِ اهمیت استراتژیک را در دستور کار خود قرار داده اند تا نهایت بهره برداری را از مذاکرات مذکور کرده باشند.

در همین راستا، روشن شدن تکلیف شهر «الحدیده» یکی از مهمترین محورهای مذاکرات حال حاضر در شهر استکلهم محسوب می شود. ائتلاف متجاوز سعودی ماه هاست که حملات گسترده زمینی، هوایی و دریایی را به شهر الحدیده ترتیب داده است و پس از عدم موفقیت در تسلط بر آن، این شهر را به طور کامل تحت محاصره خود درآورده است.

اکنون مطالبه اصلی گروه های یمنی در جریان مذاکرات استکهلم، در وهله اول مشخص شدن تکلیف شهر الحدیده و رفع کامل محاصره از آن است اما به نظر می رسد که زیاده خواهی های مُهره های دست نشانده عربستان سعودی در دولت مستعفی یمن همچنان در این زمینه ادامه دارد و آنها خواهان حل و فصل اصولی و منطقی مسأله شهر الحدیده نیستند. این مسأله آنجا آشکارتر می شود که مطالبات غیرمنطقی هیأت «دولت مستعفی» یمن درخصوص الحدیده را می شنویم.

در همین راستا، هیأت شرکت کننده در مذاکرات صلح سوئد از سوی دولت مستعفی یمن و «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور فراری این کشور در جریان این مذاکرات اعلام کرد که ارتش و نیروهای مردمی این کشور باید به صورت کامل از الحدیده خارج شوند. «محمد عبدالسلام» از اعضای ارشد أنصارالله نیز ضمن اعلام مخالفت هیأت صنعاء با درخواست مذکور، اعلام کرد که شهر الحدیده باید یک شهر بی طرف باشد.

تلاش برای ممانعت از بازگشایی فرودگاه صنعاء

باوجود اینکه گروه های یمنی در شهر استکهلم سوئد گرد هم آمده اند تا به بحران های مخلتف در این کشور پایان دهند اما طرف مقابل یعنی هیأت نمایندگی از دولت مستعفی همواره با ارائه شروط زیاده خواهانه و غیرمعقول، سعی در به شکست کشاندن مذاکرات داشته و راه رسیدن به تفاهمات دوجانبه را مسدود می کند.

یکی از مهمترین محورهای گفتگوهای کنونی در استکهلم سوئد، به مسأله بازگشایی فرودگاه بین المللی صنعاء باز می گردد که به دلیل محاصره هوایی یمن توسط ائتلاف متجاوز سعودی، این فرودگاه چند سالی است که تعطیل شده است. فرودگاه بین المللی صنعاء که کنترل آن در دست نیروهای یمنی قرار دارد، هم اکنون از لحاظ فنی آمادگی کامل برای ازسرگیری پروازها را به دست آورده اما این ائتلاف سعودی و مزدورانش در دولت مستعفی هستند که اجازه انجام پروازها را نمی دهند.

هیأت «دولت مستعفی» یمن در جریان مذاکرات سوئد برای صدور مجوز جهت بازگشایی فرودگاه بین المللی صنعاء این پیش شرط را مطرح کرده که تمامی پروازها از و به فرودگاه صنعاء مورد بازرسی و تفتیش قرار گیرند؛ شرطی که با مخالفت صریح و قاطع هیأت صنعاء و أنصارالله مواجه شد.

در همین ارتباط، «محمد عبدالسلام» رئیس هیأت مذاکره کننده انصارالله یمن در مذاکرات صلح سوئد تاکید کرد: «بازگشایی فرودگاه صنعاء باید بر اساس قوانین بین المللی صورت پذیرد و ما هیچ گونه بازرسی هواپیماها را نمی پذیریم». البته هیأت صنعاء با طرح ایفای نقش سازمان ملل متحد در فرودگاه صنعاء به منظور پیشبرد مذاکرات و نشان دادن حسن نیت خود در این زمینه، موافقت کرده است.

تشکیل دولت انتقالی؛ پیشنهاد راهبردی هیأت یمنی

یکی از مهمترین و راهبردی ترین پیشنهاداتی که در جریان مذاکرات صلح یمن در کشور سوئد مطرح شده، پیشنهاد تشکیل دولت انتقالی به منظور فراهم آوردن شرایط جهت انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی، بوده است. محمد عبدالسلام در حاشیه مذاکرات سوئد تأکید کرد: «شاید راهکار پایان بحران یمن ورود به یک مرحله انتقالی با یک سقف زمانی مشخص باشد؛ به گونه ای که تمامی احزاب و جریان های سیاسی یمن در این مرحله به ایفای نقش بپردازند».

با وجود مطرح شدن این پیشنهاد اما هیأت اعزامی به نمایندگی از دولت مستعفی یمن هیچ واکنشی بدان نشان نداده است؛ این بدان معناست که این هیأت نه به منظور تحقق صلح و پایان بحران در یمن که به منظور دیکته کردن خواسته ها و مطالباتش پای به سوئد گذاشته است.

در هر صورت آنچه که مد نظر گروه های یمنی در خصوص تشکیل دولت انتقالی است، بدون شک در راستای تأمین مطالبات مردم این کشور محسوب می شود و مخالفت طرف مقابل با این مطالبه به حق مردم یمن در واقع، تیر خلاصی است بر تمامی شعارهایی که در حمایت از یمنی ها سر می دهند. محمد عبدالسلام، رئیس هیأت یمنی در مذاکرات سوئد بر لزوم تشکیل دولت انتقالی تأکید کرده است.

عدم جدیت سعودی برای برقراری صلح

واقعیت آن است که تداوم حملات ددمنشانه رژیم سعودی و متحدانش به یمن آن هم همزمان با ادامه مذاکرات صلح سوئد بار دیگر نشان داد که سعودی ها همچنان راهکار نظامی و جنایتکارانه خود را به راهکار سیاسی برای حل بحران یمن ترجیح می دهند. در طول چند روزی که از مذاکرات استکهلم سپری می شود مناطق مختلفی از یمن هدف حملات سعودی ها قرار گرفته و به دنبال آن دهها غیرنظامی به شهادت رسیده اند.

در همین ارتباط، «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن در سخنانی از تداوم حملات ائتلاف متجاوز عربی به سرکردگی رژیم سعودی به این کشور به شدت انتقاد کرد. وی تأکید کرد که تداوم این حملات همزمان با ادامه مذاکرات صلح در کشور سوئد نمی تواند کمکی به این مذاکرات کند. این مقام نظامی یمن همچنین اظهار داشت: تداوم حملات متجاوزان به این کشور همزمان با مذاکرات استکهلم حاکی از عدم جدیت ریاض در تحقق صلح است.

بزرگترین چالش مذاکرات چیست؟

بزرگترین چالش مذاکرات کنونی میان هیأت «صنعاء» و هیأت اعزامی به نمایندگی «دولت مستعفی» یمن آن است که این هیأت دولت مستعفی اختیاری از خود برای اتخاذ تصمیمات استراتژیک ندارد و به صورت کاملا منفعلانه و به منظور کاستن از میزان فشارهای افکار عمومی، وارد مذاکرات شده است.

شاید اگر نمایندگانی از عربستان سعودی و امارات متحده عربی پای میز مذاکرات با هیأت صنعاء حاضر شده بودند، مذاکرات بیش از این شاهد پیشرفت بود، چراکه هیأت «دولت مستعفی» عملا از خود اختیاری ندارد.

«سلیم المغلس» عضو هیات مذاکره کننده انصارالله یمن در این خصوص می گوید: «ما طرح توقف جنگ در همه جبهه های تعز را مطرح کردیم اما هیات ریاض مخالفت کرد. توقف جنگ یا آتش بس چه در تعز یا الحدیده و یا در دیگر مناطق به حضور نمایندگانی از عربستان و امارات در پای میز مذاکرات نیاز دارد».

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن