ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 94250
  • ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۷:۲۸
  • 77 بازدید
  • ارسال توسط :
عطوان: نتانیاهو وقتی با بحران روبرو می‌شود به سلاح روابط عمومی پناه می‌برد

عطوان: نتانیاهو وقتی با بحران روبرو می‌شود به سلاح روابط عمومی پناه می‌برد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر مطرح جهان عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه‌ای «رای‌الیوم» نوشت: یک قانون طلایی، که ما آن را از ته دل و از طریق اجرای آن طی سال‌های گذشته از سوی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل، به خاطر می‌سپاریم […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر مطرح جهان عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه‌ای «رای‌الیوم» نوشت: یک قانون طلایی، که ما آن را از ته دل و از طریق اجرای آن طی سال‌های گذشته از سوی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل، به خاطر می‌سپاریم این است که نتانیاهو زمانی‌که با بحرانی روبرو می‌شود که حکومت و کابینه‌اش را تهدید می‌کند به سلاح روابط عمومی، که در آن خِبره است، متوسل می‌شود و یک طناب نجات در حکومت‌های عربی و «دستاوردهای» عادی‌سازی مجانی و شرم‌آور با آنها، می‌یابد.

نتانیاهو در حال حاضر با چالش‌های خطرناکی در سه جبهه روبه‌روست، نخست جنوب لبنان، جایی‌که قدرت موشکی حزب‌الله و تجارب آن در جنگ زمینی افزایش یافته است، دوم در سوریه در سایه افزایش قدرت ایران و بهبود (اوضاع) سوریه و ارتش آن، سوم در کرانه باختری، که به نظر می‌رسد مقاومت مسلحانه افزایش یافته است و در نوار غزه، که در آن، (اسرائیل) با شکست بزرگی مواجه شد که مجبور شد بعد از ۴۸ ساعت و از ترس این‌که موشک‌های مقاومت به قلب تل‌آویو و «حیفا» برسد، اعلام آتش‌بس کند. البته موشک‌های مقاومت در دور بعدی قریب‌الوقوع (جنگ) به این مناطق خواهد رسید.

می‌بینیم که (نتانیاهو) به جای مواجهه با این چالش‌ها، به صورت مجزا یا دسته‌جمعی، از «ترس» از آن‌ها و به منظور گمراه کردن افکار عمومی اسرائیلی‌ها به پرونده عادی‌سازی و سخن گفتن از دستاورد‌ها و پیشرفت‌ها پناه می‌برد؛ مانند اعلام موافقت پادشاهی عمان با اجازه دادن به هواپیما‌های شرکت (العال) اسرائیلی برای عبور از آسمان عمان در مسیر پروازش به هند. نخست‌وزیر اسرائیل، روز گذشته در دیدار با سفرای اسرائیل در کشور‌های آسیایی، اروپایی و آمریکای لاتین در مقر وزارت خارجه این رژیم دقیقا گفت: «سلطان قابوس موافقت خود با عبور هواپیما‌های تجاری ال‌عال، از حریم هوایی عمان را به وی ابلاغ کرده است.» او در همین دیدار فاش کرد: «شرکت‌های هواپیمایی اسرائیلی خواهند توانست در مسیرش به آمریکایی جنوبی، از آسمان سودان عبور کنند.» این اظهارات و اقدامات نتانیاهو در چارچوب تلاش‌ها برای بهبود روابط با کشور‌های مسلمان و منزوی کردن ایران صورت می‌گیرد.

پرواز هواپیما‌های شرکت ال‌عال، که حامل پرچم اسرائیل هستند- در آسمان عمان نمی‌تواند انجام شود مگر بعد از دستیابی به توافقی مشابه با عربستان سعودی. نتانیاهو اذعان کرد که مذاکرات تاکنون پیشرفت مطلوبی نداشته است. ما امیدواریم که هرگز (چنین) مذاکراتی نباشد تا پیشرفت کند. اما عبور هواپیما‌های اسرائیل از آسمان سودان همچنان «معما» است؛ چرا که تا لحظه نوشتن این مقاله، هرگونه تایید یا تکذیب از سوی سودان صادر نشده است. ولی سکوت رسمی سودان می‌تواند دلیل موافقت آن باشد. لابی سودان بر این باور است که خروج از فهرست «تروریسم» آمریکایی نمی‌تواند مگر از دروازه اسرائیل ممکن باشد چرا که آن کوتاه‌ترین راه، بعد از شکست دیگر دروازه‌ها مانند همگرایی با عربستان سعودی به موازات تشدید خصومت با ایران، و مشارکت در ائتلاف سعودی- اماراتی در جنگ یمن. عبور هواپیما‌های اسرائیلی هرگز بحران‌های اقتصادی و امنیتی را حل و فصل نمی‌کند بلکه راه‌حل، ریشه‌کن کردن فساد و پارتی‌بازی و نیز گردش قدرت و مسئولیت‌پذیری است.

موضوع تاسف‌بار این است که حکومت‌های عربی در دام عادی‌سازی، که نتانیاهو قرار داده است، افتاده‌اند و از قضیه عادلانه عربی و اسلامی چشم‌پوشی کردند و طرح صلح (سازش) عربی را که از زمان نشست بیروت در سال ۲۰۰۲ برای آن تبلیغ می‌کردند، کنار گذاشته‌اند.

دستاورد‌های امنیتی و تکنولوژی اسرائیل چیست که ایالات متحده، روسیه و چین ندارند به نحوی که این حکومت‌ها به سمت تل‌آویو با شتاب می‌رود و یا فرش قرمز برای نتانیاهو، وزرایش و تیم‌های ورزشی او در پایتخت‌های‌شان پهن می‌کنند؟

فرار نتانیاهو به عادی‌سازی روابط با کشور‌های عربی از جمله کشور‌های حوزه خلیج‌فارس، هرگز انظار را از بحران‌های داخلی و خارجی منحرف نمی‌کند، ولی او، این بحران‌ها را به نحوی به دوستان جدید عرب خود، به‌ویژه در سایه جنبش مردمی که در حال حاضر سرتاسر جهان را درنوردیده و ما آن را به صورت شفاف‌تر در اردن و فرانسه می‌بینیم، منتقل خواهد کرد. خدا می‌داند که صحنه بعدی (این جنبش) کجاست. آن، سونامی‌ای است که بی‌شک شکل می‌گیرد.

ما به عادی‌سازان عرب این وعده را می‌دهیم که با وجود حرکات پهلوانانه آنها، دوست جدید و صمیمی‌شان، نتانیاهو، عمری طولانی در قدرت نخواهد داشت و مقاومت تسلیم نخواهد شد. نمایش کشف تونل‌های ۴۰ متری در مرز‌های لبنان با اراضی اشغالی احدی را فریب نمی‌دهد. موشک‌های مقاومت، که دقت و کارآمدی‌شان در حال تقویت شدن است، پاسخی قاطع است و همین موشک‌ها هستند که نتانیاهو و امیدواران به او را نابود خواهد کرد. آن‌گونه که می‌خواهید عادی‌سازی کنید و از هواپیما‌های اسرائیلی با رقص و آواز استقبال کنید… این مرحله، کوتاه و گذرا است. منتظر زمان می‌مانیم.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن