ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 94650
  • ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۲
  • 94 بازدید
  • ارسال توسط :
توکل کرمان: عربستان و امارات باید به دلیل خسارت‌های جنگ یمن غرامت بپردازند

توکل کرمان: عربستان و امارات باید به دلیل خسارت‌های جنگ یمن غرامت بپردازند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از ایسنا، توکل کرمان، فعال حقوق بشر یمنی در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی بر نقش خود به عنوان انتقال بحران یمن به دنیا و راه‌های پایان دادن به جنگ موجود و تحقق صلح در آن پرداخت. وی در پاسخ به این سؤال که آیا طرحی […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از ایسنا، توکل کرمان، فعال حقوق بشر یمنی در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی بر نقش خود به عنوان انتقال بحران یمن به دنیا و راه‌های پایان دادن به جنگ موجود و تحقق صلح در آن پرداخت.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا طرحی را که تحت عنوان “روزنامه‌نگاران بدون مرز” به همراه هفت تن از همکارانش با هدف ترغیب برای آزادی بیان و تحقق حقوق دموکراتیک به راه انداخته بودند، به ثمر نشست یا نه، گفت: این طرح را برای مبارزه با بازداشت‌ها و تحت فشار گذاشتن روزنامه‌نگاران یمن پیش از انقلاب ۲۰۱۱ آغاز کردیم، تلاش‌های فراوانی برای دفاع از حقوق مدنی و سیاسی شهروندان به کار بستیم و با هدف مبارزه با فساد و سوءاستفاده از قدرت در برخی فعالیت‌ها مشارکت کردیم تا اینکه دوره انتقالی همزمان با کودتای مدنی ۲۰۱۱ پیش آمد، در این دوره مردم توانستند به حقوق خود دست یافته و آزادی بیان داشته باشند. در این دوره شاهد بازداشت روزنامه‌نگاران و اعمال محدودیت علیه آزادی بیان و تظاهرات نبودیم تا اینکه اختلاف میان انصارالله و دولت مستعفی در سال ۲۰۱۵ و به دنبال آن جنگ یمن رخ داد. در حال حاضر در یمن هیچ نهاد رسانه‌ای آزادی وجود ندارد.

توکل درباره مواضع طرف‌های بیگانه در بحران یمن گفت، خواستار پایان یافتن محاصره تحمیلی این کشور و جنگ موجود در آن در زودترین زمان ممکن است و از دولت مستعفی یمن می‌خواهد فرودگاه‌ها و بنادر را هرچه سریع‌تر بازگشایی کند. از عربستان و امارات خواست مداخله منفی خود را در یمن پایان داده و از شبه‌نظامیان مسلح و سربازان مزدور حمایت نکنند که در حق غیرنظامیان شهرهای عدن و تعز مرتکب کشتارجمعی می‌شوند. عربستان هم باید فروش سلاح به سعودی‌ها را متوقف کند.

شورای امنیت از طرف‌های درگیر در یمن خواسته برای حل مشکلاتشان به جای راه‌حل‌های نظامی از طریق مذاکرات وارد عمل شوند، توکل درباره اینکه آیا این درخواست راه‌حلی برای بحران یمن ارائه خواهد کرد یا نه، گفت: امیدوار است این فرصت به راه‌حل تحقق صلح در یمن تبدیل شود. به نظر او با توقف مداخله‌های خارجی یعنی عربستان و امارات نه تنها صلح محقق نخواهد شد بلکه یمن خواهد توانست دولت دموکراتیک و آزاد هم تاسیس کند.

وی در خصوص اقداماتی که ممکن است برای جبران متضرران جنگ پس از پایان آن اتخاذ شود، گفت: پس از پایان جنگ باید کمیته آشتی ملی تشکیل شود، عربستان و امارات باید برای جبران همه خسارت‌های غیرنظامیان در اثر این جنگ غرامت دهند. در سطح نظامی هم باید کمیته نظامی با نظارت سازمان ملل برای پایان دادن به فعالیت‌های همه گروه‌های مسلح یمن تاسیس شود، همچنین باید زندگی سیاسی که در نتیجه جنگ یمن متوقف شده بود، بار دیگر فعال شود.

توکل درباره قتل خاشقجی در چارچوب آزادی‌بیان گفت: قتل وی بسیار ددمنشانه بوده و خشم جهان را برانگیخت و در نهایت هم تلاش‌ها برای مخفی کردن این جنایت منجر به کاهش اعتبار ولیعهد عربستان شد که دم از اصلاح جامعه سعودی می‌زند.

وی ادامه داد، در طول این زمان، برخی کشورها منافع خود را به حقوق بشر ترجیح داده و از طرف‌هایی که در قتل خاشقجی دست داشتند، حمایت کردند، عربستان یکی از بزرگترین کشورهای تولیدکننده نفت در سازمان اوپک و مزدور محترمانه بخش تسلیحات آمریکاست. در اثر این جنایت متوجه شدیم که هرکسی که قدرت مادی داشته باشد، می‌تواند هرکسی را که بخواهد بکشد، بعید است انتخاب مکان جنایت تصادفی باشد اما آنکارا ابهامات پیرامون حوادث را با شفافیت خود از بین برده است.

قعال حقوق بشری یمنی درباره اینکه آیا خاورمیانه شاهد وقوع “بهار عربی دومی” خواهد بود یا نه، گفت: تور طرح بهار عربی از ده‌ها سال پیش پهن شده است. حوادثی که یمن در مرحله بهار عربی دید برای تحقق دموکراسی در این کشور بود. به همین دلیل ملت‌های این منطقه در حال حاضر مانند ۵۰ سال پیش نیستند و برای مخالفت با رژیم‌ها و براندازی آنها شجاع شده‌اند.

منطقه عربی بیش از دیگر مناطق جهان شاهد افزایش بیکاری جوانان فارغ‌التحصیل است، بنابراین عدم ایجاد فرصت شغلی برای آنها بدون شک منجر به بروز اقدامات جدید در این منطقه خواهد شد.

انتهای پیام

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن