ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 95157
  • ۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۹:۵۶
  • 77 بازدید
  • ارسال توسط :
اظهارات ترامپ درباره خروج آمریکا از سوریه اعتراف به شکست در سیاست خارجی بود

اظهارات ترامپ درباره خروج آمریکا از سوریه اعتراف به شکست در سیاست خارجی بود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از ایسنا، سعدالله زارعی در سخنرانی پیش از خطبه‌های این هفته نمازجمعه تهران در بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای منطقه غرب آسیا بیان کرد: حضرت امام(ره) فرموده بودند که این قرن، قرن غلبه مستضعفین بر مستکبرین است و خدای متعال اراده کرده است کاخ‌های ظلم […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از ایسنا، سعدالله زارعی در سخنرانی پیش از خطبه‌های این هفته نمازجمعه تهران در بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای منطقه غرب آسیا بیان کرد: حضرت امام(ره) فرموده بودند که این قرن، قرن غلبه مستضعفین بر مستکبرین است و خدای متعال اراده کرده است کاخ‌های ظلم ستمگران را در این عصر به تصرف بندگان مظلوم خود در بیاورد.

وی در ادامه با اشاره به قصد آمریکا برای خروج نیروهای نظامی خود از سوریه بیان کرد: دیروز رسما آمریکا اعلام کرد که نیروهای نظامی خود را که حدود ۳۰۰۰ نفر هستند از سوریه خارج خواهد کرد. در این رابطه باید این نکته را در نظر گرفت که همزمان آمریکایی‌ها از خارج کردن نیروهای نظامی خود از افغانستان نیز صحبت کردند. تعداد نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان در حال حاضر بیش از ۲۰ هزار نفر است. آمریکایی‌ها در حالی صحبت از خارج کردن نیروهای نظامی خود از افغانستان و سوریه می‌کنند که ۱۸ سال پیش آنها نیروهای نظامی فراوانی را با هدف سیطره بر افغانستان و مهار سه قدرت رقیب آمریکا یعنی ایران، روسیه و چین به منطقه اعزام کردند.

این کارشناس مسائل منطقه در ادامه اظهار کرد: تابلوی حرکت آمریکا در افغانستان مهار طالبان بود و گفته می‌شد که آنها قصد دارند شر یک گروه تروریستی را از سر یک ملت کم کنند اما امروز شاهد مذاکرات مقامات آمریکایی با طالبان هستیم. با این هدف که نیروهای آمریکا و مقرهای آن در افغانستان امنیت داشته باشند و آمریکایی‌ها بتوانند در ارتباط با مسئله خروج تصمیم بگیرند. این اوج حقارت یک قدرتی است که وارد یک سرزمین شده و ۱۸ سال می‌جنگد و بیش از ۴۰۰۰ کشته و هزاران مجروح داشته و میلیاردها دلار هزینه کرده است و بعد با سرافکندگی تمام با همان گروهی که اعلام کرده بود برای براندازی آن به افغانستان آمده وارد مذاکره می‌شود و در واقع تضمین امنیتی برای نیروهای خود را از آنها مطالبه می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به ذلت آمریکا در خروج نیروهای خود از افغانستان بیان کرد: آمریکا با این اقدام با صراحت اعلام می‌کند که من نه تنها امنیت ساز نیستم بلکه حتی برای تامین امنیت نیروهای خود نیز مشکل دارم. مذاکرات چهارجانبه‌ای که آمریکا، انگلیس، سعودی‌ها و اماراتی‌ها این روزها در ابوظبی دنبال می‌کنند در واقع اعلام رسمی شکست کامل یک ائتلاف متجاوز در منطقه ما است.

زارعی در ادامه با اشاره به مذاکره آمریکا با طالبان بیان کرد: این مذاکره در شرایط قدرت طالبان شکل نگرفته است که ما بگوییم آمریکا با یک گروه در اوج اقتدار مشغول مذاکره است. در شرایط فعلی تفکر طالبانی در منطقه ما به انزوا رفته است و آمریکایی‌ها با سرافکندگی تمام با یک گروه منزوی مشغول مذاکره برای تامین امنیت خود هستند. افرادی که به پشتیبانی آمریکا در منطقه دل خوش کرده‌اند باید به این صحنه نگاه کنند و متوجه شوند که این خانه عنکبوت حتی قادر به تامین امنیت خود نیز نیست.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: امروز آمریکا پس از چهار سال حضور نظامی در سوریه اعلام می‌کند که ما کاری در سوریه نداریم و باید از اینجا خارج شویم.

وی در ادامه با اشاره به مطرح شدن خروج نیروهای آمریکایی از سوریه تاکید کرد: این خروج پس از پایان یافتن کار داعش و النصره توسط جبهه مقاومت در سوریه مطرح شده است. یعنی در سوریه نیز آمریکایی‌ها در شرایط ضعف داعش و النصره ناگزیر به ترک این کشور هستند. از یک سو آمریکایی‌ها می‌گویند ما محور مبارزه با تروریسم هستیم از سوی دیگر ترامپ اعلام می‌کند که مبارزه با داعش یک مسئله محلی است که به سوریه و عراق و ایران و روسیه مربوط است و ما باید به درون خانه بازگردیم.

زارعی در ادامه با اشاره به اظهارات روز گذشته ترامپ در خصوص خروج نیروهای آمریکایی از سوریه اظهار کرد: این اظهارات هم اعتراف به شکست آمریکا در سیاست خارجی خود بود. چرا که سیاست خارجی آمریکا مبتنی بر میلیتاریسم است و هم اعتراف به مشکلات عمیق داخلی آمریکا بود. چرا که ترامپ با صراحت اعلام کرد ما به درون خانه باز می‌گردیم و به حل مسائل داخلی آمریکا خواهیم پرداخت.

وی در ادامه با اشاره به مسئله قتل خاشقجی بیان کرد: مسئله قتل خاشقجی اندازه قدرت آمریکا را برای دنیا مشخص می‌کند. خاشقجی در جریان برنامه آمریکایی و سعودی به قتل رسید. پیش از این ده‌ها و صدها نفر امثال خاشقجی در گوشه و کنار دنیا به وسیله همین‌ها به قتل رسیده بودند اما در آنجا توانسته بودند پرونده را مهار کنند وضعیتی که در پرونده خاشقجی برای آمریکا و عربستان پیش آمد ضعف بزرگ آنها را هم در صحنه خارجی و هم در صحنه داخلی به اثبات رساند و این مسئله نیز به عنوان یک نمونه واضحی است که نشان می‌دهد اندازه قدرت آمریکا برای پیش بینی تحولات و مدیریت تحولات و مشکلاتی که برای آنها پیش می‌آید تا چه اندازه کم است.

وی در ادامه اظهار کرد: آمریکایی‌ها در سوریه مشغول فتنه انگیزی بودند اما در عین حال در روند سیاسی و امنیتی سوریه کاری از دستشان بر نیامد و عملا هم از فرآیند امنیتی و هم از فرآیند سیاسی کنار گذاشته شده بودند. بعد از چهار سال هزینه دادن آمریکایی‌ها با دست خالی و سرافکندگی سوریه را ترک خواهند کرد. در حالیکه آمریکایی‌ها بارها اعلام کرده بودند که ما برای امنیت اسرائیل به سوریه آمده‌ایم.

زارعی در ادامه با اشاره به اذعان آمریکایی‌ها در خصوص اینکه امنیت اسرائیل برای ما خط قرمز است، بیان کرد: امروز در حالیکه یکی دو ماه از آخرین اظهار نظر اینگونه آمریکا نگذشته است ترامپ اعلام می‌کند ما سوریه را ترک خواهیم کرد. این بدان معنا است که اسرائیلی‌ها امروز باید دریافته باشند که پشتوانه خارجی آنها به شدت متزلزل شده است. کما اینکه پیش از این اروپایی‌ها نیز عملا از معادله کنار رفته بودند. از امروز به بعد اسرائیلی‌ها در مواجهه با ملت‌های منطقه فقط می‌توانند بر روی توانایی‌های محدود داخلی خود تکیه کنند و این به معنای آغاز فروپاشی قدرت اسرائیل در منطقه است.

وی در ادامه با اشاره به مسئله یمن و پیروزی بزرگ سیاسی انصارالله و مردم یمن در مواجهه با جبهه گسترده آمریکایی، انگلیسی، سعودی بیان کرد: هفته گذشته یک دور مذاکرات پنج روزه بین طرف‌های یمنی با حضور سعودی‌ها و آمریکایی‌ها و سازمان ملل برگزار شد که یک پیروزی بزرگ سیاسی برای انصارالله به حساب می‌آید. همین جبهه که در سوئد نشستند و با یکدیگر مذاکره کردند افرادی بودند که چهار سال پیش با صدور قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت سازمان ملل انصارالله را یک گروه تروریستی و غیر قابل مذاکره نامیدند و یمن را برای محو انصارالله به محاصره زمینی، دریایی و هوایی در آوردند.

وی افزود: امروز همان‌ها در سوئد قطعنامه خود را پاره کردند و با همین گروه به مذاکره و گفت‌وگو نشستند. این صحنه بیانگر شکست مطلق قدرت‌های زورگوی غربی و وابستگان شرور آنها در منطقه در برابر اراده خداوند و مقاومت ملت‌های منطقه است. نکته‌ای که حائز اهمیت است انصارالله در مذاکرات سوئد علی رغم اینکه چهار سال فشار گسترده نظامی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی را تحمل کرد و به طور مطلق در برابر یک جبهه جهانی قرار داشت، توانست در سوئد خواسته‌های خود را محقق کند و یک فصل جدیدی را در وضعیت یمن ایجاد کند.

زارعی در ادامه با اشاره به حضور موفق انصارالله و ملت یمن در سوئد بیان کرد: این حضور تمام تارهای شیطانی را که در قالب قطعنامه ۲۲۱۶ علیه ملت یمن در هم تنیده شده بود را کنار زد و نشان داد که می‌تواند این ملت مظلوم بر جبهه زور آمریکا، پول سعودی و تزویر شورای امنیت سازمان ملل غلبه کند. در این صحنه مردم یمن و به طور خاص انصارالله دست کم سه پیروزی بزرگ را به دست آوردند. اول پیروزی نظامی است. زمانی که این جنگ شروع شد سعودی‌ها اعلام کردند که ظرف یک هفته پرونده یمن را خواهند بست و اماراتی‌ها اظهار کردند در ظرف ۴۰ روز پرونده یمن را خواهند بست اما این جنگ چهار سال به درازا کشیده و در پایان چهار سال آنها ناگزیر هستند انصارالله را به عنوان یک گروه غیر قابل حذف به رسمیت بشناسند و با آن مذاکره کنند.

وی در ادامه اظهار کرد: پیروزی نظامی ملت یمن به انصارالله نشان داد که جنگ افزارها و سلاح نیست که تعیین کننده معادله امنیتی هستند. درست است که سلاح مهم است اما مهمتر از سلاح اراده‌های مومنینی است که از این سلاح استفاده می‌کنند و می‌توانند با برخورداری از سلاح کمتر بر دشمن باطل مسلح به انواع سلاح‌ها غلبه کنند و آن را به تمکین وادار کنند.

زارعی در ادامه با اشاره به موضع جمهوری اسلامی ایران در برابر بحران یمن بیان کرد: ایران می‌تواند با افتخار اعلام کند که تنها کشوری بودم که از ابتدای ماجرای بحران امنیتی یمن در اینکه باید در کنار ملت مظلوم یمن و در مقابل جبهه ظالم باشم تردیدی نکردم و در طول این مدت علی رغم مسائل مختلفی که پیش آمد ایران تنها کشوری بود که ثبات موضع داشت و ذره‌ای در حمایت از ملت یمن تردید نکرد. هر چند به دلیل محاصره هوایی، زمینی و دریایی که شورای امنیت و کشورهای زورگو در مورد یمن به اجرا گذاشته بودند دست جمهوری اسلامی از کمک‌های فراوان در عرصه‌های مادی بسته بود اما در عین حال هر جا که شد این ملت به ملت مظلوم یمن کمک کرد و کمکی را از آنها دریغ نکرد.

وی در ادامه بیان کرد: مهمتر از کمک مادی به مردم یمن ثبات موضع جمهوری اسلامی در برخورد با مسئله یمن است که جای افتخار دارد. پیروزی دوم ملت یمن پیروزی حقوقی آنها بر جبهه مقابل بود. مبنای جنگ یمن استناد سعودی‌ها به قطعنامه شورای امنیت و اجماع در شورای امنیت و مشروعیت بین‌المللی جنگ بود. امروز همان کسانی که با قطعنامه ۲۲۱۶ دست سعودی را در جنایت مداوم علیه ملتی محروم باز کردند ناگزیر شدند به سعودی‌ها و اماراتی‌ها فشار بیاورند و آنها را وادار به گفت‌وگو با انصارالله کنند.

زارعی در ادامه تصریح کرد: قطعنامه‌ای که در آن زمان توسط سعودی‌ها نوشته شده بود و توسط قدرت‌های جهانی بدون کم کردن یک واو به تصویب رسیده بود در جریان مذاکرات سوئد کنار گذاشته شد. این بدین معناست که از این به بعد سعودی‌ها در مواجهه با ملت یمن هیچ برگ مشروعی در اختیار ندارند و نمی‌توانند به هیچ مسئله بین‌المللی استناد کنند. در مذاکرات سوئد اعضای شورای امنیت سازمان ملل به گروهی که مارک ظالمانه تروریستی زده بودند مدال افتخار دادند و نماینده دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد انصارالله و مسئولین فعلی یمن مذاکره پذیرترین، مصالحه پذیرترین و مسئولیت‌پذیرترین گروه در مذاکرات بودند. این تعریف و تمجید آنها نشان دهنده این است که آنها ناگزیر شدند به حکومت مستقل یمنی‌ها در این سرزمین تن دهند و ان‌شاءالله از پس این جنگ یک حکومت مقتدر یمنی عضو جبهه مقاومت به کوری چشم آمریکا و اسرائیل به عرصه ظهور خواهد رسید و مشت محکم دیگری به سینه متجاوزان منطقه زده خواهد شد.

زارعی با اشاره به پیروزی سیاسی ملت یمن و انصارالله اظهار کرد: در واقع در این صحنه انصارالله و ملت مبارز یمن حضور یافتند و در کانون معادله یمن قرار گرفتند. تا قبل از این گفته می‌شد انصارالله و منصور هادی و گام بعد گفتند انصارالله و سعودی و در گامی که امروز از آن صحبت می‌شود گفته می‌شود انصارالله و جامعه جهانی، یعنی فاز یک گروه مبارز و مجاهدی که با اخلاص به صحنه آمده از فاز یک گروه محلی به یک گروه دارای تاثیر بین‌المللی تبدیل شده است. ما از خدا جز اینکه بتوانیم یک جبهه قدرتمند بین‌المللی همانگونه که حضرت امام از آن سخن گفته بودند تشکیل دهیم چیزی نمی‌خواستیم. آنچه که برای اسلام و مسلمانان در این صحنه ایجاد شد یک جبهه نمایان بین‌المللی در مقابل جنایتکاران و توطئه گران است.

وی در ادامه با اشاره به سه دستاورد انصارالله در این صحنه بیان کرد: انصارالله در این مذاکرات موفق شد بنادر غربی یمن یعنی بنادر استان حدیده را باز کند. پیش از این با قطعنامه ۲۲۱۶ کلیه آب‌ها و بنادر یمن تحت سیطره قدرت‌های زورگو بود. در این صحنه مسئله ارسال کمک‌های غذایی، دارویی و کمک‌های غیرتسلیحاتی به داخل یمن به رسمیت شناخته شد و از این به بعد کشتی‌ها می‌توانند بدون اینکه مورد تعرض قرار گیرند در سواحل حدیده پهلو بگیرند و برای ملت مظلوم یمن که تا پیش از این در محاصره مطلق بودند امکانات برسانند.

زارعی در ادامه بیان کرد: بعضی‌ها شاید بگویند مسئله سلاح و کمک تسلیحاتی چه می‌شود و صرفا ارسال کمک‌های غذایی به محدودیت‌های تسلیحاتی محدود می‌شود اما اگر ما دقت کنیم می‌بینیم انصارالله در طول سال‌های گذشته با تکیه بر سلاح خارجی با دشمن نجنگیده است. بلکه خودش سلاح خود را تهیه کرده است. امروز انصارالله به ساخت موشک‌هایی با برد بیش از ۴۰۰ کیلومتر دست یافته است. یعنی تولید انبوه موشک‌ها را در اختیار دارد. این در حالیست که در جنگی مثل جنگ یمن موشک‌هایی با برد کوتاه و با برد متوسط کارایی بیشتری از موشک‌هایی با برد بلند دارند. بنابراین این مسئله تاثیر منفی در قدرت نظامی انصارالله بر جای نمی‌گذارد. کما اینکه تاکنون نیز سلاح انصارالله از داخل به خارج منتقل نشده است.

وی در ادامه با اشاره به توافق بین گروه‌های مختلف یمنی اعم از گروه‌های شمال با محوریت انصارالله و گروه‌های جنوب با محوریت منصور هادی بیان کرد: این گروه‌ها یک توافق مقدماتی انجام دادند مبنی بر اینکه ساز و کارهای اقتصادی داخل یمن را در چهارچوب مذاکرات درونی تعیین کنند و حل و فصل کنند. تاثیر این موضوع این است که انصارالله به عنوان محور توسط گروه‌های داخل یمن به رسمیت شناخته شد و این می‌تواند مانع جنگ داخلی و کاهش درگیری‌های داخلی در یمن شود.

زارعی در پایان گفت: دستاورد سوم آتش بس در شهر حدیده است که از سه شنبه این هفته به اجرا گذاشته شده است. البته در مواردی توسط سعودی‌ها نقض شده است. بر اساس توافق سوئد ۶۵ هزار نیروی مزدور که تحت فرماندهی سعودی‌ها و اماراتی‌ها بودند باید از منطقه خارج شوند و این ضربه بزرگ امنیتی به جبهه متجاوز است.

انتهای پیام

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن