ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 96349
  • ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۸:۵۷
  • 86 بازدید
  • ارسال توسط :
تیرگی پنهان روابط عربستان و مراکش

تیرگی پنهان روابط عربستان و مراکش

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از ایسنا، به نوشته روزنامه القدس العربی، وزارت دفاع عربستان از آغاز رزمایش دریایی شش کشور عربی به مدت پنج روز خبر داده است. در این مانور شش کشور عربستان، مصر، اردن، سودان، یمن و جیبوتی حضور دارند و هدف از آن “تقویت امنیت دریایی […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از ایسنا، به نوشته روزنامه القدس العربی، وزارت دفاع عربستان از آغاز رزمایش دریایی شش کشور عربی به مدت پنج روز خبر داده است. در این مانور شش کشور عربستان، مصر، اردن، سودان، یمن و جیبوتی حضور دارند و هدف از آن “تقویت امنیت دریایی کشورهای حاشیه دریای سرخ، حفاظت از آب‌های منطقه، ارتقای همکاری نظامی و تبادل تجربه جنگی بین کشورهای شرکت کننده در این رزمایش دریایی” اعلام شده است.

این درحالی است که مراکش برای دومین بار از مشارکت در این مانور خودداری کرده و دلیل این امر را نیز بیان نکرده است. از طرفی مراکش از سال ۲۰۱۶ در هیچ مانور و یا فعالیت نظامی که عربستان در آن حضور داشته، مشارکت نکرده است.

در همین راستا، منابع دیپلماتیک مراکشی عدم مشارکت این کشور در مانور کشورهای عربی را “نارضایتی” مراکش از برخی سیاست‌های ریاض در قبال کشورهایی دانستند که با مراکش روابط مستقیمی دارند و یا کشورهای هم‌جوار عربستان هستند.

این منابع به القدس العربی گفتند: این نارضایتی ابتدا پس از تلاش عربستان برای مانع‌تراشی در مسیر روابط مراکش و حوثی‌ها شکل گرفت، زمانی که مقامات رباط به دنبال دریافت پیکر خلبان مراکشی بودند که هواپیمای وی در مه ۲۰۱۵ در یمن سقوط کرد که در نهایت مراکش از طریق طرف سومی موفق به تحویل گرفتن جسد این خلبان شد و به دنبال آن بدون اعلام خروج از ائتلاف عربی، مشارکت در عملیات جنگنده‌های “F-۱۶” در اراضی یمن را متوقف کرد.

این نارضایتی نسبت به سیاست‌های عربستان پس از رهبری ائتلاف محاصره قطر توسط ریاض به یک آشفتگی در روابط دو کشور تبدیل شد و مراکش در این باره سیاست بی‌طرفی را در پیش گرفت و کمی پس از تصمیم عربستان برای محاصره قطر و همچنین به منظور تاکید بر عدم پیروی رباط از ریاض و آمادگی برای ایفای نقش میانجیگر و همچنین حمایت از کویت در این زمینه، یک هواپیمای حامل مواد غذایی و پزشکی به دوحه ارسال کرد.

روابط ریاض و رباط پس از اینکه عربستان و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس علیه نامزدی مراکش برای میزبانی جام جهانی ۲۰۲۶ و به نفع آمریکا رأی دادند، دچار تنش بیشتر شد. پس از این اتفاق رسانه‌های سعودی و همچنین رسانه‌های نزدیک به آنها به منظور توجیه این اقدام عربستان تبلیغاتی را علیه مراکش به راه انداختند، مساله‌ای که باعث شد مراکش در نشست وزرای رسانه کشورهای عضو ائتلاف عربی مشارکت نکند.

طبق گفته منابع مذکور، امتناع مراکش از دفاع از محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در مسأله قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی نیز خود دلیلی بر سردی روابط دو کشور است. همچنین دستوراتی مبنی بر عدم سفر به عربستان از جمله برای ادای فرایض حج عمره به مقامات مراکشی اعلام شده است.

انتهای پیام

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن