ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 97365
  • ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۰:۳۸
  • 114 بازدید
  • ارسال توسط :
نگاهی به زندگانی شهید مدافع حرم در مستند «عمو هادی»+فیلم

نگاهی به زندگانی شهید مدافع حرم در مستند «عمو هادی»+فیلم

– اخبار استانها – به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرگزاری تسنیم از اهواز، فرهنگ ایثار و شهادت در میان مردم خوزستان رنگ و بوی دیگری دارد و جوانان و اقشار مختلف و غیور این خطه از لحاظ مختلف به ویژه دفاع مقدس و دفاع از حرم اهل بیت(ع) همواره […]

– اخبار استانها –

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرگزاری تسنیم از اهواز، فرهنگ ایثار و شهادت در میان مردم خوزستان رنگ و بوی دیگری دارد و جوانان و اقشار مختلف و غیور این خطه از لحاظ مختلف به ویژه دفاع مقدس و دفاع از حرم اهل بیت(ع) همواره در خط مقدم و پیشتاز بوده‌اند.

با این جایگاه، پرداختن به فرهنگ ایثار و شهادت در سطح استان خوزستان در حین اینکه به کار اهمیت دو می‌بخشد، تکلیف و سنگینی بار را نیز مضاعف می‌کند، رسالتی که باید به خوبی از آن برآمد تا حق خودمان به شهدا را ادا کرده باشیم.

اما سازمان صدا و سیمای مرکز از اواخر ماه مبارک رمضان به شبکه‌های استانی سراسر کشور ابلاغ کردند تا درباره یک شهید شاخص از مدافعان حرم استان، مستند بلند تهیه و تدوین شود.

اما در استان خوزستان شهید حاج هادی کجباف، به عنوان شهید شاخص برای این مستند انتخاب که تهیه‌کنندگی و کارگردانی آن را آقای کمال مطوف، مشاور کارگردان و ناظر کیفی را آقای مرتضی مطوری، تدوین و صداگذاری را مهرداد حق‌شناس برعهده گرفتند.

تصویربرداری، نویسندگی و صدابرداری این مستند به ترتیب به آقایان حامد قربانی، ابوالقاسم غلامحیدر و جلیل نظروند واگذار شده است.

از سختی‌های دوران تهیه مستند تا سعادتی که نصیبمان شد

در همین راستا به این تیم به گفت‌وگو پرداختیم، کمال مطوف، کارگردانی مستند «عمو هادی» را سعادتی برای خود و تیم همراهش عنوان می‌کند و از مشکلات پیش از شروع به ساخت آن حرف می‌زند، وی معتقد است معمولا فیلم‌های مستند 30 تا 40 دقیقه‌ای هستند و اختصاص 70 دقیقه برای این مستند در کنار اهمیت و جایگاه موضوع، کار را دو چندان سخت کرده بود.

به اعتقاد مطوف، زمان برای تهیه مستند «عمو هادی» بسیار کم و در شرایط آب و هوایی نامساعد به عبارتی در تیر و مردادماه بود و این نیز کار را سخت می‌کرد.

کارگردان مستند «عمو هادی» به تکثر ساخت مستند با موضوع شهدا اشاره و افزود: تیم ما به دنبال ساخت مستندی در شأن شهید حاج هادی کجباف بود تا بتواند در میان دیگر فیلم و مستندها حرفی برای گفتن داشته باشد.

وی با اشاره به این‌که پیش از آغاز فیلمبرداری، تحقیقات مختلفی برای بررسی ابعاد مختلف شهید حاج هادی کجباف جهت پرداختن به زندگان آن از ابعاد گوناگون انجام شد، افزود: یک ماه از مجموع دو ماه فرصت موجود صرف تحقیقات شد و در هماهنگی با تیم ساخت مستند ایده اولیه طراحی و تنظیم شد.

مطوف به اختصاص 15 روز برای فیلمبرداری ابعاد مختلف زندگی شهید حاج هادی کجباف و همراهی فرزند، دوستان و همرزمان ایشان در طول این مسیر اشاره و بیان کرد: پیگیری بسیاری برای حضور در میدان‌هایی که شهید در آن به عنوان مدافع حرم حضور داشته انجام اما این امر میسر نشد.

کارگردان مستند «عمو هادی» عنوان کرد: شهید کجباف از شخصیت برجسته‌ای برخوردار و به جرأت می‌توان گفت که در حال حاضر علاوه بر این مستند 70 دقیقه‌ای، می‌توان مستندهای طولانی‌تری را ساخت.

وی در تبیین شخصیت شهید کجباف از لحاظ اعتقادی، اجتماعی و دوران حضور در جبهه‌های جنگ مقدس و حرم اهل بیت(ع) بیان کرد: این شهید ذو ابعاد بود و دارای جنبه‌‌های غنی و مختلف برای پرداخته شدن به آنها در قالب مستند و فیلم است.

جزئیات مراسم وداع و تشییع پیکر شهید مدافع حرم «هادی کجباف»پیکر شهید «هادی کجباف» امشب وارد کشور می‌شود«هادی کجباف» مدافع حرم اهل بیت(ع) به شهادت رسید + عکس

مطوف به سختی در انتخاب برش‌هایی از فیلم برای تیزر و دیگر موارد اشاره و افزود: سازمان صدا وسیما اعلام کرد که برای پخش مستند باید آن را به صورت دو بخش اعلام کنید یا برای برنامه رونمایی نیاز بود تا بخش‌هایی از آن انتخاب شود اما به دلیل پیوسته بودن آن چنین امکانی وجود نداشت در واقع لحظه لحظه مستند همچون حلقه به هم وصل بود که به قسمت بعد خود معنا می‌بخشید.

کارگردان مستند «عمو هادی» بیان کرد: رفتار شهید کجباف در دوران حضور در دفاع از حرم اهل بیت(ع) با مردم سوریه و رزمندگان جبهه مقاومت از جنس برادرانه است که گویا سال‌های بسیار با آن آشنا یا هم‌محله‌ای او بودند.

وی با بیان این‌که در مستند «عمو هادی» به زندگی مبارزاتی و اجتماعی شهید مدافع حرم حاج هادی کجباف پرداخته شده است، خاطرنشان کرد: رفتار و زندگی ایشان از زبان افراد عامی مردم و به صورت مصداقی نمایش داده شد و سعی شده تا از زاویه‌ای متفاوت مستند تهیه شود.

مطوف عنوان کرد: در مستند «عمو هادی» سعی شد تا نمودهای رفتاری شهید در عمل و نه در شعار و گفتار نمایش داده شد در واقع دوربین و ابزارهای تهیه مستند در حرکت برای نمایش مصداق‌های عینی از دوران مبارزاتی و اجتماعی ایشان در مقاطع مختلف از حیاتشان بودیم.

کارگردان مستند «عمو هادی» گفت: شهید مدافع حرم حاج هادی کجباف سرپرستی کودکان جنگ زده و نیازمند سوریه را برعهده داشت و همچون پدر با آنها مهربان و کریم بود.

وی اظهار داشت: راوی ابعاد مختلف از حیات غنی و سرشاز از درس شهید مدافع حرم حاج هادی کجباف کودکان، دوستان، بزرگان، رزمندگان دفاع مقدس و حرم اهل بیت(ع) بودند تا هرکدام زندگی و معاشرت با شهید را به همراه داشت و گویای یک نکته از زندگانی ایشان بود.

مطوف با اشاره به این‌که زبان تصویر و سینما بسیار گویا است، ادامه داد: ضرورت حرکت در مسیر تولید محصولات ارزشمند با استفاده از ابزارهای سینما و مستند بر کسی پوشیده نیست و باید در این جهت گام برداشت تا در اختیار جوانان امروزی قرار گیرد.

کارگردان مستند «عمو هادی» عنوان کرد: در کنار توجه به مسأله کمی تولید محتوای غنی و ارزشی، باید مراقب و نظارت بر کیفیت آنها نیز وجود داشته باشد و از حد و اندازه لازم برای تأثیرگذاری برخوردار باشد.

وی اظهار داشت: باید در میان مستندها و فیلم‌های ارزشی و با محوریت دینی و اعتقادی باید رقابت ایجاد شود تا همزمان با کمیت، مسأله کیفیت نیز مورد توجه قرار گیرد.

مطوف گفت: تهیه فیلم و مستند برای شهدا همچون لبه لغزش است که اگر به درستی تحقیق و پژوهش صورت نگیرد تأثیرگذارهای منفی به همراه خواهد داشت.

نویسنده مستند: نوشتن از شهدا وظیفه قلم و رسالت نویسنده است

در بخش دیگر با ابوالقاسم غلامحیدر، نویسنده مستند «عمو هادی» به گفت‌وگو نشستیم، وی گفت: شهید کجباف نمونه عینی یک انسان مسلمان انقلابی با بصیرت است که ندای مولای زمان خود را لبیک گفته و شریف‌ترین گوهر وجودش، یعنی جان را فدای راه حق علیه باطل کرده است.

وی بیان کرد: شهید کجباف‌ها بهترین الگوهای مسلمان انقلابی هم عصر ما هستند که می‌توان با اقتدای به آنها راه رستگاری را پیمود.

نویسنده مستند «عمو هادی» با بیان این‌که از شهدا نوشتن وظیفه قلم و رسالت نویسنده است، افزود: ما کاتبان حماسه‌های بی‌بدیل قهرمامانی هستیم که ریشه در اندیشه متعال دارند. بیان این حماسه‌ها، ورق‌های مهمی را در تاریخ، به نام نهضت انسانی اسلام ثبت خواهد کرد.

وی ادامه داد: آنچه مردان هم عصر ما در دفاع از انسان‌های مظلوم و نبرد با ظالمین غاصب انجام می‌دهند تا همیشه در بطن تاریخ زنده خواهد ماند.

غلامحیدر با اشاره به این‌که جوان امروز در معرض امواج مجازی و پدیده‌های پیچیده‌ای چون جهانی شدن برزخ هویت است، خاطرنشان کرد: جوان امروز باید هویت خود را در این هیاهو بر مبنای دین و اقتضائات سیاسی و اجتماعی کشور، نظام و جامعه‌ای بسازد.

نویسنده مستند «عمو هادی» افزود: معرفی و شناخت چهره‌های حقیقی از انسان‌های مسلمان و بصیر می‌تواند راه اصلی خودیابی و هویت ایرانی اسلامی را نشان داده و او را در برابر هر حادثه‌ای مصون سازد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از تسنیم، مستند «عمو هادی» به سازمان صدا و سیمای مرکز ارسال و در میان 100 مستند ارسالی جزء برگزیده ها انتخاب شد. بنا به گفته مجموعه مستندساز برای ساخت این مستند 15 روز صرف فیلمبرداری و 15 نیز صرف تدوین و تهیه خروجی نهایی شد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن