ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » شهید حججی
  • شناسه : 97898
  • ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۶
  • 592 بازدید
  • ارسال توسط :
«جابر»؛ اجرای یک تئاتر متفاوت/ بیش از ۱۰۰۰ نفر از بانوان بجنوری نظاره‌گر اشک‌ها و لبخند‌ها بودند

«جابر»؛ اجرای یک تئاتر متفاوت/ بیش از ۱۰۰۰ نفر از بانوان بجنوری نظاره‌گر اشک‌ها و لبخند‌ها بودند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از  خبرنگار خبرگزاری دانشجو از بجنورد، با همت واحد خواهران بسیج دانشجویی خراسان شمالی و جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در بجنورد، طی چند روز تئاتری با عنوان «جابر» مخصوص بانوان در تالار حافظ این شهر برگزار شد. تئاتر جابر زندگی جوان دانشمندی است که پس از مذاکرات هسته‌ای […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از  خبرنگار خبرگزاری دانشجو از بجنورد، با همت واحد خواهران بسیج دانشجویی خراسان شمالی و جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در بجنورد، طی چند روز تئاتری با عنوان «جابر» مخصوص بانوان در تالار حافظ این شهر برگزار شد. تئاتر جابر زندگی جوان دانشمندی است که پس از مذاکرات هسته‌ای مجبور می‌شود فعالیت‌های تحقیقی خود را مختل کند و به این دلیل تصمیم می‌گیرد به سوریه برود. اما در ادامه فرمانده اش او را از رفتن به سوریه منصرف می‌کند و به این ترتیب این دانشمند به فعالیت‌های تحقیقی خود ادامه می‌دهد؛ اما در ادامه این دانشمند توسط نیرو‌های امنیتی دشمنان شناسایی شده و طی عملیات طراحی شده در یک درگیری خیابانی به شهادت می‌رسد.

این تئاتر جذاب که در بخش‌هایی باعث خنده و گاهی باعث سرازیر شدن اشک از چشمان مخاطبانش می‌شود، زندگی جوانی را رونمایی کرده که با اخلاص مثال زدنی، نمونه یک جوان مومن انقلابی را به نمایش می‌گذارد. جابر همواره باعث انگیزه دادن به ایستاده‌های در مسیر می‌شود تا بتوانند به هدف واقعی خود دست یابند.   بیش از ۱۰۰۰ نفر از تئاتر دیدن کردند/ شاهد کم کاری در فعالیت‌های هنری خراسان شمالی هستیم مریم السادات افشین فر، مدیر برگزاری تئاتر جابر در این خصوص به خبرنگار ما گفت: تئاتر جابر روایتی از زندگی شهید شاخصی به نام جابر و برگرفته از نام جهادی شهید محسن حججی بود که در عرصه جهاد علمی، اقتصادی و هسته‌ای فعالیت داشت. هنرمندان زندگی خصوصی این شهید در عرصه علمی و خانوادگی را به تصویر آورده بودند. این نمایش با منویات و سخنرانی‌های مقام معظم رهبری در قسمت پس زمینه اجرا همراه بود؛ به همین دلیل مخاطب به سمتی کشیده می‌شد که در عرصه جهاد علمی، فرهنگی و اقتصادی فعالیت کند.

افشین فر ادامه داد: تک تک واژه‌های متن نمایشنامه و گزیده‌های پخش شده از بیانات مقام معظم رهبری سنجیده شده و با دقت فراوان انتخاب شده بودند و مفاهیم ارزشی بسیاری همچون حجاب، محبت و احترام را به مخاطب القا می‌کرد؛ در این تئاتر حتی موسیقی پس زمینه هم با همین مفاهیم ارزشی همسو بوده است.

مدیر برگزاری تئاتر جابر در بجنورد با بیان اینکه در کار‌های هنری، انقلابی و ارزشی در سطح استان بعضا نوعی کم کاری مشاهده می‌شود تصریح کرد: به همین منظور از گروهی از خواهران طلبه که در عرصه تئاتر کار می‌کنند، دعوت کردیم تا به استان ما بیایند. این گروه متشکل از ۲۳ نفر بوده و تا کنون بیش از ۹۵ اجرا در سراسر کشور داشته اند. این تئاتر در شهرستان بجنورد سه روز اکران داشت و در این مدت اقشار مختلف جامعه حضور داشتند و بیش از هزار نفر این تئاتر را دیدند.

وی افزود: در حاشیه اکران تئاتر در تالار حافظ، نمایشگاهی نیز دایر بود که کار‌های دانشجویان جهت عرضه و فروش به نمایش گذاشته شود. بانوان عزیز تولیدات خانگی خود از جمله محصولات غذایی سالم، کیف و جا نماز‌های دست ساز و کوزه‌های نقاشی شده را آورده بودند که فعالیت‌های خود در زمینه جهاد اقتصادی را به نمایش بگذارند. این نمایشگاه مفید واقع شد و استقبال بانوان چشمگیر بود.

افشین فر در پایان اظهار امیدواری کرد که گروه‌های هنری در استان شکل بگیرند و فعالیت انقلابی و ارزشی را نشر دهند.     خنده، گریه وغیرت در حاشیه این تئاتر یکی از دانشجو‌های بیننده‌ی این نمایش به خبرنگار خبرگزاری دانشجو گفت: برای اولین بار بود که تئاتری را می‌دیدم. این تئاتر باعث شد گاهی بخندم و گاهی اشک بریزم. تئاتر جابر به خوبی احساسات و عواطف را درگیر می‌کند.

یکی دیگر از مخاطبین تئاتر جابر نیز گفت: به عنوان مادر دو دختر از برگزاری این تئاتر بسیار تشکر می‌کنم. من دو بار این تئاتر را دیدم و هر بار از ته دل هم خندیدم و هم گریه کردم. تئاتر جابر هم غصه داشت و هم شادی.

یک بانوی دیگر نیز گفت: این تئاتر نشان داد که یک فرد مذهبی در عین داشتن غیرت و جدیت در بیرون منزل، در درون منزل به چه میزان می‌تواند با خانواده خود صمیمی باشد و با مهربانی رفتار کند. همچنین این تئاتر ارزش حجاب و چادر را به نحو احسن به نمایش گذاشته بود.

یکی دیگر از بیننده‌های تئاتر جابر ضمن بیان نکات مثبت این نمایش، از برخی دیالوگ‌ها گلایه کرد و گفت: برخی دیالوگ‌ها باعث شد تا فضای مردانه جابر نادیده گرفته شود. برخی دیالوگ‌های جابر زنانه بود.

وی افزود: همچنین حرف‌های زنانه در قالب مردانه دیگر ایراد این نمایش نامه بود که بهتر است اصلاح شود. شباهت رفتار جابر با خواهر و همسرش دیگر نقص این تئاتر قلمداد می‌شود.  
برگزاری این تئاتر به عنوان یک تئاتر با محتوا، نشان داد که در مقابل اجرای برخی تئاتر‌های نامتعارف که به هر بهانه‌ای قصد خنداندن و یا جذب مخاطب خود را دارند، می‌توان با رویکرد‌های مناسبی مخاطبان را از خود راضی کرد. «تئاتر جابر» نمونه‌ای از نمایش نامه‌های جذاب و دل نشین بود که موفق شد مخاطبان خود را از تمام اقشار جذب کند.  

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن