ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 98127
  • ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۸:۴۵
  • 86 بازدید
  • ارسال توسط :
مشهد| سعید تشکری: نویسندگان حرفه‌ای هنوز تعریف مشخصی از ادبیات شفاهی ندارند

مشهد| سعید تشکری: نویسندگان حرفه‌ای هنوز تعریف مشخصی از ادبیات شفاهی ندارند

– اخبار استانها – به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، نشست نقد و بررسی کتاب «رویای بیداری»؛ تاریخ شفاهی زنان قهرمان که دربردارنده خاطرات شفاهی زینب عارفی همسر شهید مدافع حرم مصطفی عارفی است در پنجاه و پنجمین نشست داستان نویسان رضوی صبح امروز در فروشگاه مرکزی […]

– اخبار استانها –

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، نشست نقد و بررسی کتاب «رویای بیداری»؛ تاریخ شفاهی زنان قهرمان که دربردارنده خاطرات شفاهی زینب عارفی همسر شهید مدافع حرم مصطفی عارفی است در پنجاه و پنجمین نشست داستان نویسان رضوی صبح امروز در فروشگاه مرکزی کتاب و محصولات فرهنگی به‌نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) با حضور نویسنده اثر و همسر این شهید بزرگوار برگزار شد.

سعید تشکری، دبیر این سلسله نشست‌ها با بیان اینکه در سال‌های اخیر ادبیات شفاهی در کشور بسیار رشد پیدا کرده اظهار داشت: این رشد نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان قابل مشاهده است.

این نویسنده برجسته کشور با بیان اینکه در این مسیر واقعیت این است که نویسندگان حرفه‌ای ما هنوز تعریف مشخصی از ادبیات شفاهی ندارند، افزود: لذا ضروری است به یک تعریف مشخص و کاربردی درباره ادبیات شفاهی برسیم و بعد تاثیر آن را در ادبیات داستانی ببینیم.

تشکری با طرح این پرسش که آیا می‌توانیم به عنوان یک سند از ادبیات شفاهی خروجی بگیریم، گفت: در حال حاضر با یک کنش روبرو هستیم که آثار ادبیات شفاهی ما ناشر دارند و باید اجازه ای صادر کنند تا بتوانیم از آنها خروجی بگیریم.

مشهد| انقلاب اسلامی در حوزه ادبیات داستانی مورد غفلت واقع شده استفصل رویش به استقبال ادبیات و شعر می‌رودچرا دست ادبیات دینی کودک ایران از بازارهای جهان اسلام کوتاه است؟

وی با اشاره به اینکه ادبیات شفاهی به عنوان سند مطرح هستند، تصریح کرد: در حال حاضر نویسندگان خوبی در این حوزه حضور دارند که این موفقیت را در کتابی همچون «شهربانو» به وضوح مشاهده می‌کنیم که با وجود اینکه در حوزه ادبیات شفاهی عنوان شده اما من آن را اثر ادبی خالص می‌دانم و اگر سایر آثار  بتوانند از چنین کتاب‌هایی پیروی کنند، آثار موفقی تولید خواهد شد. 

تشکری به حضور ناشران موفقی که در حوزه ادبیات شفاهی در مشهد مشغول به کار هستند و در حوزه مفاهیم ارزشی فعالیت می‌کنند، اشاره کرد و نقش ناشر را در انتخاب موضوع بسیار مهم دانست و بیان داشت: در اثر «رویای بیداری» با یک قهرمان و نویسنده روبرو هستیم که به خوبی به آن پرداخته شده است، نشانه خوشبختی ماست که از کتاب‌های حوزه ادبیات شفاهی می‌توانیم یک کتابخانه تهیه کنیم. 

این نویسنده ادبیات داستانی به محصولات تولیدی انتشارات «به‌نشر» و نشر «ستاره‌ها» که در طول چند ساله اخیر با بسیاری از ناشران نامی مشهد که در بخش خصوصی مشغول به کار هستند، رقابت می‌کنند، یادآور شد: این ناشران به خوبی توانسته‌اند در چنین عرصه ای به موفقیت برسند.

در ادامه رضا وحید، از نویسندگان خراسانی به تفاوت ادبیات شفاهی به ویژه در حوزه دفاع مقدس با ادبیات داستانی اشاره کرد و ادامه داد: هنگام نگارش رمان از قوه تخیل استفاده می‌کنیم در حالی که در حوزه ادبیات شفاهی این دست و دلبازی را نمی توانیم انجام دهیم و باید به تاریخ و اشخاص متعهد بمانیم.

وی درباره سختی‌های تولید اثر در حوزه ادبیات شفاهی به‌ویژه در بحث دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم یادآور شد: گاهی اوقات خانواده شهدا در بیان خاطرات زندگی و مصاحبه درباره این شهدای بزرگوار مقاومت می‌کنند زیرا بر این عقیده استوار هستند که شهدا برای رضای خداوند در این راه گام برداشتند، بر این اساس به سختی می‌توان این خاطرات را نگارش و در قالب کتاب به نسل‌های بعد منتقل کرد.

نسرین پرک، نویسنده کتاب «رویای بیداری» نیز با اشاره به نگارش این کتاب اظهار کرد: طی مصاحبه های متوالی با خانم زینب عارفی، همسر شهید مدافع حرم مصطفی عارفی و پیاده کردن این مصاحبه‌ها که به حدود 300 برگ رسید، برای نگارش هر فصل از این اثر نظر همسر شهید را جویا می‌شدم و سپس به سراغ فصل بعدی می رفتم.

زینب عارفی، همسر شهید مصطفی عارفی نیز بیان کرد: نوشتن کتاب از آنجا شکل گرفت که بعد از شهادت همسرم برای تسکین آلام خود سعی کردم مواردی را روی دفتری پیاده کنم و از آنجا که مقام معظم رهبری در زمینه نگارش کتاب در ارتباط با بیان خاطرات شهدا تاکید داشتند تا این مفاهیم به عنوان الگوی ارزشی به نسل آینده نیز منتقل شود، من نیز شروع به نگارش اخلاق، روحیات شهید و بخش‌هایی از زندگی نامه این شهید بزرگوار کردم.

وی خاطرنشان کرد: بسیار دوست داشتم این نامه‌ها به دست ناشری برسد و این اثر به‌گونه‌ای نگارش شود که برای نوجوانان و جوانان مفید باشد و در طی این جریانات با نویسنده این اثر آشنا شدم و با توسل به شهید عارفی امیدوار بودم تا آنگونه که صحیح است این کتاب نگارش و منتشر شود.

در پایان محسن‌زاده؛ نماینده انتشارات ستاره‌ها به اهمیت سوژه و نویسنده در انتشار خاطرات شفاهی همسران شهدا اشاره کرد و گفت: نویسنده اثر در حوزه خاطرات شفاهی همان مصاحبه‌کننده کتاب است و خرسندیم که توانسته‌ایم داستان‌نویسان را به حوزه خاطرات شفاهی وارد کنیم، نویسندگان می‌توانند با قلم روان و جذاب خود بدون اینکه تحریفی از سخنان راوی داشته باشند، خوانش بهتری از خاطرات را برای مخاطب به ارمغان بیاورند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن