ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 98523
  • ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹
  • 82 بازدید
  • ارسال توسط :

دروغ پردازی درباره ایران را کنار بگذارید/ بحث عرب و عجم مخالف اصول اولیه اسلام و ارزش‌های انسانی است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از حوزه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، در جریان نشست «ایران و اعراب: پیچیدگی‌های روابط» که با حضور چهار کارشناس مسایل منطقه در مرکز مطالعات شبکه الجزیره در دوحه برگزار و به‌طور زنده از شبکه الجزیره پخش شد، «علیرضا میریوسفی»، رئیس گروه مطالعات خاورمیانه دفتر مطالعات […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از حوزه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، در جریان نشست «ایران و اعراب: پیچیدگی‌های روابط» که با حضور چهار کارشناس مسایل منطقه در مرکز مطالعات شبکه الجزیره در دوحه برگزار و به‌طور زنده از شبکه الجزیره پخش شد، «علیرضا میریوسفی»، رئیس گروه مطالعات خاورمیانه دفتر مطالعات سیاسی و بین‌الملل وزارت خارجه، شرط منطقی ایجاد روابط سازنده را دوری از دروغ‌پردازی و تبلیغات مغرضانه و تمرکز واقعی بر مصائب و رنج‌های ملت‌های منطقه به ویژه سوریه و یمن دانست.

در این نشست علاوه بر علیرضا میریوسفی، جابر الحرمی، سردبیر روزنامه الشرق قطر، فاطمه الصمادی، محقق ارشد موسسه مطالعات الجزیره و اسامه ابو ارشید، تحلیگر مرکز مطالعات عرب در واشنگتن نیز به عنوان سخنرانان اصلی حضور داشتند.

میریوسفی در این نشست با رد اظهارات سایر سخنرانان که ایران را به مداخله در امور اعراب و دامن زدن به جنگ فرقه‌ای در منطقه متهم می‌کردند، این ادعاها و تاکید بر عامل عرب و عجم را برخلاف قواعد اولیه اسلام، نص صریح قرآن کریم، ارزش‌های بشری و گونه‌ای از نژادپرستی خواند و ضمن خواندن آیه 13 سوره حجرات مبنی بر برابری همه ابنای بشری و رد ادعاهای برتری نژادی، گفت: این که عربستان سعودی صرفا با این دلیل که عرب است، مجاز است با ارسال سلاح و پول و افراد تکفیری به سوریه، موجب کشتار صدها هزار نفر در سوریه شود و ایران چون عرب نیست اجازه کوچکترین مشارکت در بازیابی صلح و ثبات و مبارزه با تروریسم در سوریه و عراق  را ندارد، خلاف تمامی اصول اسلامی و انسانی است. چه کسی می‌تواند تضمین دهد که تروریسم موجود در سوریه و عراق به ایران و عربستان و قطر لطمه‌ای وارد نخواهد کرد و این کشورها حق ندارند از تروریسم نگران باشند؟

«میریوسفی» با اشاره به دو طرح چهارمرحله‌ای ایران درباره یمن و سوریه گفت که ایران هیچ‌گاه به‌دنبال حذف دیگر کشورهای منطقه و از جمله عربستان از سازوکارهای منطقه‌ای نبوده است، ولی مشارکت در سازوکارهای منطقه‌ای را به‌عنوان یکی از کشورها بزرگ منطقه حق قانونی خود می‌داند.

این کارشناس روابط بین‌الملل با یادآوری سیاست‌های ثبات‌ساز ایران در منطقه در سال‌های گذشته افزود: از دیدگاهی واقع‌گرایانه، ایران دارای جمعیت، وسعت و قدرت سیاسی، اقتصادی و نظامی مناسبی است و حفظ صلح و آرامش را در راستای منافع خود می‌بیند.

وی همچنین درباره اتهام دامن زدن به اختلافات فرقه‌ای گفت: در 37 سال گذشته تمامی سخنان مقام معظم رهبری یا رهبر کبیر انقلاب ناظر به موضوع امت اسلامی و احتراز از مباحث فرقه‌ای نظیر شیعه و سنی بوده است و شما حتی یک مورد  نخواهید یافت که در آن بحثی فرقه‌ای یا دامن زدن به مسائل شیعه و سنی یافت شود. حتی در جریان اعدام شیخ نمر به عنوان یک فعال اجتماعی صلح طلب و مخالف خشونت، آیت الله خامنه‌ای خواستار حساسیت کل جهان اسلامی و جامعه جهانی نسبت به این موضوع شدند و آن را موضوعی مختص به شیعیان ندانستند.

میریوسفی با ذکر خاطره‌ای از حمله 33 روزه وحشیانه رژیم اسرائیل به لبنان در سال 2006، گفت که بسیاری از کشورهای عربی در آن زمان حاضر به کوچکترین اقدامی برای توقف کشتار بردران لبنانی خود نبودند. در همان زمان حسنین هیکل، در همین شبکه الجزیره گفت: برخی اعراب با ذره بین دنبال توهماتی چون هلال شیعی در منطقه می‌گردند و نمی‌توانند سایه منحوس ستاره داوودی که چندین دهه این مقدار مصائب در منطقه وارد کرده است را ببینند.
میریوسفی، با اشاره به ادعای ابو ارشید درباره اعدام ده‌ها فعال اجتماعی سنی مشابه شیخ نمر در ایران و پس از ناتوانی ابوارشید از نام بردن حتی یک نفر از آنها پس از درخواست وی گفت: وقتی که در ابتدای این نشست، احتراز از دروغ‌پردازی را شرط لازم برای بهبود روابط دانستم، دقیقا منظور من احتراز از طرح چنین ادعاهای بی‌اساسی است. طرح مداوم چنین موارد موهومی از رسانه‌های کشورهای عربی قطعا به اعتبار آنها لطمه می‌زند و به بازیابی صلح و ثبات کمکی نمی‌کند.

وی همچنین درباره ادعای دیگر ابو ارشید مبنی بر هدیه عراق توسط آمریکا به ایران در سینی طلا و این که آمریکا ایران را جایگزین عربستان در اتحاد با خود کرده است، گفت: این هم نمونه دیگری از دروغ‌پردازی‌هایی است که به اعتبار رسانه شما لطمه می‌زند و مانع روابطی سازنده می‌شود. در سطح ماهیت هنوز هم عربستان متحد آمریکاست و تغییری ایجاد نشده است، هرچند ممکن است در سطح رفتار و مواضع اختلاف‌هایی وجود داشته باشد. به‌علاوه در سال 2003 مخالف ترین کشور با ماجراجویی آمریکا در عراق ایران بود؛ نه به خاطر این که طرفدار صدام حسین بود، بلکه به این خاطر که با هرگونه سیاست تغییر رژیم و سلب حق تعیین سرنوشت کشورها از خارج مخالف است، چه درباره عراق باشد، چه درباره عربستان و چه درباره سوریه یا یمن.

میریوسفی درباره راه حل برون رفت از بحران‌های فعلی، پیشنهاد رئیس جمهوری ایران درباره جهان عاری از خشونت و افراط موسوم به WAVE را نه یک شعار تبلیغاتی که یک چارچوب نظری و فکری کارا برای حل مشکلات منطقه‌ای و جهانی دانست.

وی با ترسیم چارچوبی نظری برای کاهش خشونت ساختاری در خاورمیانه شامل زدودن فقر و نابرابری اقتصادی، کاهش خشونت سیاسی و بی‌توجهی به انتخابات و خواسته‌های مشروع مردم، کاهش خشونت هویتی و دامن زدن به اختلافات مذهبی و قومی و سرانجام مداخلات خارجی پرداخت. وی با ذکر گزارش هایی معتبر از وجود فقر و نابرابری اجتماعی گسترده در کشورهای ثروتمند حاشیه خلیج فارس به نقل از منابع آمریکایی و همینطور تجربه متفاوت کشورها در مردمسالاری و کاهش خشونت سیاسی، به سابقه بیش از یک قرنی وجود انتخابات و مجلس در ایران اشاره و افزود هر سطحی از انتخابات و مشارکت سیاسی در منطقه باید مورد  مورد تشویق و حمایت قرار بگیرد.

مدیر گروه مطالعات خارومیانه دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه کشورمان درباره نتایج نظرسنجی اخیر الجزیره درخصوص منفی شدن چهره ایران نزد نخبگان جهان عرب، ضمن تشکیک در میزان دقت چنین نظرسنجی‌هایی، به الجزیره توصیه کرد نظرسنجی هم درباره وضعیت اعتبار خود نزد افکار عمومی جهان عرب و مقایسه آن با قبل از انقلاب‌های عربی انجام دهد، و گفت: تکرار یکسویه اتهامات بی‌اساس یقینا به جایگاه رسانه‌ها لطمه می‌زند.

وی همچنین در پاسخ به ادعای مجری برنامه که امکان صحبت وی را در این برنامه را نشانه مشی مستقل الجزیره دانسته بود، ضمن اشاره به حضور خود براساس دعوت این شبکه، به فعالیت آزاد آقای عبدالقادر فایض خبرنگار الجزیره در تهران اشاره کرد.

میریوسفی همچنین درباره سخنان جابر الحرمی که خواستار عمل ایران به جای اظهارات زیبا و آشتی‌جویانه شده بود، گفت: طبق نظر اندیشمندان سازه‌انگاری نظیر الکساندر ونت، کلام معادل یا مقدمه عمل است. قطعا ریشه بخشی از افراط‌گرایی در منطقه حاصل صحبت‌های تند و افراطی است. هرچند سخن کافی نیست، ولی سخنان تفرقه‌افکنانه و افراطی هم قطعا سازنده نیست.

وی با ساختگی دانستن تنش های عربستان با ایران گفت این تنش های ساختکی برای توجیه سیاست های سرکوبگرانه و مشت آهنین عربستان بعد از انقلاب‌های عربی صورت می گیرد و این کشور تمایلی برای دست کشیدن از این ابزار توجیهی ساختگی ندارد.

در بخش پایانی این جنگ در سوریه و یمن را بسیار غم‌انگیز و دارای اثرات سوء طولانی حتی به فرض دستیابی به آتش‌بس فوری میان طرفین دانست و تفاهم سیاسی را یگانه راه حل بحران در این مناطق دانست و ضمن تاکید بر عزم جدی ایران برای کمک به توقف این خونریزی‌ها گفت: هر چقدر کشورهای منطقه در تلاش برای توقف این جنگ و برادر کشی تعلل کنند، تبعات بیشتری را در آینده باید تحمل نمایند.

انتهای پیام/

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن