ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 98558
  • ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۳
  • 93 بازدید
  • ارسال توسط :

قمار عربستان در یمن و سوریه/ بازارگرمی ریاض برای جنگ مشتری ندارد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه رای الیوم با اشاره به بازارگرمی عربستان برای اعزام نیروهای زمینی به سوریه گفت: آمریکا حاضر نیست رهبری این نیروها را به دست بگیرد و چنانچه این نیروها وارد خاک سوریه شوند، از یک سو […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه رای الیوم با اشاره به بازارگرمی عربستان برای اعزام نیروهای زمینی به سوریه گفت: آمریکا حاضر نیست رهبری این نیروها را به دست بگیرد و چنانچه این نیروها وارد خاک سوریه شوند، از یک سو داعش و از سوی دیگر نیروهای ارتش سوریه تحت حمایت روسیه در نبردی سخت در انتظار شکار صید خود هستند.

در این شرایط با توجه به اینکه هیجان عربستان برای اعزام نیروهای زمینی به سوریه اندکی کاهش یافته است، باید پرسید چرا آمریکا از رهبری نیروهای زمینی سعودی به سوریه خودداری می کند؟ چرا داعش و ارتش سوریه منتظر رسیدن این نیروها در نبردی داغ هستند؟

سوال دیگر اینکه آیا مانور «رعد شمال» و اشتباه عرب ها در حمایت از عربستان در جریان جنگ علیه یمن بار دیگر تکرار خواهد شد؟

ادعای وزارت دفاع عربستان برای اعزام نیرو به سوریه

«احمد العسیری» سخنگوی وزارت دفاع عربستان تاکید کرد که کشورش  در تکاپوی آغاز عملیات زمینی به سوریه به فرماندهی ائتلاف تحت رهبری آمریکا است.

وی همچنین اعلام کرد که زمان این عملیات هنوز مشخص نشده است و کارشناسان همچنان در حال بررسی و تعیین زمان آن هستند.

تهدیدهای تکراری و  توخالی عادل جبیر علیه بشار اسد

با این حال به نظر می رسد اظهارات العسیری در مورد دخالت زمینی در سوریه شبیه همان تهدیدات دوستش عادل جبیر وزیر خارجه سعودی در مورد برکناری مسالمت آمیز یا خصمانه بشار اسد از قدرت است که شبانه روز آن را تکرار می کند تا جایی که این اظهارات او به مثابه سر و صدای آسیابی است که آردی ندارد.

اوباما به درخواست های انتقام جویانه سعودی بله نمی گوید

نکته قابل توجه اینکه باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا درصدد نیست در پاسخ به درخواست های انتقام جویانه عربستان نیروی زمینی به سوریه اعزام کرده و در آنجا وارد جنگ شود، زیرا تفکر دولت آمریکا کاملا با شیوه تفکر متحدان عرب و پیش از همه رهبران سعودی تناقض دارد.

به عبارت بهتر آمریکا بر اساس انتقام جویی یا آرام کردن کینه های شخصی رهبر فلان کشور وارد جنگ نمی شود چرا که تصمیم آغاز جنگ بر اساس منافع عالی و پس از موافقت نهادهای مقننه و مجریه و نیز مراجع تصمیم‌گیر اتخاد می شود نه تحت تاثیر خواست و سلیقه فلان متحد.

واکنش سریع آمریکا به اظهارات العسیری

در این میان «مارک تونر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به سرعت به اظهارات العسیری واکنش نشان داده و گفت، آمریکا هیچ طرحی برای اجرای عملیات زمینی در سوریه در دست ندارد و به عبارت دیگر بر جنگی که عربستان از یک هفته پیش طبل آن را به صدا در آورده و دست به دامن آمریکا شده است تا رهبری آن را به دست بگیرد، نظارت نمی کند.

این در حالی است که اخبار سعودی مبنی بر مانورهای «رعد شمال» با مشارکت نیروهای 10 و یا حتی یکصد کشور به این معنی نیست که این کشورها آماده اعزام نیروهای زمینی به سوریه هستند.

در این مورد باید در نظر داشت که مشارکت این کشورها در این مانورها بیشتر جنبه تشریفاتی و تعارف با «برادر سعودی» دارد آن هم در حالی که عربستان که این روزها در وضع متشنجی به سر می برد.

پشیمانی متحدان سعودی از همراهی با آن در یمن

علاوه بر این باید توجه داشت که کشورهایی که به منظور نجات عربستان سعودی نیروهای خود را به یمن اعزام کره اند به دلیل گرفتار شدن در جنگی بی پایان و خسارت های جانی فراوان اکنون پشیمان بوده و انگشت ندامت به دندان گرفته اند به ویژه اینکه این جنگ موجب شد کشورهای شرکت کننده در آن در برابر ملت های خود در تنگنا قرار بگیرند و طبیعی است که از تکرار مجدد این اشتباهات و این بار در سوریه که جنگ در آن دشوار تر و خطرناک تر خواهد بود اجتناب دارند زیرا مومن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی شود .

دو دشمن سرسخت در کمین نیروهای سعودی در سوریه

در ادامه مقاله عطوان آمده است نکته مهم اینکه نیروهای زمینی که عربستان در صدد اعزام آن به سوریه است به میدان نبردی می روند که در آنجا دو دشمن در انتظار نبرد داغ با آنان هستند، اول داعش که  از نظر آن حضور نیروهای سعودی به معنی آمدن شکار با پای خود به دام است و دوم نیروهای ارتش سوریه تحت حمایت روسیه.

این در حالی است که فرماندهان نیروهای ارتش سوریه هیچ تردیدی ندارند که عربستان مسئول شماره یک نابودی و تخریب کشورشان  است و به عقیده آنان این ریاض بود که با حمایت تسیلحاتی و میلیاردی از مخالفان مسلح،  سوریه را گرفتار این هرج و مرج خونین کرد.

اگر اندکی به عقب بازگردیم متوجه می شویم که در روزهای نخست آغاز عملیات «توفان قاطعیت» در یمن توده گسترده از مردم این کشور حامی این عملیات بوده و برآن مهر تایید زدند زیرا  آن را به مثابه روزنه امیدی برای رهایی از هرج و مرج  موجود در کشور خود می دانستند.

اما با شکست عملیات توفان قاطعیت در زنده کردن امید مجدد در بین یمنی ها  حمایت مردم یمن از این عملیات نیز به تدریج کاهش پیدا کرد و در آستانه محو شدن قرار گرفت، زیرا مهم‌ترین دستاورد این عملیات بمباران بیمارستان ها و کارخانه ها و نیز محل نگهداری دام و طیور و مخازن آب و حتی حمله به شهر عدن بود.

چه سرنوشتی در انتظار نیروهای سعودی در سوریه خواهد بود؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از تسنیم، عطوان آورده است اظهارات سعودی مبنی بر اعلام آمادگی برای اعزام نیروی زمینی به سوریه در حالی است که عربستان و متحدانش درحالی با ائتلاف «انصار الله- صالح» در یمن مبارزه می‌کنند که سلاح های نیروهای این ائتلاف شامل اسلحه و تجهیزات نظامی مربوط به جنگ جهانی اول یا تقریبا یکصد سال پیش است با این حال ائتلاف سعودی با وجود گذشت یک سال از حمله به یمن نتوانسه است تعز و الحدیده و یا حتی مأرب را در اختیار بگیرد.

بنابراین باید پرسید نیروهای سعودی در رویارویی با جنگنده های روس و نیروهای سوری از یک سو و مبارزان داعش از سوی دیگر چه وضعی پیدا خواهند کرد؟

علاوه بر این فضای سوریه با یمن که جنگده های سعودی آزادانه و بدون هیچ تهدیدی  در آن پرواز می‌کنند، متفاوت است زیرا موشک های روسی اس 400 و اس 300 آماده اند تا توانمندی خود را برای نخستین بار به آزمایش بگذارند و هواپیماهای سعودی را مانند صید ارزشمند، شکار کنند.

العسیری و رهبران سعودی باید به فکر راه نجات از تنگنای یمن و سوریه باشند

از سوی دیگر وقتی روسیه تهدید می کند که با نیروهای زمینی سعودی مقابله خواهد کرد و وقتی «ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه تهدید می کند که این نیروها را در صندوق های چوبی و نه تابوت باز خواهد گرداند و سید «حسن نصرالله» دبیر کل حزب الله لبنان نیز در واکنش به «سعد الحریری» رهبر جریان المستقبل و حملات او اعلام می کند که خودداری نیروهای زمینی سعودی از ورود به خاک سوریه به مثابه پیروزی خواهد بود و ورود آنان نیز به معنی پیروزی(محور مقاومت) در سراسر منطقه خواهد بود، العسیری و کسانی که به او خط می دهند تا این اظهارات را به زبان بیاورد باید بی درنگ تجدید نظر کنند.

رهبران سعودی باید به دنبال این باشند که چگونه می توانند راهبردی برای خروج از تنگنای سیاسی و نظامی که خود را در آن گرفتار کرده ند، بیابند زیرا هیچ کس جنگ عربستان در سوریه و یا یمن را تایید نمی کند و کسانی که آمادگی خود را به  ریاض اعلام کرده اند، گروهی حاشیه ای و انگشت شمار هستند که در هیچ یک از جنگ هایی که در میدان آن حاضر شده اند، پیروزی به دست نیاورده اند.

عربستان قمار جنگ در یمن و سوریه را می بازد

از سوی دیگر وقتی دولت آمریکا در اعزام نیروهای زمینی به سوریه تردید دارد و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دست به دامن تل آویو شده و به دنبال عادی سازی کامل روابط با اسرائیل است، رهبران سعودی باید در محاسبات خود تجدید نظر کرده و متوجه شوند که بر برگه  های سوخته قمار می‌کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن