ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 98814
  • ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۷
  • 86 بازدید
  • ارسال توسط :
ظریف در مونیخ درباره برنامه موشکی ایران چه گفت؟

ظریف در مونیخ درباره برنامه موشکی ایران چه گفت؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه مانیتورینگ بین‌الملل خبرگزاری فارس، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه با حضور در کنفرانس مونیخ به تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران در موضوعات مختلف خارجی پرداخت. در بخش پرسش و پاسخ، برنامه موشکی یکی از موضوعاتی بود که «لیس دوست» […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه مانیتورینگ بین‌الملل خبرگزاری فارس، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه با حضور در کنفرانس مونیخ به تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران در موضوعات مختلف خارجی پرداخت.

در بخش پرسش و پاسخ، برنامه موشکی یکی از موضوعاتی بود که «لیس دوست» مجری جلسه از ظریف پرسید و به اظهارات «ژان ایو لو دریان» وزیر خارجه فرانسه اشاره کرد که ایران را به تحریم مرتبط با برنامه موشکی تهدید کرده است.

ظریف در پاسخ گفت: «بگذارید از شما سؤالی بپرسم… آیا صرفا چون کسانی نمی‌خواهند ما از خود دفاع کنیم، ایران باید خود را به کشتن دهد؟»

مجری سپس مدعی شد: «اما قطعنامه شورای امنیت که از توافق هسته‌ای حمایت می‌کند، از ایران می‌خواهد که موشک‌های بالستیک نسازد.»

ظریف پاسخ داد: «دوست من، من در مورد قطعنامه ۲۲۳۱ مذاکره کرده‌ام و تک‌تک کلمات آن را می‌دانم. این قطعنامه از ایران تقاضا می‌کند، نه الزام، که این چیز متفاوتی است. تقاضا کرده که موشک‌ها بالستیکی نسازد که برای داشتن قابلیت حمل کلاهک اتمی طراحی شده‌اند. تک‌تک کلمات این قطعنامه حاصل ماه‌ها مذاکره هستند. ما هیچ‌یک از موشک‌هایمان را برای داشتن قابلیت حمل کلاهک اتمی طراحی نمی‌کنیم، چراکه ما اصلا تسلیحات اتمی نداریم. پس هیچ ربطی به سازمان ملل ندارد.»

وی افزود: «اروپایی‌ها این را می‌دانند، روس‌ها این را می‌دانند و حتی آمریکایی‌ها می‌دانند. آمریکایی‌ها در این مورد در کنگره شهادت داده‌اند. [قطعنامه‌ای که] این توافق بر مبنای آن است، در مورد اصل موشک‌ها نیست، بلکه موشک‌هایی که برای داشتن توانایی حمل کلاهک اتمی طراحی شده‌اند.»

 

 

او سپس به یادآوری حمایت کشورهای غربی از رژیم صدام در حمله به ایران پرداخت و گفت: «مسئله این است که صد میلیارد دلار سلاح به [مناطق همجوار] ایران صادر می‌شود. هیچ‌کس به ما حتی یک جنگنده نمی‌فروشد. هیچ‌کس. چطور باید خودمان دفاع کنیم؟ زمانی که با موشک‌های «اگزوسه» فرانسوی، تسلیحات شیمیایی آلمانی، با جنگنده‌های «میگ» روسی، با تانک‌های بریتانیایی، با «آواکس‌های» جاسوس آمریکا، چه کسی به کمک ما آمد؟»

برای خوشایند کسی، خودمان را بی‌دفاع نمی‌کنیم

ظریف ادامه داد: «چرا زمانی که عراق مردم ما را موشک‌باران می‌کرد، هیچ‌کس کوچکترین ابزار دفاعی در اختیار ما نگذاشت؟ نه پدافند هوایی و نه موشکی برای پاسخ. هیچ‌کس. باید برایش التماس می‌کردیم. الان، من به خاطر جلب رضایت دوستم وزیر خارجه [ژان ایو] لودریان [وزیر خارجه فرانسه] یا هرکس دیگری، مردم خودم را بی‌دفاع نمی‌کنم تا صدام حسین بعدی منطقه برخیزد و مردم مرا بکشد، بی‌آنکه ما ابزاری برای دفاع داشته باشیم.»

وزیر امور خارجه ادامه داد: «ما همین الان کسانی را در ایران داریم که به خاطر تسلیحات شیمیایی که از سوی اروپا در اختیار [رژیم بعث] عراق قرار گرفت، نمی‌توانند نفس بکشند. اگر قرار بود مذاکره‌ای در مورد جنگ‌افزارها صورت گیرد، اروپا باید در مورد خیلی چیزها پاسخ می‌داد. [در آن صورت] اروپا در جایگاه بازجویی و پرسش نبود، بلکه از اروپا سؤال می‌شد چرا از صدام حسین حمایت کرد؟ چرا از بمباران در یمن حمایت می‌کند؟»

در ادامه، مجری از ظریف در مورد بیانیه آمریکا علیه برنامه فضایی ایران و همچنین گزارش نیویورک‌تایمز درباره تلاش واشنگتن برای خرابکاری در برنامه موشکی ایران سوال کرد.

ظریف در مورد اینکه آیا برنامه آمریکا برای خرابکاری، در ناموفق بودن پرتاب ماهواره‌برهای ایرانی نقشی داشته یا نه، گفت: «ما در این مورد تحقیق می‌کنیم، اما فکر می‌کنم بیش از ایران، این جامعه بین‌المللی است که باید نگران باشد، چراکه دفعه قبل که ایالات متحده به همراه اسرائیل درگیر چنین عملیاتی بود، نتیجه آن ترور ۶ دانشمند هسته‌ای بود. فکر می‌کنم مهم است که جامعه جهانی برخیزد و بگوید که اینجا جنگل نیست. اینجا قانون جنگل حاکم نیست، که شما در دفاع مشروع یک کشور مداخله کنید.»

 

 

وی افزود: «از شما سؤالی می‌پرسم. آیا ایران حق دارد از خودش دفاع کند؟ و اگر حق داریم از خود دفاع کنیم، آیا باید این کار را با شمشیر انجام دهیم؟ باید این کار را با تفنگ انجام دهیم؟ یا به ابزارهای پیشرفته دفاعی نیاز داریم؟»

ظریف در پایان در مورد صادرات تسلیحاتی آمریکا به منطقه، گفت: «پیشرفته‌ترین ابزارهای جنگی به منطقه ما فروخته می‌شود و رئیس‌جمهور [دونالد] ترامپ خیلی راحت به آن‌ها می‌گوید “تجهیزات زیبای نظامی”. ما این تجهیزات زیبای نظامی را نمی‌گیریم. یمنی‌ها دارند این تجهیزات زیبای یمنی را می‌گیرند، دارند با آن کشته می‌شوند و فکر نمی‌کنم که این‌ها از نظر یمنی‌ها زیبا باشد.»

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن