ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 99888
  • ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۴
  • 196 بازدید
  • ارسال توسط :

جهان صنعتی تفکری که شعار اول آن استقلال است را نمی‌پذیرد/ هیچ کجای دنیا به اندازه منطقه غرب آسیا پول و منابع نفت و گاز ندارد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمدصادق کوشکی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران امروز در نشست بررسی انقلاب در مسائل موجود در خاورمیانه که به همت بسیج دانشجویی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی غرب آسیا تامین […]

جهان صنعتی تفکری که شعار اول آن استقلال است را نمی‌پذیرد/ هیچ کجای دنیا به اندازه منطقه غرب آسیا پول و منابع نفت و گاز ندارد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمدصادق کوشکی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران امروز در نشست بررسی انقلاب در مسائل موجود در خاورمیانه که به همت بسیج دانشجویی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی غرب آسیا تامین کننده نفت و گاز و بازار مصرف جهان صنعتی بود و این رویکرد را نیز کشور‌های منطقه با شوق پذیرفته بودند و کسی هم با این قضیه مخالف نبود.

کوشکی با بیان اینکه پیش از انقلاب، علم در غرب آسیا یعنی علمی که در جهان صنعتی تولید می‌شد و ما آن را ترجمه می‌کردیم و می‌خواندیم، تصریح کرد: در آن زمان کسانی که از دانشگاه‌های بیروت، مصر و ایران به کشور‌های صنعتی رفته بودند می‌گفتند باید در توسعه مانند این کشور‌ها باشیم. در هر حال در آن دوران ما پذیرفته بودیم که باید سرنوشت ملت‌ها را دولت‌هایی که فرمول توسعه جهان صنعتی را پذیرفته بودند، تعیین کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: زمانی که اسرائیل پدید آمد، کشور‌های منطقه با موجودیت این رژیم غاصب مخالف بودند؛ اما چون جهان صنعتی می‌خواست اسرائیل بماند؛ بنابراین کشور‌های عربی ۳ بار در جنگ با این کشور شکست خوردند به گونه‌ای که اسرائیل ارتش اردن، سوریه و مصر را ظرف ۶ روز مچاله کرد.

وی از جهان صنعتی به عنوان منشا بیچارگی منطقه غرب آسیا نام برد و افزود: با این وجود مقابله با این مساله باید از درون ملت‌های منطقه شروع شود و این اتفاق نیز افتاده است، چون اسرائیل باوجود اینکه توانسته بود کشور‌های عربی را ظرف ۶ روز زمین گیر کند، در طول جنگ‌های ۳۳ روزه، ۲۱ روزه، ۵۱ روزه و دو روزه از پس حزب الله برنیامد و این زاییده تفکر انقلاب اسلامی است.

کوشکی با اشاره به اینکه وقتی کل جهان عرب پذیرفته بود باید با اسرائیل صلح کنیم، ۱ میلیون ۸۰۰ هزار نفر فلسطینی در غزه این رژیم غاصب را شکست دادند، تصریح کرد: تفکری در داخل ایران و خارج از کشورمان شکل گرفته که مردم منطقه باید برای خودشان تصمیم بگیرند و پیشرفت کنند و این تفکر امروز مشتری پیدا کرده است. البته جهان صنعتی، چون بازار مصرف و منابع نفت و گاز خود را از دست می‌دهد با گسترش این تفکر مخالف است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه ۲۳ هزار بیمار از عراق، عمان، کویت، امارات و قطر بیمارستان‌های ایران به جای بیمارستان‌های آمریکا، انگلیس و فرانسه ترجیح داده اند، اظهار کرد: این حجم از حضور بیماران کشور‌های منطقه برای درمان در بیمارستان‌های ایران یعنی اینکه بخشی از بازار مصرف منطقه از دست کشور‌های صنعتی خارج شده است، چون آن‌ها به دنبال معالجه با هزینه کمتر، مسافت نزدیکتر و حضور در کشوری که با فرهنگ آن‌ها سازگارتر است هستند.

کوشکی با اشاره به اینکه از سال ۹۰ تا ۹۴ سالانه ۸ میلیارد دلار کالای صنعتی از ایران به عراق صادر شده، تصریح کرد: در چنین شرایطی نقشه اقتصاد جهان به هم می‌خورد؛ به همین دلیل جهان صنعتی با تفکری که شعار اول آن استقلال است مخالف است و آن را نمی‌پذیرد.

وی از استقلال به عنوان اولین حلقه تنش بین جهان صنعتی و کشور‌های منطقه نام برد و افزود: البته این تفکر به کشور‌های منطقه باید برای خودشان تصمیم بگیرند؛ هنوز به خوبی جا نیفتاده، ولی جهان صنعتی باهوش است و می‌داند اگر این تفکر جابیفتد، بازار ۳۰۰ میلیونی بازار منطقه را از دست می‌دهد در هر حال هیچ کجای دنیا به اندازه منطقه غرب آسیا پول و منابع نفت و گاز ندارد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران به تلاش‌های آمریکا برای روی کار آمدن یک دولت خاص برای سرنگونی صدام اشاره کرد و افزود: این تفکر که می‌گفت: خودمان باید سرنوشتمان را در عراق تعیین کنیم باعث شد تا تیم مورد نظر آمریکا که متشکل از شخصیت‌های مختلفی اعم از آیت الله و اقتصاددان‌هایی همچون آیت الله بحرالعلوم و احمدچلپی در عراق رای نیاوردند و تیم نوری المالکی قدرت را به دست بگیرد که با وقوع این اتفاق آمریکایی‌ها گفتند که ما در عراق میوه را چیدیم و این ایرانی‌ها بودند که دامن خود را زیر درخت گرفتند و عراق به دامن آن‌ها افتاد.

کوشکی با اشاره به اینکه تفکر تعیین سرنوشت از ایران به عراق سرایت کرد و چه بسا فردا روزی این تفکر در سوریه هم اتفاق بیفتد افزود: امروز نیز این زمزمه در بین سعودی‌ها و حتی سعودی‌های سکولار به گوش می‌رسد و آن‌ها می‌گویند که چرا ما نباید خودمان تعیین سرنوشت کنیم و ما چه مشکلی برای دموکراتیک شدن داریم. این طیف از سعودی‌ها معتقدند که عربستان باید دموکراتیک شود و آن‌ها تصمیم بگیرند که یک حکومت سعودی و یا یک حکومت دیگر باشد و یا اصلا حکومت عربستان سلطنتی نباشد و به جای آن جمهوری حاکم شود. اگر این اتفاق در عربستان بیفتد در نتیجه کویت نیز مجبور می‌شود که به سمت یک حکومت جمهوری و پارلمان نصفه و نیمه برود.

وی تصریح کرد: زمزمه تعیین سرنوشت در بین سعودی‌ها به گوش می‌رسد و همانطور که برخی از آمریکایی‌ها نیز می‌گویند در ۱۰ سال آینده دیگر با یک جمهوری عربی در عربستان مواجه ایم و دیگر حکومتی به نام سعودی وجود ندارد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: دیدگاه تعیین سرنوشت به عنوان تفکر زاییده انقلاب اسلامی هنوز به طور کامل در ایران و کشور‌های منطقه قالب نشده؛ به گونه‌ای که می‌توان گفت سهم این تفکر در تحولات به ۱۰ تا ۱۵ درصد هم نرسیده؛ در هر حال این تفکر در هر کجا قالب شده مانند سوریه، یمن و بحرین جواب داده است.

کوشکی به بیانیه گام دوم انقلاب رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: قدم اول یعنی اینکه تفکر استقلال نهادینه شود؛ اما گام دوم یعنی اینکه ما باید این تفکر را چه در داخل و چه در خارج توسعه دهیم.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن