ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 103758
  • ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۰
  • 172 بازدید
  • ارسال توسط :

کودکان یمنی با سلاح کدام کشورها قتل عام می‌شوند؟(نگاه)

محمدرضا مرادیهر بار انصارالله یمن به عربستان یا امارات حمله می‌کند بلافاصله رسانه‌های عربی و غربی این سؤال را مطرح می‌کنند که سلاح‌های مقاومت یمن از کجا تامین شده و بلافاصله ایران را متهم به ارسال سلاح به انصارالله می‌کنند. اما عربستان و امارات در صدها حمله‌ای که به غیر نظامیان یمنی داشته و کودکان […]

محمدرضا مرادی
هر بار انصارالله یمن به عربستان یا امارات حمله می‌کند بلافاصله رسانه‌های عربی و غربی این سؤال را مطرح می‌کنند که سلاح‌های مقاومت یمن از کجا تامین شده و بلافاصله ایران را متهم به ارسال سلاح به انصارالله می‌کنند. اما عربستان و امارات در صدها حمله‌ای که به غیر نظامیان یمنی داشته و کودکان زیادی را قتل‌عام کرده‌اند هیچ‌گاه در این مورد بازخواست نشده‌اند و هیچ رسانه‌ای(غربی- عربی) از منبع تامین سلاح‌های این کشورها سؤالی مطرح نکرده است. گویا ائتلاف سعودی آزاد است از هرنقطه‌ای از جهان سلاح تامین کرده و مردم یمن را سلاخی کند اما انصارالله برای دفاع از خود حق ندارد حتی یک فشنگ از خارج وارد کند. اما چه کشورهایی ابزار قتل عام مردم یمن به دست ائتلاف سعودی را تامین می‌کنند؟
عربستان و امارات به عنوان دو کشور اصلی متجاوز به یمن به صورت کامل در زمینه تسلیحات نظامی وابسته به غرب هستند. قرارداد 110 میلیارد دلاری تسلیحاتی آمریکا با عربستان در خردادماه 96 باعث شد که آل‌سعود با جسارت بیشتری به‌ افراط‌گری‌های منطقه‌ای خود ادامه دهد. علاوه ‌بر این از سال 2015 به بعد صادرات سلاح انگلیس به عربستان 500 درصد افزایش ‌یافته است. در جریان سفر محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به انگلیس، لندن قرارداد فروش 48 جنگنده تایفون به عربستان به مبلغ 14 میلیارد دلار را امضا کرد و در مجموع‌، یک قرارداد 85 میلیارد دلاری را با سعودی‌ها در این سفر امضا کرد. میزان صادرات سلاح از آمریکا به عربستان در دوره 2015 تا 2017 یعنی سه سال نخست جنگ یمن بیش از ٤٣ میلیارد دلار بوده است. این سلاح‌ها شامل تجهیزات نظامی، هلیکوپتر، ناوچه‌های جنگی، تانک‌های آبرامز و هواپیماهای جنگی هستند. صادرات سلاح انگلیس در این دوره هم به ١٣ میلیارد دلار رسیده است. عربستان بزرگ‌ترین خریدار سلاح‌های
انگلیس است.
در میان کشورهای اروپایی طبق اعلام مجله فوربس انگلیس بزرگ‌ترین فروشنده سلاح به عربستان است. پس از انگلیس، فرانسه در جایگاه دوم قراردارد و از سال ٢٠١٤ تاکنون حدود ٤٧٥ میلیون دلار سلاح به عربستان فروخته است. آلمان سومین کشور اروپایی است که به عربستان سلاح صادر کرده است. آلمان تنها در سال ٢٠١٨، ٤٦٢ میلیون دلار سلاح به ریاض داده است. در واقع عربستان پس از الجزایر دومین مشتری بزرگ سلاح‌های آلمانی است. کشورهای دیگر اروپایی، به ترتیب میزان فروش سلاح به عربستان به ترتیب زیر هستند: ایتالیا، کرواسی، سوئد، بلژیک، اسلواکی، جمهوری چک و اسپانیا.
اخیرا روزنامه لومانیته در مقاله‌ای به قلم استفان اِبوآر به همدستی اروپایی‌ها با عربستان در جنایات ائتلاف عربی در یمن و کشتار غیرنظامیان پرداخت. این نشریه فرانسوی نوشت، کشورهای عضو اتحادیه اروپا یکی پس از دیگری در ازای فروش سلاح، تسلیم عربستان می‌شوند. به صورت کلی 60 درصد میزان واردات سلاح به عربستان از آمریکا، 23 درصد از انگلیس،5 درصد از فرانسه، و 12 درصد باقیمانده نیز از دیگر کشورهای اروپایی تامین می‌شود. همچنین تازه‌ترین گزارش کارزار تبلیغاتی علیه تجارت اسلحه انگلیس‌(CAAT) نشان می‌دهد که عربستان طی یک دهه گذشته بالغ ‌بر 85 میلیارد دلار سلاح از کشورهای غربی خریداری کرده است.
استفاده گسترده از بمب‌های ممنوعه و غیر متعارف همانند بمب‌های خوشه‌ای، فسفری و میکروبی توسط عربستان، ابعاد هولناک‌تری به جنایات آل‌سعود در یمن داده و مناطق مختلف این کشور را به آزمایشگاه   سلاح‌های اهدایی غرب به عربستان تبدیل کرده است. فروش بمب‌های خوشه‌ای تولید آمریکا و انگلیس به عربستان و به کارگیری این بمب‌ها علیه غیرنظامیان یمنی درحالی ادامه دارد که استفاده از این بمب‌ها بر اساس «کنوانسیون مهمات خوشه‌ای» مصوب سال 2008 ممنوع است. 108 کشور جهان این کنوانسیون را امضا کرده و حدود 100 کشور آن را به تصویب رسانده‌اند. با توجه به این سند حقوق بین‌الملل می‌توان گفت عربستان به عنوان استفاده‌کننده و انگلیس و آمریکا به عنوان فروشنده بمب خوشه‌ای، مرتکب جنایت جنگی، جنایت علیه صلح و جنایت علیه بشریت در یمن شده‌اند. آمریکا و انگلیس با ارسال تدارکات جنگی و بمب‌های خوشه‌ای برای عربستان ، جنگ بی‌رحمانه علیه مردم یمن را تشدید می‌کنند.
در واقع کشتار کودکان یمنی(85 هزار کودک) با دستان سعودی و سلاح‌های غربی اتفاق می‌افتد. بنابراین کاملا طبیعی است که جنایت عربستان و امارات در یمن از سوی کشورهای غربی چندان مهم تلقی نشود، چرا که کشورهای غربی نیز در این جنایت سهیم هستند.
اما انصارالله یمن هر بار برای دفاع از کشور و پاسخ به جنایت‌های ائتلاف سعودی به مواضع متجاوزان حمله می‌کند، کشورهای غربی بلافاصله به دنبال متهم کردن کشورهایی مانند ایران به دلیل ارسال سلاح به یمن هستند. پس از حملات پهپادی اخیر انصارالله به تاسیسات نفتی عربستان و قطع کردن مسیر انتقال نفت از شرق به غرب این کشور بلافاصله همان اتهام همیشگی مطرح شد که ایران، انصارالله را مسلح می‌کند.  محمد علی الحوثی از اعضای انصارالله تصور اینکه ایران بتواند به طور قاچاقی موشک به یمن برساند را مایه تمسخر دانسته و تاکید کرده، «حتی یک تکه نان هم نمی‌تواند از محاصره ائتلاف سعودی بگذرد.» الحوثی بیان داشته که حمله به خط لوله عربستان با پهپادی انجام شد که خود نیروهای حوثی در یمن ساختند.
در واقع جنگ یمن به عنوان بزرگ‌ترین تراژدی قرن تبدیل به نمادی از رسوایی نهادهای بین‌المللی شده است. سازمان ملل پیش‌بینی کرده که تلفات جنگ یمن تا پایان سال 2019 به 230 هزار نفر نیز برسد. این در حالی است که تنها یک حمله انصارالله به تاسیسات نفتی عربستان باعث نگرانی غربی‌ها شده و همه به دنبال محکوم کردن این حمله هستند. اما حمله اخیر عربستان به صنعا و به خاک و خون کشیدن 77 شهروند یمنی از جمله شهادت چهار کودک، هیچ وجدانی را در غرب بیدار نکرده و همچنان مشغول فروش بیشتر سلاح به عربستان هستند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن