ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 10425
  • ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۶:۵۸
  • 101 بازدید
  • ارسال توسط :

نگارش فیلم‌نامه سریال حضرت موسی (ع) به توصیه مقام معظم رهبری بود/ دوست دارم اثری با محوریت مدافعان حرم بسازم

گروه فرهنگ و هنر – شهربانو جمعه‌پور: جمال شورجه، نویسند‌گان و کارگردانان در سال 1333 در زنجان به دنیا آمد. وی فارغ‌التحصیل رشته کارگردانی از دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر تهران است. شورجه در زمینه‌های مختلف از جمله کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی در سینما و تلویزیون ایران فعالیت کرده است. او کارگردانی آثاری مانند […]

گروه فرهنگ و هنر – شهربانو جمعه‌پور: جمال شورجه، نویسند‌گان و کارگردانان در سال 1333 در زنجان به دنیا آمد. وی فارغ‌التحصیل رشته کارگردانی از دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر تهران است. شورجه در زمینه‌های مختلف از جمله کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی در سینما و تلویزیون ایران فعالیت کرده است. او کارگردانی آثاری مانند سی و سه روز، یاس‌های پنهان، وعده دیدار، باشگاه سری، خلبان، دایره سرخ، عبور از خط سرخ، حماسه جنون، لبه تیغ، عملیات کرکوک، شب دهم و روزنه را برعهده داشته است.

نگاهی به کارهای شورجه نشان می‌دهد که بیشتر در زمینه‌‌های مذهبی، انقلابی و دفاع مقدس فعالیت می‌کند. ساخت سریال حضرت موسی(ع) که فیلم‌نامه آن توسط مرحوم فرج‌الله سلحشور نوشته شده به صلاحدید مسئولان صدا و سیما بر عهده شورجه گذاشته شده است.

وی در سریال‌های مختلفی از جمله حضرت یوسف (ع)، اصحاب کهف و… در کنار مرحوم سلحشور بوده و به نظر می‌رسد که قرابت فکری و حرفه‌ای شورجه این دو نیز دلیل مهمی برای انتخاب او به عنوان سازنده سریال حضرت موسی (ع) بوده است. به همین بهانه و به ویژه با توجه به نقش جمال شورجه در سریال ساخت و تولید حضرت موسی (ع) با او به گفتگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

در حال حاضر سریال حضرت موسی (ع) در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

در واقع، در حال حاضر در مرحله پیش از پیش‌ تولید سریال حضرت موسی (ع) قرار داریم. بازنویسی فیلم‌نامه در دستور کار قرار گرفته است و صدا و سیما نیز نظراتی دارد که در بازبینی اعمال می‌شود. از سویی دیگر، اکنون تدوین کتابچه آرت بوک هنری هم مد نظر قرار گرفته که تقریباً کتابچه جامع تولید به شمار می‌رود و کارهایش در حال انجام است. تهیه این کتابچه مرحله پیش از تولید کار است. فیلمنامه طوری در حال تدوین است که سریال در 55 قسمت جمع شود.

فیلم‌نامه سریال حضرت موسی (ع) در زمان فوت مرحوم سلحشور که وظیفه نگارش آن را برعهده داشت، در چه مرحله‌ای بود؟

زمانی‌که مرحوم سلحشور فوت کردند، فیلمنامه کامل بود. تغییر ماهوی در فیلم‌نامه به وجود نمی‌آید و برخی تغییرات جزئی اعمال خواهد شد. به ویژه اینکه، صدا و سیما نیز نظراتی دارد که در فیلم‌نامه اعمال می‌شود. بازبینی فیلم‌نامه نیز توسط منصور براهیمی انجام می‌شود.

سریال حضرت موسی (ع) پروژه‌ای عظیم است و معمولاً در این کارها مسائل مالی اهمیت زیادی دارد، با توجه به این واقعیت، بودجه این مجموعه از کجا تأمین خواهد شد؟

هنوز مشخص نیست که بودجه کار از کجا قرار است تأمین شود. چیزی که مشخص است این‌که سازمان صدا و سیما بخش کوچکی از بودجه را تأمین می‌کند. البته، فیلم‌نامه سریال حضرت موسی (ع) به سفارش صدا و سیما توسط مرحوم سلحشور نوشته شده است. رایزنی‌هایی برای تأمین بودجه مورد نیاز این سریال انجام شده که هنوز به نتیجه ملموسی منجر نشده است.

اخیراً فعالیت زیادی را از شما شاهد نیستیم و کم کار شده‌اید، دلیلش چیست؟

فعلاً درگیر سریال حضرت موسی (ع) هستم و وقت ندارم که به بقیه کارها ورود کنم. البته برخی پروژه‌های دیگر نیز در دست دارم که به نهادهای مختلف پیشنهاد کرده‌ام تا در آنها سرمایه‌گذاری کنند.

کارهایی که من پیشنهاد می‌دهم بیشتر در زمینه دفاع مقدس، مقاومت اسلامی و موضوعاتی از این قبیل است، امّا، هنوز جواب روشنی درباره ساخت این آثار دریافت نکرده‌ام.

با توجه به زمینه‌های کاری‌تان که بیشتر دفاع مقدس و مقاومت اسلامی است، آیا برنامه‌ای برای ورود به آثار مربوط به مدافعان حرم نیز دارید؟

فعلاً فیلم‌نامه خاصی که مربوط به مدافعان حرم باشد ندارم. امّا، بسیار علاقمند هستم که در این زمینه کاری انجام دهم. البته پروژه‌ای از سوی بخش خصوصی سفارش داده شده که در مرحله نگارش است.

چگونه ساخت سریال حضرت موسی (ع) پس از فوت مرحوم سلحشور به شما سپرده شد؟

جمال شورجه: من از زمان ساخت سریال اصحاب کهف در کنار مرحوم سلحشور بودم. در آن مجموعه به عنوان مشاور در کنار آن مرحوم فعالیت می‌کردم و در مراحل مختلف ساخت سریال از نگارش فیلم‌نامه گرفته تا زمان پخش با او همکاری داشتم. این روند در سریال حضرت یوسف (ع) نیز ادامه پیدا کرد.

نکته مهم این است که نگارش فیلم‌نامه سریال حضرت موسی (ع) به توصیه مقام معظم رهبری انجام شده است. برای نگارش فیلم‌نامه آن، تیمی مجرب از نویسندگان فعال بودند که سرپرستی آنها را مرحوم سلحشور برعهده داشت و من نیز یکی از اعضای این تیم بودم. قرار بود در مرحله ساخت سریال حضرت موسی (ع) نیز همین اتفاق بیفتد و در کنار سلحشور باشم.

با فوت وی مسئولیت تلویزیون بررسی‌های جامعی را انجام دادند و رایزنی‌های زیادی نیز برای انتخاب فردی که کار سریال به وی سپرده شود، انجام شد و در نهایت تصمیم بر این شد که وظیفه ساخت فیلم بر عهده من قرار گیرد.

نتیجه بررسی‌های انجام شده نشان داد که من به لحاظ کارگردانی نزدیک‌ترین فرد به مرحوم سلحشور هستم و به همین دلیل این کار به بنده سپرده شد. البته، فعلاً در حد حرف وظیفه ساخت این فیلم به عهده من گذاشته شده و در واقع زمانیکه فیلم‌برداری شروع شود می‌توان ادعا کرد که در عمل نیز کار به بنده سپرده شده است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن