ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 107058
  • ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۵:۴۷
  • 82 بازدید
  • ارسال توسط :

قنادباشی: ترس سعودی از قیام‌های داخلی باعث اعزام ۵ هزار نیرو به عربستان شده/ هیچ گاه عربستان تا این حد در شرایط وانفساه گرفتار نبوده است

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، در خصوص واکنش کشور‌هایی مثل عربستان و امارات در قبال تحولات اخیر منطقه از جمله توقیف نفتکش انگلیسی و انهدام پهپاد آمریکایی گفت: عکس العمل‌های مختلف در این خصوص مشاهده شد مجموعا به نظر می‌رسد کشور‌های مرتجع منطقه این روز‌ها دچار یک […]

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، در خصوص واکنش کشور‌هایی مثل عربستان و امارات در قبال تحولات اخیر منطقه از جمله توقیف نفتکش انگلیسی و انهدام پهپاد آمریکایی گفت: عکس العمل‌های مختلف در این خصوص مشاهده شد مجموعا به نظر می‌رسد کشور‌های مرتجع منطقه این روز‌ها دچار یک تردید جدی شده اند. آن‌ها که تصور می‌کردند موازنه قوا در منطقه به سمتی می‌رود که می‌تواند در سایه حمایت‌های منطقه‌ای دوام خود را تضمین کنند و حتی جنگ یمن را برای خوش خدمتی به غرب آغاز و ادامه دادند امروز با شرایطی برخلاف این رویا مواجه شدند.

وی با بیان اینکه کشور‌های مرتجع منطقه تصور می‌کردند زمانی که ایران ضعیف شود آن‌ها به دلیل خدمات به غرب از این فرصت حداکثر استفاده را خواهند برد، گفت: الان این موازنه فرو ریخته و آن‌ها شاهد این هستند که جمهوری اسلامی به اندازه‌ای قدرتمند است که بدون نگرانی از آمریکا و یا انگلیس پهپاد آمریکایی و نفتکش بریتانیایی متوقف می‌کند.

قنادباشی با اشاره به اینکه عکس العمل این کشور‌ها در دو صحنه قابل ارزیابی است، گفت: اول اینکه آن‌ها کوشش می‌کنند ضمن ادامه پیوند با غرب سیگنال‌های مثبتی نسبت به ایران نیز داشته باشند که نمونه آن عقب نشینی امارات در موضوع یمن است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه همه موجودیت امارات در ساحل این کشور خلاصه می‌شود و کافی است یک موشک به بازار‌های ساحلی آن اصابت کند، گفت: احتمالا امارات به غرب گفته است در صورتی که چنین اتفاقی رخ دهد آبرو و صلاحیت ما در منطقه زیر سوال می‌رود که این اتفاق بی آبرویی غرب را نیز به دنبال خواهد داشت.

وی عقب نشینی امارات از یمن را با اخذ مجوز از غرب ارزیابی کرد و ادامه داد: از سوی دیگر شاهد آن هستیم که آمریکایی‌ها این روز‌ها ۵۰۰۰ نیرو به عربستان اعزام کردند که البته دلیل این اقدام دعوت عربستان از آنهاست، چون سعودی در شرایط فعلی به این نتیجه رسیده است در جنگ یمن تنها شده و می‌خواهد آن را پایان دهد، اما نگرانی فوق العاده زیادی از ارتش شکست خورده خود دارد و از ترس قیام نیرو‌های داخلی برای حفظ حکومت خود از آمریکا کمک خواسته است.

قنادباشی این درخواست کمک عربستان از ایالات متحده را مصداق روشن حرف ترامپ که اگر آمریکا نباشد عربستان دو هفته دوام نخواهد آورد دانست و تصریح کرد: به نظر می‌رسد هیچ گاه عربستان تا این حد در شرایط وانفساه گرفتار نبوده است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در پایان خاطرنشان کرد: با این حساب به نظر می‌رسد حضور نیرو‌های آمریکایی در عربستان به معنی حمله علیه ایران نیست بلکه همان طور که گفته شد سعودی به دنبال حفظ حکومت خود این درخواست را از آمریکایی‌ها کرده است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن