ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 108284
  • ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۶:۳۹
  • 81 بازدید
  • ارسال توسط :
دولت مستعفی یمن: قبل از عقب‌نشینی جدایی‌طلبان عدن مذاکره نمی‌کنیم

دولت مستعفی یمن: قبل از عقب‌نشینی جدایی‌طلبان عدن مذاکره نمی‌کنیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری الجزیره، وزارت خارجه دولت مستعفی یمن طی بیانیه‌ای اعلام کرد که این دولت بار دیگر از دعوت عربستان برای برگزاری نشستی جهت بررسی تحولات اخیر عدن استقبال می‌کند. در این بیانیه آمده است: پیش از آغاز هر […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری الجزیره، وزارت خارجه دولت مستعفی یمن طی بیانیه‌ای اعلام کرد که این دولت بار دیگر از دعوت عربستان برای برگزاری نشستی جهت بررسی تحولات اخیر عدن استقبال می‌کند.

در این بیانیه آمده است: پیش از آغاز هر گفت‌وگویی آمده ابتدا باید به آنچه در بیانیه ائتلاف درباره لزوم عقب‌نشینی شورای انتقالی از پایگاه‌هایی که در چند روز اخیر به کنترل درآمده، عمل شود.

در مقابل شورای انتقالی جنوب بر آمادگی خود برای شرکت در گفت‌وگویی که ریاض خواستار شده، تاکید کرد اما تا این لحظه هیچ‌گونه نشانه‌ای از عقب نشینی این شورا از پایگاه‌های تحت کنترل خود در عدن از جمله کاخ ریاست جمهوری مشاهده نشده است.

پیشتر عربستان طرف‌های درگیر در عدن را به گفت‌وگوی فوری در این کشور دعوت کرده بود.

محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی پس از دیدارش با سلمان بن عبدالعزیز ، پادشاه عربستان و محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور تاکید کرد: گفت‌وگو تنها راه حل هر گونه اختلافی میان گروه‌های یمنی است.

بن زاید گفت: اینکه ریاض همه طرف‌های درگیر در یمن را به گفت‌وگو دعوت کرده، نشان دهنده رویکرد مشترک این کشور نسبت به برقراری ثبات در یمن و به منزله چارچوب مهمی برای پایان دادن به تنش‌ها در یمن و ایجاد همبستگی و اتحاد میان یمنی‌هاست.

برخی منابع امنیتی نزدیک به شورای انتقالی اعلام کردند: این شورا در حال حاضر کنترل پنج پایگاه دولت مستعفی و کاخ ریاست جمهوری و نیز ساختمان نخست وزیری در عدن را در دست دارد.

برخی منابع بومی عدن نیز تاکید کردند: یورش‌ها و بازداشت‌های فعالان مخالف “کودتای” شورای انتقالی جنوب (هم‌پیمان با امارات) افزایش یافته است. نیروهای مسلح این شورا و گارد امنیتی همراه با خودروهای زرهی و نظامی روز چهارشنبه به دو منطقه شیخ عثمان و دار سعد در عدن حمله کردند.

در این حمله تعدادی از خانه‌های مسکونی هدف قرار گرفته و برخی از فعالان بازداشت شدند. همچنین ایست‌های امنیتی و ایست‌های بازرسی در خیابان‌های اصلی ایجاد شده و برای ترساندن شهروندان تیراندازی هوایی شد.

خطوط هوایی یمن نیز اعلام کرد: پروازها از فرودگاه بین‌المللی عدن و نیز به مقصد این فرودگاه تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآمدند و  علت این امر عدم صدور مجوزهای پرواز در این فرودگاه است.

این مرکز طی بیانیه‌ای اعلام کرد: شهروندان یمنی می‌توانند از فرودگاه سیئون در استان حضرموت در شرق این کشور استفاده کنند.

ائتلاف ضد یمن به رهبری عربستان و امارات کنترل حریم هوایی یمن را در دست داشته و مجوزهای فعالیت هواپیماهای مسافربری  خطوط هوایی یمن و نهادهای جهانی و بین‌المللی را صادر می‌کند.

روز شنبه نیروهای شورای انتقالی جنوب که تحت حمایت امارات هستند تیپ‌ها و پایگاه‌های دولت مستعفی در عدن را پس از درگیری‌هایی که به کنترل بر کاخ ریاست جمهوری منتهی شد، به کنترل خود درآوردند.

صالح النود، سخنگوی شورای انتقالی جنوب که در انگلیس اقامت دارد، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز اظهار کرد: در شرایط حاضر انصراف از کنترل عدن مطرح نیست ما برای یک دلیل خوب در عدن باقی می‌مانیم و آن حفظ ثبات است.

النود در ادامه گفت: تنها راه خروج از این بن‌بست بیرون کردن تمامی نیروهای حزب اصلاح اسلامی به عنوان یکی از ستون‌های دولت مستعفی از پایگاه‌های تحت کنترلشان و نیز همه چهره‌های سیاسی وابسته به شمال است.

سخنگوی شورای انتقالی افزود: اگر نیروهای حزب اصلاح همگی از جنوب بیرون شوند و به ساکنان جنوب یمن اجازه داده شود خودشان قدرت را به دست بگیرند آغاز بسیار خوبی خواهد بود. ما بر این باوریم که حزب اصلاح در دولت نفوذ و یا بر آن کنترل دارد.

وی در ادامه گفت: یکی از راه‌هایی که برای خروج از این بن‌بست وجود دارد انتقال مسؤولیت امنیت پایگاه‌ها به نیروهای گارد امنیتی، شاخه نظامی شورای انتقالی جنوب و یا پلیس عدن است.

النود در ادامه تاکید کرد: ساکنان جنوب یمن از این به بعد هرگز اینکه از قدرت کنار گذاشته شوند را نخواهند پذیرفت.

وی تاکید کرد: عربستانی‌ها باید تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهند در جنگ بر نیروهای انصار الله پیروز شوند یا نه، اگر این را می‌خواهند باید ما را به رسمیت بشناسند و شورای انتقالی جنوب و دولت آن را در طول دوره انتقالی در جنوب بپذیرند.

این مسؤول شورای انتقالی یمن در ادامه گفت که نامه‌ای از بن سلمان دریافت کرده است.

او افزود: به بن سلمان می‌گویم اگر واقعا می‌خواهی در جنگ پیروز شوی ساکنان جنوب یمن شرکای قابل اعتمادی بوده و می‌توانی با آنها به شکل سازنده‌ای رایزنی کنی اما آنها در مقابل نیاز دارند کنترل خود بر مناطق جنوب یمن را حفظ کرده و آن را از آن مسوولان فاسد وابسته به حزب اصلاح پاک کنند.

النود ادامه داد: روند صلح تحت رهبری سازمان ملل بسیار به تاخیر افتاده و باید تغییراتی کند. تمام پایگاه‌های قدرت باید به دست ساکنان جنوب باشند و باید به جنوبی‌ها حاکمیت داده شود و با آنها باید به عنوان یک شریک کامل در روند صلح رایزنی شود.

النود گفت: ما همچنان می‌توانیم بخشی از یمن باشیم و هادی نیز می‌تواند رئیس جمهوری یمن باشد اما جنوب باید در دست جنوبی‌ها باشد.

او درباره مساله جدایی‌طلبان جنوب نیز گفت: نمی‌خواهم تلاش کنم از اینکه بگویم ما جدا خواهیم شد فرار کنم زیرا این مساله اکنون یک احتمال واقعی است، یکی از گزینه‌ها وجود دو دولت یکی در شمال و دیگری در جنوب است.

انتهای پیام

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن