ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » شهدای مدافع حرم » شهید
  • شناسه : 109748
  • ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۸:۲۸
  • 213 بازدید
  • ارسال توسط :

قصه امروزی از مدافعان حرم در «غریبه شام»/تقویت بین‌المللی تئاتر در پیاده روی اربعین

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، نشست خبری چهارمین همایش پیاده روی اربعین و رونمایی از پوستر نمایش غریبه شام به کارگردانی کوروش زارعی و نویسندگی و طراحی سیدحسین فدایی حسین، صبح امروز، یازدهم شهریور ماه در سالن امیر حسین فردی حوزه هنری برگزار شد. در […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، نشست خبری چهارمین همایش پیاده روی اربعین و رونمایی از پوستر نمایش غریبه شام به کارگردانی کوروش زارعی و نویسندگی و طراحی سیدحسین فدایی حسین، صبح امروز، یازدهم شهریور ماه در سالن امیر حسین فردی حوزه هنری برگزار شد.

در این نشست کوروش زارعی کارگردان و مدیر مرکز هنرهای نمایشی، سجاد دبیریان، مجری و کارشناس، انوش معظمی و کاظم نظری بازیگران نمایش حضور داشتند. 

نمایش «غریبه شام» از دوازدهم شهریور ماه اجرایش را در تماشاخانه سنگلج آغاز می‌کند. 

کوروش زارعی در ابتدای این نمایش عنوان کرد: نمایش غریبه شام با پیشنهاد شهرام کرمی برای محرم سفارش داده شد و ما هم آن را تولید کردیم. در این نمایش تلاش کردیم یک کار آیینی مرتبط با وقایع کربلا و البته متصل به دغدغه‌های روز دنیا به صحنه بیاوریم به همین دلیل هم یک قصه امروزی از مدافعان حرم را در نظر گرفتیم و به روایت کربلا نزدیک  کردیم.

وی درباره داستان نمایش توضیح داد: داستان نمایش درباره دختری است که پدرش مدافع حرم سوریه است و بسیار از رفتن پدر خود نگران و ناراحت است، مدتی می‌شود که از سوریه و پدر خبری نمی‌شود به همین دلیل هم این خانواده راهی سوریه می‌شوند تا نامی از پدر خانواده پیدا کنند، در این مسیر اتفاقاتی برای این دختر و خانواده می‌افتد که مرتبط به کربلا می‌شود.

زارعی با اشاره به توسل خانواده به حضرت رقیه، گفت: حضرت رقیه خود روایتی از واقعه کربلا تا بریدن سر امام حسین(ع) پدرش را برای این دختر در حالت رویا تعریف می‌کند تا اتفاق شهادت پدرش برایش قابل تحمل شود.

وی در ادامه افزود:‌ در این نمایش تلاش کردیم به برخی سوالات مردم درباره جنگ در سوریه و حضور ایران پاسخ دهیم مثلا اینکه چرا ایران در جنگ سوریه حضور دارد. بهرحال سوریه تنها کشوری است که پس از پایان جنگ ایران و عراق مدافع ما در منطقه باقی ماند درحالیکه تمام دنیا مقابل ما بودند.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری اظهار داشت: در این نمایش تلاش کردیم فقط کربلا را روایت نکنیم هر چند همان هم اتفاق بزرگی بود اما در شرایطی که نیروهای فرهنگی دشمن اعتقادات جوانان ما را هدف قرار داده اند،‌ جنگ اصلی در حوزه فرهنگی است و در کنارش باید به عرصه اقتصادی توجه شود، دشمن تلاش می‌کند باورهای ما را نشانه بگیرد و نباید اجازه دهیم که استکبار جهانی در این عرصه پیروز شود. بنابراین از متولیان فرهنگی، هنری و سیاسی درخواست می‌کنم به داد جوانان و فرهنگ ما برسند.

وی همچنین افزود: این نمایش می‌خواهد بیان کند که نسل دشمنان فعلی سال ۲۰۱۹ همان جنایتکاران سال ۶۱ هجری هستند ، باید سعی کنیم با نوآوری این را به جوانان نشان دهیم که امیدواریم جواب هم بگیریم.

*۲ نقش متضاد انوش معظمی در نمایش

در ادامه انوش معظمی بازیگر نمایش نیز با بیان اینکه خدا را شاکر است که زلفش را با اهل بیت(ع) و امام حسین(ع) گره زده، افزود: سالی نشده تاکنون که کار عاشورایی نکرده باشم، امسال هم دلم شکسته بود دو کار کودک داشتم که پاسخی برایشان نگرفته بودم که یک مرتبه آقای زارعی پیشنهاد بازی در این کار را به من دادند و من هم فارغ از هر چیزی به دلیل عاشورایی بودن کار آن را پذیرفتم.

وی با اشاره به بازی‌اش در دو نقش شبیه پوش حضرت ابوالفضل(ع) و نقش شمر گفت: دو نقش من با هم خیلی متضاد اما مشکلی برای هم ایجاد نمی‌کنند.

سپس کاظم نظری دیگر بازیگر نمایش نیز عنوان کرد که قبل از بازیگری، معلم عرصه رسانه است و افزود: نزدیک به سی سال است که با تئاتر آیین آشنایی دارم و همکاری می‌کنم. امسال هم در این نمایش در نقش خولی حضور دارم.

وی همچنین افزود که حوزه فرهنگ باید دغدغه ما باشد و نباید آن را رها کنیم.

زارعی در پایان این بخش عنوان کرد که این نمایش ۷۵ دقیقه و دارای ۳۵ بازیگر است. نمایش تا حدودی زنانه است چرا که بیشتر ایفاگران نقش‌ها دختربچه‌های کودک، نوجوان تا خانم‌های جوان هستند.

وی درباره کلیشه شدن کارهای نمایشی مذهبی گفت:‌همیشه کلیشه‌ها و شعارها بد نیست. سینمای هالیوود همیشه از کلیشه‌ها و شعارها استفاده کرده است ما هم می‌بایست از شعارهای خوب استفاده کنیم. همانطور که رهبری هم ابتدا هر سال شعاری برای سال انتخاب می‌کنند و این خود یک رهنمون برای ادامه راه ما محسوب می‌شود.

وی دراین باره افزود: کلیشه مثل اینکه در تعزیه  ما سمبل‌ها و نمادهایی داریم، خیلی از اینها را نمی‌توان تغییر داد مثلا «نی» نوای غم در نمایش‌های ما است. با این حال خوب است که از ابزارهای مدرن هم در کارهایمان استفاده کنیم مثلا ما در این نمایش از ویدئو آرت بهره بردیم، همین موضوع باعث شده از کلیشه‌ها عبور کنیم. من به جرأت می‌توانم بگویم که یک کارگردان مؤلف در تئاتر آیینی هستم و شاهد مدعایم نیز کارهایی است که تاکنون انجام داده‌ام.

*تقویت تئاتر اربعین در مسیر پیاده روی اربعین

در بخش دوم نشست خبری نیز کوروش زارعی درباره چهارمین سال برگزاری همایش پیاده روی اربعین توضیح داد: ما از سال ۹۵ مأمور به این همایش شدیم و خوشبختانه دغدغه‌مان هم کار آیینی و فرهنگی بود. سال اول با پنجاه نفر در پنج روز مسیر پیاده روزی را اجرا داشتیم، استقبال از کار ما خیلی خوب بود و همین باعث انگیزه‌مان شد. سال‌های بعد هم تجربیات خوبی کسب کردیم و خوشبختانه نمایش‌هایی به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی برگزار کردیم.

وی با اشاره به تماشاگر دو هزار نفری در تئاترهای عربی و تعزیه‌ها گفت: امسال تصمیم داریم زبان اردو را نیز برای پاکستانی و هندی‌ها به کارهایمان اضافه کنیم. در حال حاضر ارتباطات ما با کشورهای کویت و عراق در عرصه نمایشی خیلی خوب است امیدواریم این به سایر کشورها هم تسری پیدا کند.

زارعی با بیان اینکه هزینه ایاب و ذهاب گروه‌ها از مرز به عراق و بالعکس از سوی مرکز هنرهای نمایشی پرداخت می‌شود، افزود:‌ ما کمک هزینه به گروه‌ها نمی‌دانیم هنرمندانه عاشقانه و بدون پول کار می‌کنند.

وی درباره زمان برپایی تئاتر پیاده روی اربعین گفت:‌ تا پایان دوم مهر ماه کارها جمع آوری شده و تا هفتم به آنها پاسخ می‌دهیم و در نهایت هجدهم صفر از لب مرز خسروی و شملچه کارمان را شروع می‌کنیم و وارد خاک عراق می‌شویم. همایش ۲۴ مهر ماه آغاز و تا پایان روز اربعین ادامه خواهد داشت.

وی در ادامه گفت: مقرراتی هم برای کارها داریم مثلا اینکه زمان کارها نباید بیش از ۲۵ دقیقه باشد یا اینکه بیشتر کارها در موکب‌های عربی و انگلیسی برگزار شود و کمتر در موکب‌های فارسی باشیم.

زارعی درباره برون سپاری کارهای تئاتر اربعین به استان‌ها گفت:‌ امسال استان خوزستان مسئولیت برون سپاری را برعهده دارد.

وی در پایان صحبت‌هایش با اشاره به اهمیت تعزیه و نمایش‌های مذهبی و مداحی‌ها گفت: ما شاهد هستیم که برخی هنرمندان به طور مثال روشنفکر نمایشی ما هم در نمایش‌هایشان از مداحی و گاها چیزهای مشابه استفاده کرده‌اند، با اینکه شاید حتی اعتقادی هم بدان نداشته باشند مثلا خود آقای رحمانیان در یکی از نمایش‌هایشان مداحی داشتند و این هیچ اشکالی هم ندارد چرا که اگر مداحی به عنوان یک کاراکتر پذیرفته شود خیلی خوب است مگر اینکه عده‌ای بخواهند در فضای روشنفکری یک تیتر بزرگ مطبوعاتی در بیاورند که این اصلا خوب نیست.

انتهای پیام/

 

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن