ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 115049
  • ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۱
  • 86 بازدید
  • ارسال توسط :

جرعه های معرفت – شرح حدیث معصومین(ع) در کلام رهبر انقلاب

ارزش هدایت کردن انسان‌ها، بیش از تمام ثروت روی زمینعن امیرالمومنین(ع) انه قال بعثنی رسول‌الله(ص) الی الیمن فقال: یا علی! لاتقاتل احدا حتی تدعوه الی الاسلام و ایم‌الله لان یهدی‌الله علی یدیک رجلا خیر لک مما طلعت علیه الشمس و غربت و لک ولاوه یا علی.(1)«امیرالمومنین(ع) فرمود: هنگامی که رسول‌الله(ص) مرا به یمن فرستادند فرمودند: […]

ارزش هدایت کردن انسان‌ها، بیش از تمام ثروت روی زمین
عن امیرالمومنین(ع) انه قال بعثنی رسول‌الله(ص) الی الیمن فقال: یا علی! لاتقاتل احدا حتی تدعوه الی الاسلام و ایم‌الله لان یهدی‌الله علی یدیک رجلا خیر لک مما طلعت علیه الشمس و غربت و لک ولاوه یا علی.(1)
«امیرالمومنین(ع) فرمود: هنگامی که رسول‌الله(ص) مرا به یمن فرستادند فرمودند: ای علی! با کسی جنگ مکن مگر اینکه نخست او را به آئین اسلام دعوت کنی؛ به خدا سوگند اگر خداوند به وسیله تو یک نفر را هدایت کند، ارزشش از همه ثروت روی زمین بیشتر است و تو بر او ولایت داری.»
***
– عن امیرالمومنین(ع) انه قال: لما بعثنی رسول‌الله(ص) الی الیمن فقال: یا علی! لاتقاتل احدا حتی تدعوه الی ‌الاسلام؛ در سال دهم هجرت که پیغمبر اکرم امیرالمومنین را به یمن فرستاد – چون پیغمبر یک حج بیشتر نکردند؛ وقتی حضرت به حجهًْ‌الوداع رفتند، امیرالمومنین از یمن خود را به مکه رساند و ملحق شد به رسول مکرم اسلام- فرمودند که وقتی یمن رفتی، با هیچ کس [ابتدا] مقاتله نکن؛ اول، دعوت و زبان و توجیه و تبیین حقیقت.
– و ایم الله لان یهدی الله یدیک رجلا خیر لک مما طلعت علیه الشمس و غربت و لک ولاوه یا علی؛ در جنگ‌ها، غنائم فراوانی دست مسلمان‌ها می‌آمد و خود این یکی از انگیزه‌هایی بود که بعضی از مجاهدین فی سبیل‌الله را حتی با نیت قربت به جنگ می‌کشاند؛ چون این غنائم ما مسلمین بود، ثروت عمومی محسوب می‌شد، این‌جور نبود که برای شخص خودشان باشد که غنیمت‌طلبی، یک امر شخصی محسوب بشود بلکه برای بیت‌المال بود؛ بنابراین برای افراد مومن هم این انگیزه وجود می‌داشت.
با این حال حضرت می‌فرمایند: سوگند به خدا اگر یک نفر را خدای متعال به وسیله تو هدایت بکند. -‌ «لان یهدی‌الله» که «ان» مصدری است یعنی «هدایتهًْ الله بک و علی یدیک»- ارزش این، از همه ثروت روی زمین بیشتر است؛ یک دل را که بتوانی به صراط مستقیم هدایت کنی، ارزشش از همه ثروت روی زمین بیشتر است؛ که هم از جهات معنوی می‌شود این را فهمید و معنا کرد که هدایت الهی برای هر انسانی آنچنان دستاورد مهمی است که اگر کسی بتواند این را برای یک انسان فراهم کند، این با هیچ امر مادی‌ای قابل مقایسه نیست؛ هم از لحاظ مسائل کشورداری این‌جور است- که اگر چنانچه کسانی دل‌هایشان به حقیقت و به اسلام متوجه بشود و تمایل پیدا کند، این از هر قدرتی برای آن نظام بیشتر است؛ از پول و از سلاح و از همه چیز بیشتر است- بعد هم تو مولای همه اینها هم خواهی بود؛ آن ولای معروف- اینکه گفته می‌شد «مولی» – یک نوع ارتباط غیرنسبی و غیرسببی است، ارتباط ولا است که احکام و آثاری هم دارد که ارتباطتتان ارتباطات ولائی است با یکدیگر و در آن هیچ امر و نهی و حاکمیت و محکومیت و مانند اینها نیست؛ «ولاء» به این معنا است.
شرح حدیث در ابتدای درس خارج، 1384/1/21 به نقل از کتاب: نسیم سحر
_______________
1- نوادر راوندی، ص 139

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن