ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 13879
  • ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶
  • 91 بازدید
  • ارسال توسط :
شهید مدافع حرم به کمک «آخرین مجلس» آمد

شهید مدافع حرم به کمک «آخرین مجلس» آمد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بیان زیبایی‌ها و رساندن پیام شهدای مدافع حرم در زبان هنر درون مایه عاشقانه می خواهد؛ فرقی ندارد زبان این هنر شعر باشد یا تئاتر مهم زبان عاشقانه این هنر است که روح و جان مخاطب را صیقل می […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بیان زیبایی‌ها و رساندن پیام شهدای مدافع حرم در زبان هنر درون مایه عاشقانه می خواهد؛ فرقی ندارد زبان این هنر شعر باشد یا تئاتر مهم زبان عاشقانه این هنر است که روح و جان مخاطب را صیقل می دهد و ازخودگذشتگی ها و ایثارگری های شهدای مدافع حرم را که در جهت دفاع از هویت انقلاب اسلامی و صیانت از اهل بیت(ع) کیلومترها دورتر از کشور به شهادت می رسند، را با زبان هنر برای مخاطبان به تصویر می کشد. تئاتر یکی از آن هنرهای زیبایی است که در دفتر باقی الصالحات کارگردان های جوان و عاشق در این مرزوبوم، هنر اشک و لبخند آنها با درون مایه عشق و محبت برای نوجوانان و جوانان به بهترین شکل ممکن تداعی می شود. ساسان مددی؛ کارگردان شوشتری از آن دست جوانانی است  که «آخرین مجلس» او ایده ای است که از یک شهید مدافع حرم سرچشمه گرفته و روایتگر چهره حقیقی تکفیری ها و وهابی هاست.

*ایده نمایش “آخرین مجلس” از کجا شکل گرفت؟

ایده نمایش از شهید مدافع حرم شهرستان شوشتراستان خوزستان شکل گرفت و ژانر کار تعزیه با موضوع مدافعان حرم است که در حقیقت تلفیقی از سبک آیینی سنتی و امروزی است و در حقیقت هدفمان از این نمایش این بود که چهره حقیقی تکفیری‌ها و وهابی‌ها و دیدگاه‌های ایشان را به تصویر بکشیم و نشان دهیم که شیوه وهابی‌ها و تکفیری‌هاا همان شیوه ی شمر در جنگ با آمام حسین(ع) است و با تلفیق گذشته و حال به دنبال آگاه سازی افراد از این گزاره بودیم که همان گونه که شمر در کربلا سر امام حسین(ع) را از تن جدا کرد؛ امروز تکفیری ها نیز به همان شیوه عمل می کنند و جوانان شیعه و سنی را در عراق و سوریه ذبح می کنند و اعمال شنیع خود را در پشت کلمات مقدسی چون الله و محمد رسول الله پنهان کرده و از این کلمات برای خدشه دار کردن نام اسلام استفاده می کنند.

*از چه زمانی کار به مرحله اجرایی درآمد؟

پس از آن که ایده کار در شش ماه گذشته شکل گرفت دوره ای را در شهرستان شیراز سپری کردیم که در آن اساتید به پخته تر شدن نمایشنامه کممک وافری کردند و در شیراز تغییرتی در جهت بهتر شدن نمایشنامه شکل گرفت و مشاوره با اساتید فن حدود  یک ماه به طول انجامید و نهایتا ایده اولیه تبدی به طرح شد ونمایش مجوز نوشتن نمایش نامه را گرفت و نمایشنامه در طول ۲ ماه نوشته شد؛ از ۳ ماه پیش هم اجرا آن شروع شد که در مجموع ۳ اجرا در سطح شهرستان شوشتر اجرا و پس از پذیرفته شدن اثر در رقابت منطقه ای، اثر به مرحله کشور راه یافت.

*در سه اجرایی که در شهرستان شوشتر داشتید استقبال از نمایش به چه صورت بود؟

حقیقت امر این است که به هیچ عنوان گمان نمی بردیم که نمایش بدین گونه مورد توجه مخاطبان و تماشاچیان قرار بگیرد که احساسات آن ها را جریحه دار کند و با نمایش گریه کنند و هنگامی که صحنه بریده شده سر جوان شیعه و سنی به دست تکفیری ها به نمایش گذاشته می شد که در حقیقت همانند صحنه عاشورا و بریده شدن سر امام حسین(ع) بود و این باعث شد که تاثیر زیادی بر مخاطبان بگذارد؛  اصلا هم فکر نمی کردیم تا این اندازه مخاطبان تحت تاثیر نمایش قرار بگیرند.

*گروه تئاتر فدک چگونه شکل گرفت؟

گروه تعزیه و تئاتر فدک نزدیک به ۲۰ سال است که شکل گرفته است و در طول این ۲۰ سال هم تعزیه و هم تئاتر کار کرده ایم و در طول سال در مراسم های محرم، اربعین، فاطمیه و … این گروه به کار تعزه می پردازد و در لابه لای این کارها به تئاتر هم می پردازیم و گروه در حقیقت تعزیه و تئاتر را به صورت مازی با یکدیگر به پیش می برند و این تلفیق برای گروه بسیار سودمند و مفید به فاید ه بوده است. گروه تعزیه و تئاتر فدک شوشتر وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بسیج هنرمندان شهرستان شوشتر می باشد. اعضای این گروه را امین جولا در نقش مدافع حرم، محمود فارغ پور؛ مسئول تعزیه، غلامرضا از اعضای هیات تعزیه، علی رضا حاصلی و محمدعلی لیاقت هردو در زمینه موسیقی در این گروه فعالیت دارند.

*اولین کار نمایشی شما بود یا قبلا هم کاری در زمینه تئاتر داشته اید؟

خیر پیش از این نیز در زمینه تئاتر فعال بودیم و حتی نماهنگ تلفیق هم داشته ایم.

*آخرین مجلس برای از بین بردن فضای منفی جامعه علیه مدافعان حرم بود

*به نظر شما این دست از جشنواره ها چقدر به جریان سازی فرهنگی انقلاب در حوزه های نمایشی کمک می کند؟

من همواره دغدغه موضوعات به روز از جمله موضوع ریزگردهای خوزستان که بسیار اکنون برای مردم مشکل ساز شده است را داشته ام و همواره به دنبال موضوعات به روز بوده ام و انگیزه بنده ام از ساخت اثر “اخرین مجلس ” از بین بردن فضای منفی جامعه علیه مدافعان حرم بود که بسیار شنیده می شد که افراد از سر ناآگاهی تهمت های ناروایی را علیه این عزیزان انتشار می دادند و ما خواستیم با این اثر این فضاهای منفی را از بین ببریم و نشان دهیم که این افراد نه برای دنیا که بلکه برای عقبی در حال مبارزه با تکفیری ها و وهابی ها هستند و در حقیقت مدافعان حرم در حال پیمودن راه شهدا هشت سال دفاع مقدس می باشند و در حقیقت به دنبال نشان دادن تاثیر کشور ایران  و نظام مقدس جمهوری اسلامی در پیروزی های منطقه بوده ایم.

*تعداد اعضای گروه تئاتر فدک چند نفر بود؟

تعدا کل اعضای گروه ۱۰ نفر بوده اند که متاسفانه به دلیل محدودیت جشنواره هایی این چنین تعداد افراد گروه به شش نفر به همراه کارگردان تقلیل یافته؛ هرچند در کار ما خلل ایجاد شده اما سعی کرده ایم با این محدودیت ها کنار بیاییم.

*آیا تاکنون در جشنواره هایی د ر چنین سطح شرکت کرده اید؟

بنده بله ولی گروه نه متاسفانه، بنده پیش از این در جشنواره کوثر که در تهران برگزار شد با اثر” من ضراره عذر طاها هستم” شرکت کرده بودم.

*تا چه اندازه امیدوارید که حائز رتبه در این دوره از جشنواره شوید؟

بنده شخصا اعتقادی به لوح تقدیر و از این دست از موارد ندارم و همواره اختتامیه را بدون استرس این که جایزه می گیرم یا نه شرکت کرده ام و هیچ گاه به دنبال جایزه نبوده ام؛ اما آنچه که برای من اهمیت زیادی دارد تجربه حاصل از شرکت در جشنواره است و این است که باعث موفق تر شدن بنده در کارهای بعدی خواهد شد و لوح تقدیر کاغذی است که پوسیده می شود و زیاد برای بنده اهمیت ندارد.

گفتگو از حسین زراعتکار

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن