ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 93014
  • ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۸:۲۶
  • 120 بازدید
  • ارسال توسط :
جنگ یمن ماحصل ناتوی غربی و عربی با چراغ سبز آمریکا

جنگ یمن ماحصل ناتوی غربی و عربی با چراغ سبز آمریکا

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از ایسنا، یکی از برنامه‌های مورد توجه در هفته بسیج توجه به وضعیت اسفبار یمن و مردم مظلوم آن در کنار سکوت معنادار دنیای استکبار بود. ازاین‌رو برگزاری محافل و نشست‌های مختلف با موضوع یمن و اعلام پشتیبانی از آن‌ها ازجمله برنامه‌هایی بود که در این […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از ایسنا، یکی از برنامه‌های مورد توجه در هفته بسیج توجه به وضعیت اسفبار یمن و مردم مظلوم آن در کنار سکوت معنادار دنیای استکبار بود. ازاین‌رو برگزاری محافل و نشست‌های مختلف با موضوع یمن و اعلام پشتیبانی از آن‌ها ازجمله برنامه‌هایی بود که در این هفته به‌طور ویژه موردتوجه قرار گرفت.

خبرگزاری ایسنا نیز در این راستا و رسالت بصیرت افزایی به سراغ یکی از جامعه‌شناسان سیاسی استان رفت تا در یک گفت‌وگوی اختصاصی آخرین وضعیت یمن را بررسی کند.

45 درصد مردم یمن زیر خط فقر مطلق قرار دارند

ادریس محمدی جامعه‌شناس سیاسی و استاد دانشگاه شاهد و پیام نور در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه قزوین، به وضعیت قبل از جنگ یمن اشاره و اظهار کرد: اقتصاد یمن از راه کشاورزی، استخراج نفت خام، تهیه قهوه و ماهی‌های خشک‌شده و صادرات آن به دنیا رقم می‌خورد.

 وی افزود: یمن به لحاظ موقعیتی که دارد یکی از استراتژیکی‌ترین نقاط دنیا است و متشکل از 200 جزیره فوق استراتژیک است. بندر «الحدیده» نیز یکی از استراتژیکی‌ترین بنادر یمن است که 265 کیلومتر از صنعا فاصله دارد و 70 درصد کمک‌های بین‌المللی و بشردوستانه از طریق این بندر تأمین می‌شود.

محمدی تصریح کرد: قالب مردم یمن در شمال این کشور در استان «صنعا» پایتخت این کشور زندگی می‌کنند. گروهی به‌نام گروه «الحوثی» در قالب جریان مقاومت در این کشور در حال فعالیت هستند که ارادت قلبی بسیاری به حزب‌الله لبنان دارند ازاین‌رو نماد و پرچم آن‌ها نیز برگرفته از نماد و پرچم حزب‌الله لبنان است.

وی افزود: نرخ بیکاری در این کشور 35 درصد و 45 درصد از مردم یمن زیر خط فقر مطلق قرار داشتند، 23 میلیون نفر از جمعیت این کشور جمعیتی جوان با میانگین سنی 17 سال بود. امید به زندگی در زنان 65 و در مردان 61 سال، زبانشان عربی و دینشان اسلام و شیعه زیدی مسلک هستند.

این جامعه‌شناس سیاسی با بیان اینکه یمن روزگاری تحت استعمار عربستان قرار داشت و چندین قرن حاکمان یمن توسط حکام سعودی انتخاب و حمایت می‌شد، عنوان کرد: علی‌رغم اینکه در این کشور ذخایر نفت وجود داشت اما اجازه استحصال آن را به خود یمنی‌ها نمی‌دادند ازاین‌رو کل درآمد سالانه آن‌ها قبل از جنگ 52 میلیارد دلار بود که با این مبلغ بودجه، کل کشورشان را می‌چرخاندند در حالی که صرفاً با اکتشاف و استحصال آن شاید چندین برابر این مبلغ را می‌توانستند داشته باشند.

حمله ناتوی عربی به سرکردگی عربستان به یمن با چراغ سبز آمریکا بود

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: در چندین سال گذشته مردم یمن تصمیم گرفتند به‌صورت مستقل و خارج از استعمار و اراده دیگر کشورها و حکام سعودی عمل و استقلال کشورشان را حفظ کنند که این موضوع به مذاق حکام سعودی خوش نیامد و زمینه‌ساز شروع جنگی علیه این کشور شد.

وی با بیان اینکه با شروع جنگ علیه این کشور وضعیت یمن حادتر از قبل شد، خاطرنشان کرد: عربستان در 6 فروردین سال 1394 در قالب ائتلاف و ناتو عربی به یمن حمله کرد. این جنگ بر شدت وضعیت اسفبار این کشور افزود و روند آن را تسریع بخشید لذا در حال حاضر آمارهای جدید نشان از افزایش وضعیت جامعه زیر خط فقر این کشور دارد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: در این جنگ که به‌نوعی با چراغ سبز آمریکا همراه بود در ابتدا با ائتلاف 17 کشور عربی همراه بود اما به‌مرور تعدادی از کشورها از جمله بحرین و قطر از آن خارج شدند، همچنین عربستان خیلی تلاش کرد پاکستان را هم وارد این جنگ کند که توفیقی نیافت.

وی اضافه کرد: جنگ علیه یمن که متأثر از بازیگران غربی و ناتوی عربی بود را می‌توان یک جنگ استثماری دانست چرا که مدعیان مدافع حقوق بشر و دموکراسی در دنیا در برابر جنایات علیه مردم یمن با سکوت خود آل سعود را در ایجاد وضعیت اسفبار و کشتار مردم مظلوم یمن همراهی می‌کنند.

محمدی با اشاره به وضعیت اسفبار یمن گفت: وضعیتی که یمن بعد از جنگ دارد وضعیت کاملاً اسفناکی است، حدود 8 میلیون نفر از جمعیت این کشور که تقریباً یک‌سوم آن را شامل می‌شود نیاز مبرم به کمک‌های بشردوستانه دارد، یمن توسط ائتلاف عربی در حصر مطلق است و حتی به لحاظ امکانات دارویی و غذایی و بهداشتی در مضیقه هستند.

وی ادامه داد: وضعیت فعلی یمن بسیار اسفناک است چرا که آل سعود حتی بیمارستان‌ها، انبارهای غله و غذایی، نهادهای غیرنظامی، افراد غیرنظامی، مدارس را هم مورد هدف قرار می‌دهد و بمباران می کند و تاکنون در حدود 3 هزار و 800 کودک غیرنظامی در این کشور در جریان جنگ کشته شده‌اند و شمار قربانیان ناشی از بیماری وبا را شاید بتوان به‌مراتب از این آمار هم بیشتر دانست.

گفت‌وگوهای صلح با حملات آل سعود به یمن در تناقض آشکار است

وی با انتقاد از سازمان‌های بین‌الملل عنوان کرد: در این فضا می‌بینیم عربستانی که ناقض حقوق بشر در یمن است به عضویت شورای حقوق بشر در می‌آید که این موضوع در تضاد با مبانی حقوق بشر است.

محمدی ادامه داد: اگر ما تصور کنیم که سازمان‌هایی بین‌المللی می‌توانند با روش کنونی راهکاری برای حل موضوع یمن بیابند باید بگویم تصوری اشتباه است چرا که قدرت مردمی و جریان مقاومت یمن است که تصمیم می‌گیرد مهاجمانشان عقب‌نشینی کنند یا ادامه دهند.

این استاد دانشگاه یادآور شد: تا به امروز مقاومت نیروهای مردمی یمن و در رأس آن‌ها انقلابیون این کشور که به‌نوعی ارتش آن را تشکیل می‌دهند مثال‌زدنی و قابل‌تقدیر بوده است.

این کارشناس سیاسی با اشاره به بده بستان‌هایی که در عرصه‌های بین‌الملل انجام می‌شود، اظهار کرد: با جابجا شدن نماینده دبیر کل سازمان ملل فضاسازی‌هایی در یمن اتفاق افتاد که به نفع جریان مقاومت نبود. آن‌ها عنوان کردند ما گفت‌وگوهای صلح را در استکهلم پایتخت سوئد، آغاز خواهیم کرد که در آن ائتلاف عربی به رهبری عربستان، نمایندگانی از جنبش انصار الله یمن و نمایندگان دولت مستعفی «منصور هادی» حاضر خواهند شد.

وی اضافه کرد: این پیشنهاد در حالی رخ می‌دهد که ما شاهد تناقض در رفتار سران سعودی هستیم از یک‌طرف آن‌ها پای ثابت گفتگوهای صلح قرار می‌گیرند و از طرفی هم حملات خود را علیه مردم مظلوم یمن افزایش می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: حال سؤال اینجاست کشوری که به صلح اعتقاد دارد باید از حملات خود بکاهد ولی در مورد عربستان این اتفاق نمی‌افتد که این موضوع نشانگر این است که سران سعودی می‌خواهند در قالب حملات فزاینده از یمن امتیاز بگیرد.

سال آینده سال پهبادی یمن خواهد بود

محمدی عنوان کرد: با وجود آماج حملات چندین گانه به الحدیده که در صورت سقوط، کل صنعا و یمن تحت تأثیر قرار می‌گرفت می‌بینیم جسارت و مقاومت‌هایی که توسط ارتش و نیروهای مردمی یمن در الحدیده نشان داده می‌شود بسیار ارزشمند است.

محمدی امسال را سال موشکی در یمن دانسته و بیان کرد: یمنی‌ها به صنعت و فن نظامی موشکی که بسیار استراتژیک است دست پیدا کرده‌اند و بارها نهادهای اقتصادی و نظامی کشورهای هم‌جوار و مهاجم را به‌نوعی هدف قرار داده‌اند.

این جامعه‌شناس سیاسی در پایان خاطرنشان کرد: اگر جنگ ادامه یابد طبق گفته‌های مسئولان یمن سال آینده سال پهبادی برای این کشور خواهد بود که در قالب پهباد و موشک اقدامات بسیاری را علیه متجاوزان به کار خواهند برد.

انتهای پیام

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن