ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 97197
  • ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۸:۰۱
  • 82 بازدید
  • ارسال توسط :
دوره‌گردی ضدایرانی پمپئو با موانعی سهمگین در خاورمیانه مواجه شد

دوره‌گردی ضدایرانی پمپئو با موانعی سهمگین در خاورمیانه مواجه شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با اشاره به سفر وزیر خارجه آمریکا به منطقه غرب آسیا نوشت: مایک پمپئو در سفری نمایشی که او را طی یک هفته راهی هشت کشور کرد، در اشتیاق رساندن یک پیام اصلی بود «لزوم […]

دوره‌گردی ضدایرانی پمپئو با موانعی سهمگین در خاورمیانه مواجه شدبه گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با اشاره به سفر وزیر خارجه آمریکا به منطقه غرب آسیا نوشت: مایک پمپئو در سفری نمایشی که او را طی یک هفته راهی هشت کشور کرد، در اشتیاق رساندن یک پیام اصلی بود «لزوم مقابله با ایران و فعالیت‌هایش» که او پنجشنبه در سخنرانی خود در قاهره بر آن تأکید کرد.

در ادامه این مطلب آمده است: هدف پمپئو که از پایتختی به پایتخت دیگر روان بود و با پادشاهان، شاهزادگان و روسای جمهور دیدار می‌کرد، این بود که کشور‌های عرب را برای مقابله با نفوذ ایران در منطقه و مبارزه با شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران متحد کند. اما وقتی سفر او دوشنبه به خط پایان رسید، معلوم نشد آیا او در آن جبهه به موفقیتی هم دست یافت یا خیر. موانع پیش‌روی ایجاد چنین ائتلافی سهمگین‌ است.

در ادامه این مطلب آمده است: در عمل، همکاری تنگاتنگ میان کشور‌های عرب حول محور سیاست‌های ضدایرانی دشوار خواهد بود که علت آن به گفته مقامات و تحلیلگران این کشورها، پیچیدگی روابط در این منطقه است. شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران که پمپئو می‌خواهد آن‌ها را مهار کند تنوع گسترده‌ای دارند و یک راه حل عمومی برای مقابله با همه آن‌ها جواب نخواهد داد. حزب‌الله یک نیروی بزرگ در دولت لبنان است، گروه‌های حاضر در سوریه عمدتا جدا از هم در مناطق جنگی فعال هستند و شبه‌نظامیان در عراق نفوذ زیادی در منطقه نفت‌خیز جنوب این کشور دارند.

نیویورک تایمز افزود: مقامات آمریکایی در هماهنگ کردن سیاست ضدایرانی خودشان در فراسوی تحریم‌های اقتصادی با مشکل مواجه بوده‌اند، یعنی همان تحریم‌هایی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، ماه نوامبر پس از خروج از توافق هسته‌ای ایران که دولت باراک اوباما، سلف وی و دیگر دولت‌ها با تهران به آن دست یافته بودند، وضع کرد.

ترامپ بر خلاف خواسته همه مقامات ارشد خود در شورای امنیت ملی، ماه گذشته تصمیم گرفت حدود ۲۰۰۰ سرباز آمریکایی را از شرق سوریه خارج کند، که این کار هرگونه اهرم اعمال نفوذ را که آمریکایی‌ها برای محدود کردن حضور نیرو‌های ایرانی و شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در سوریه داشتند، از آن‌ها می‌گیرد و این در حالی است که محدود کردن حضور ایران دقیقاً همان هدفی بود که پمپئو می‌خواست شرکای عرب در سرتاسر منطقه در پیش بگیرند.  پمپئو همچنین هیچ توضیحی نداد که انتظار دارد کشور‌های دیگر این کار را چطور انجام دهند.  او دوشنبه به این سؤال که آمریکا برای خلاص شدن از دست شبه‌نظامیان انتظار دارد کشور‌های عرب چه بکنند، پاسخ مشخصی نداد.

نیویورک‌ تایمز در ادامه به اظهارات ضدایرانی پمپئو در سفر اخیرش اشاره کرد و نوشت: وزیر امور خارجه آمریکا هنوز پیشنهاد نکرده است که کشور‌های عرب خارج از مناطق جنگی برای مبارزه با شبه‌نظامیان سرباز بفرستند، هرچند او این گزینه را باز نگه‌داشته است که آمریکا به تشکیل یک ائتلاف نظامی عربی برای وارد شدن به شمال شرقی سوریه همزمان با خروج نظامیان آمریکایی از این منطقه کمک کند.

در هر صورت، استقرار نیرو‌ها ممکن است به همان اندازه که در یمن کارساز نبود، در سوریه نیز گره‌گشا نباشد. از سال ۲۰۱۵، عربستان سعودی، یکی از بزرگترین خریداران جنگ افزار در جهان، نتوانسته است شورشیان حوثی (جنبش انصارالله) را که با ایران همسو هستند، از پایتخت یمن، یعنی فقیرترین کشور جهان عرب، بیرون کند. جنگ یمن بدترین بحران انسانی جهان را به وجود آورده است.

این روزنامه آمریکایی در ادامه با اختلافات میان کشورهای عربی نیز اشاره کرد و نوشت: تشکیل یک ائتلاف عربی متحد در برابر ایران مستلزم حل و فصل مشکلات متعدد سیاسی، اقتصادی و نظامی در میان خودِ کشور‌های عربی خواهد بود.

عربستان سعودی و امارات عربی متحده هدایت کارزار ضد ایران در منطقه را بر عهده دارند. محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، حتی تهدید کرد درگیری را به داخل ایران بکشاند. این رویکرد او را به شریکی مطلوب برای تندرو‌ها در دولت ترامپ تبدیل کرده است. بن سلمان همچنین تنش‌زدایی بی‌سر و صدا میان کشورش و اسرائیل را، که مانند عربستان سعودی ایران را دشمن اصلی خود می‌داند، هدایت کرده است.

نیویورک تایمز در ادامه دلایل شکست طرح ضدایرانی آمریکا در منطقه نوشت برخی کشورهای عربی در پذیرفتن ریسک مقابله با ایران تعلل خواهند کرد. کشور‌های کوچکتر، مانند کویت و عمان، مناسبات دیپلماتیک و تجاری با ایران دارند و بعید است به دشمنی‌ها علیه ایران ملحق شوند. عراق هم تحت کنترل عرب‌های شیعه است و مرزی طولانی و مناسبات فرهنگی، مذهبی و سیاسی عمیقی با ایران دارد. مقامات دولت ترامپ از رهبران عراق خواسته‌اند مناسبات اقتصادی خود را با ایران قطع کنند، و از عربستان سعودی و دیگر کشور‌های عرب خواسته‌اند به بهبود اقتصاد عراق کمک کنند. اما دولت عراق به  هیچ تمایلی برای مخالفت با ایران نشان نداده است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن