ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 98450
  • ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۵:۰۹
  • 83 بازدید
  • ارسال توسط :
جنگ رسانه ای رباط و ریاض؛اقدام بی سابقه یک شبکه تلویزیونی مراکشی علیه عربستان

جنگ رسانه ای رباط و ریاض؛اقدام بی سابقه یک شبکه تلویزیونی مراکشی علیه عربستان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از جماران به نقل از روزنامه رأی الیوم، در اقدامی بی سابقه شبکه دو تلویزیون دولتی مراکش در حساب خود در توئیتر توئیتی درباره قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار عربستانی منتشر کرد. در این توئیت شبکه دو تلویزیون رسمی مراکش نوشت:« مدارکی که در پی […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از جماران به نقل از روزنامه رأی الیوم، در اقدامی بی سابقه شبکه دو تلویزیون دولتی مراکش در حساب خود در توئیتر توئیتی درباره قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار عربستانی منتشر کرد.

در این توئیت شبکه دو تلویزیون رسمی مراکش نوشت:« مدارکی که در پی دیدار فرستاده ویژه سازمان ملل در زمینه شکنجه خارج از قانون گرد آوری کرده است تأکید می کند که خاشقجی به شکل وحشیانه به دست مسئولان عربستانی به قتل رسیده است.»

این توئیت را این شبکه جمعه شب به زبان فرانسه و همراه با منبع خبر که توسط وبسایت سازمان ملل تحت عنوان« نتایج اولیه تحقیقات درباره قتل جمال خاشقجی» منتشر کرده بود، منتشر کرد.

سازمان ملل پنجشنبه هفته گذشته با انتشار گزارشی تأیید کرد مرگ  جمال خاشقجی  روزنامه نگار عربستانی در کنسولگری عربستان در شهر«استانبول» ترکیه در واقع یک «قتل برنامه‌ریزی‌شده» از سوی حکومت عربستان بوده است.

«انیس کالامار» گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در اعدام‌های فراقضایی و خودسرانه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد «مدارکی» در دست دارد که نشان می‌دهد «قتل» این روزنامه‌نگار منتقد سعودی «جنایتی وحشیانه» است که «به دست افراد دولت عربستان برنامه‌ریزی و اجرا شده است».

 کالامار در این بیانیه تأکید کرد که قتل خاشقجی «مصداق نقض شدید بنیادی‌ترین حق یعنی حق حیات» است.

وی استفاده از «مصونیت» دیپلماتیک را برای ارتکاب جنایت و « فرار کامل از زیر بار مجازات» را به شدت محکوم کرد.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی  و سردبیر سابق روزنامه «الوطن» و ستون‌نویس  «واشنگتن‌پست»  روز دوم ماه اکتبر جاری به منظور انجام امور رسمی وارد کنسولگری این کشور در استانبول شده و از آن خارج نشد.

خاشقجی 59 ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرده و به آمریکا رفته بود و پیش از ناپدید شدنش قصد ازدواج با یک زن تبعه ترکیه را داشت و برای طی کردن مراحل ثبت ازدواج خود اوایل ماه جاری میلادی مجبور به مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول شد و دیگر خارج نشد.

پلیس ترکیه ضمن تایید عدم خروج او از کنسولگری عربستان سعودی در استانبول اعلام کرده که همزمان با ورود او به این محل 15 مقام امنیتی عربستان نیز با دو پرواز وارد این شهر شده و پس از مدت کوتاهی ترکیه را ترک کرده‌اند.

در پی فشارهای بین المللی گسترده عربستان به قتل خاشقی در کنسولگری این کشور در استانبول اعتراف کرد. عربستان سعودی در بیانیه‌ای رسما کشته شدن جمال خاشقجی در داخل کنسولگری این کشور در استانبول را تأیید کرد. دادستان کل عربستان سعودی در این بیانیه مدعی شد خاشقجی بعد از «درگیری» با چند نفر داخل ساختمان کنسولگری  جان خود را از دست داد و 18 شهروند سعودی در ارتباط با این حادثه بازداشت شده‌اند.

اگرچه عربستان در نهایت موضوع مرگ آقای خاشقجی در داخل ساختمان کنسولگری را پذیرفت، اما مقامات این کشور از سرنوشت جسد اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند و هنوز جسد وی پیدا نشده است.

در پی این حادثه آمریکا، فرانسه،کانادا و لیتوانی 17 تبعه عربستان سعودی از جمله مشاور سابق ولیعهد عربستان را به دلیل نقش شان در قتل «جمال خاشقجی» تحریم کرد.

از سوی دیگر،اگر چه این شبکه تلویزیونی متن بیانیه گزارشگر ویژه سازمان ملل مکلف به انجام تحقیقات را منتشر کرد اما منابع رسانه ای بر این باورند که این اقدام پاسخ به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از توهین آمیز به مغرب توسط شبکه «العربیه» عربستان صورت گرفته است.

لازم به ذکر است که شبکه دو تلویزیون رسمی مراکش غالبا با اخبار مربوط به عربستان به شکل خاص و مربوط به کشورهای حاشیه خلیج فارس به شکل عام به گونه ای می پردازد که با موضع گیری رسمی درباره این کشورها در تعارض نباشد.

این در حالی است که پیش از این خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که  یک منبع دولتی مراکش روز پنجشنبه هفته گذشته گفت که این کشور مشارکت در عملیات نظامی با ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی در جنگ یمن را متوقف کرد.

این مسئول مراکشی گفت که مراکش در دخالت های نظامی یا نشست های وزرای ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی شرکت نمی کند.

این مسول مراکشی به جزئیالت بیشتری اشاره نکرد و دولت مراکش نیز جزئیات مشارکتش در ائتلاف عربی به رهبری عربستان را نیز فاش نکرد.

آسوشیتدپرس همچنین تأکید کرد که مراکش سفیر خود در ریاض را فرا خوانده و شدت تنش میان رباط و ریاض در سایه نگرانی های بین المللی درباره اقدامات عربستان سعودی در جنگ یمن و مسائل دیگر افزایش یافته است.

یک مسئول دیگر مراکشی نیز در گفت و گو با آسوشیتدپرس گفت که سفیر مراکش در عربستان سعودی پس از انتشار گزارشی توسط یک شبکه تلویزیونی عربستانی به رباط فراخوانده شد.

 چند روز پیش از آن نیز روزنامه رأی الیوم در گزارشی نوشت: رسانه های عربستان سعودی به جبهه «پولیساریو» به شکل گسترده پرداخته و آن را به مثابه یک کشوری ارائه کردند که توسط ده ها کشور به رسمیت شناخته شده است. این اهتمام عربستان به جبهه پولیساریو در واکنش به مواضع مراکش درباره مسائل خاورمیانه مانند قطر و نیز مخالفت با استقبال از شاهزاده«محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی صورت گرفته است.

شبکه تلویزیونی «العربیه» در یکی برنامه های خود سیر و تاریخ جبهه پولیساریو پرداخت و این جنبش را مانند جنبش هایی ارائه کرد که دارای مبارزه تاریخی مشروع در رویارویی با «اشغالگری» مراکش است و آن را به عنوان نماینده ملت صحرا ارائه کرد و به نادیده گرفتن مواضع مراکش و دیدگاه این کشور نسبت به صحرا و جبهه پولیساریو در این برنامه اقدام کرد.

اهتمام رسانه ای عربستان سعودی به جبهه پولیساریو را نمی توان از روابط سرد میان مراکش و عربستان سعودی طی یک سال اخیر جدا دانست. مراکش اقدام به تعلیق مشارکت اش در جنگ علیه یمن کرده است و این امر ریاض را به شدت نگران کرد.

همچنین مراکش نه فقط حاضر نشد در محاصره قطر توسط عربستان و سه کشور دیگر متحد ریاض( امارات، بحرین و مصر) شرکت کند بلکه درهای خود را به روی این کشور به شکل چشمگیر برای تبادل دیدارها باز کرد و از زمان آغاز محاصره به قطر مواد غذایی فرستاده است.

مراکش علاوه بر آن حاضر نشد با عربستان در جنایت قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد عربستانی در ماه اکتبر گذشته در کنسولگری عربستان سعودی در شهر «استانبول» ترکیه اعلام همبستگی کند. مراکش سیلی محکمی به صورت محمد بن سلمان ولیعهد عربستان زد زمانی که حاضر نشد از وی طی سفر دوره ای اش در جهان عرب پیش از سفر به آرژانتین برای مشارکت در نشست گروه بیست، استقبال کند.

عربستان سعودی از جمله کشورهایی بود که بر حمایت از موضع گیری مراکش و نیز به شمار آوردن صحرای غربی به عنوان اراضی مراکش اصرار داشت اما این مساله طی یک سال اخیر تغییر کرد و به لحاظ رسانه ای شروع به این کرده است که جبهه پولیساریو را مورد توجه قرار دهد و نیز کمک هایی به پناهندگان صحرای غربی در اردوگاه های«تندوف» در جنوب غرب الجزایر ارائه می کند.

 

انتهای پیام

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن