ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » حاج قاسم
  • شناسه : 119332
  • ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۶:۰۴
  • 167 بازدید
  • ارسال توسط :
گفت‌وگوی خواندنی تسنیم با شاعر ‌آئینی / شعرای متعهد و متخصص باید در حوزه موسیقی ورود پیدا کنند

گفت‌وگوی خواندنی تسنیم با شاعر ‌آئینی / شعرای متعهد و متخصص باید در حوزه موسیقی ورود پیدا کنند

– اخبار استانها – به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرگزاری تسنیم از اراک، انقلاب اسلامی نقش موثری در ارتقای ادبیات و شعر کشور داشته است، به طوری که دفاع مقدس مضمامینی بکر و مهم به حوزه ادبیات کشور وارد کرده و شعر پایداری و شعر آئینی را تحکیم بخشید. […]

– اخبار استانها –

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرگزاری تسنیم از اراک، انقلاب اسلامی نقش موثری در ارتقای ادبیات و شعر کشور داشته است، به طوری که دفاع مقدس مضمامینی بکر و مهم به حوزه ادبیات کشور وارد کرده و شعر پایداری و شعر آئینی را تحکیم بخشید.

محافل شعری نیمه ماه مبارک رمضان مجالی است تا شعرا در محضر رهبر معظم انقلاب به بیان آخرین سروده‌های خود بپردازند، «علی احدی» از جمله این شعرای آیینی است که سه سالی به صورت متوالی میهمان سفره کریمانه شعر در محضر مقام معظم رهبری بوده است.

خبرنگاران خبرگزاری دفتر تسنیم استان مرکزی در گفت‌و‌گویی با این شاعر آیینی به بررسی وضعیت شعر کشور درباره مفاهیم ارزشی در شعر پرداخته‌اند که در زیر مشروح این مصاحبه تفصیلی می‌آید:

شاعر شعر آئینی و حوزه پایداری و مقاومت استان مرکزی در پاسخ به سئوالی درباره نقش انقلاب اسلامی، دفاع مقدس بر حوزه ادبیات و شعر کشور گفت: نقش  فرهنگ ایثار و شهادت و آنچه در آموزه‌ها و دین مبین وجود دارد شهادت را بالاترین آرزوی بچه شیعه و مسلمان می‌داند و شاید آرزو و سعادتی بالاتر از شهادت وجود نداشته باشد، این نظر دین مبین و فرهنگ تشیع هم است؛ چنین آموزه‌ای در روح شاعرانه نیز تاثیر دارد.

وی بیان کرد: در دوره دفاع مقدس و بعد از دفاع مقدس در حوزه شعر کار‌های خوبی در این عرصه  تولید شد،  اما به اندازه کافی به آن پرداخته نشده؛ حتی در حوزه‌های هنری دیگر هم پرداخته نشده است. این درحالی است که غربی‌ها درباره جنگ جهانی دوم مدام کار‌های جدید تولید می‌کنند؛ ولی در کشورما به حوزه دفاع مقدس و پایداری و مقاومت به اندازه کافی پرداخته نشده است.

احدی شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را از مضامین فاخر ادبی شعرای انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: شهید قاسم سلیمانی را می‌توانیم به‌عنوان شهید شاخص قرن اخیر از آن نام بریم و شهید سلیمانی از نظر چهره‌ای و روحیه‌ا‌ی از نظر حرفه‌‌ای در جهان یک ژنرال نظامی بود و به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی شهید سلیمانی یک مکتب بود و از حالت یک انسان و موجود مادی فرا‌تر رفته و شکل مکتب به خود پیدا کرد.

وی افزود: شهید سلیمانی  قطعا در حوزه شعر می‌تواند تاثیر بگذارد به‌سبب اینکه بلافاصله بعد از شهادت ایشان شعر‌های بسیاری تحویل جامعه داده شد و شعر‎‌‌های در قالب سرود وترانه تولید شده و باید در کتاب‌های مختلف چاپ شود و برای آیندگان به امانت گذاشته شود.

رشد و ارتقای مداحی هیئت‌ها با استفاده از مضامین فاخر و ارزشمند

این شاعر شعر آئینی استان مرکزی در پاسخ به سئوالی درباره ضرورت ارتقای سطح ادبی شعرها در کشور از برخی آثار سخیف شعر و موسیقی و حتی مدیحه‌سرایی‌ها انتقاد کرد و گفت: شعر زمانی که شکل کاربردی و اجرایی پیدا می‌کند می‌تواند درعرصه موسیقی، مداحی، نوحه‌خوانی و در عرصه‌های دیگر در سطح جزئی وارد شود، در عرصه مداحی و نیز در حوزه موسیقی بارها آثار سخیف دیدیم و مشاهده شد که در شان و منزلت ذوات مقدس نبود.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری موسیقی‌های سخیف را مورد بحث و بررسی انتقاد قرار می‌دهند، حتی معظم له در دیدار با مداحان از سبک و شعر برخی مدیحه‌سرایی‌ها به شدت گلایه کردند، البته در دهه اخیر به‌سبب اینکه شاعران خوبی به حوزه شعر هیئت و مداحی وارد شدند و سواد شعری مداحان جدید ارتقا پیداکرد شاهد رشد و ارتقای مداحی هیئت‌ها با استفاده از مضامین فاخر و ارزشمند بوده‌ایم.

احدی خاطرنشان کرد: البته ترانه هنوز نتوانسته جایگاه خود را پیدا کند و از عرصه هیئت عقب‌تر است شاعران باید قبل از هرچیزی باید به فنون شعر در حوزه قالب، محتوا، فنون و زبان مسلط باشند و نوحه بسرایند قطعا در این صورت مداحی خوبی به‌وجود می‌آید.

 

 

شعرای متعهد و متخصص باید در حوزه موسیقی ورود پیدا کنند

این شاعر حوزه مقاومت و پایداری در استان مرکزی در پاسخ به سوالی درباره چگونگی و بایدها و نبایدهای ارتقای سطح ادبی و شعری در جامعه گفت: مسائل تکنیکی و تخصصی می‌تواند در شعر نقش موثری داشته باشد و اینکه چرا کسانی که واقعا شاعر هستند به عرصه شعر وارد نمی‌شود باید کارشناسی شود و جنبه‌های مختلفی را در برمی‌گیرد و باعث می‌شود شاعران ضعیف‌تری به عرصه شعر ورود پیدا کنند.

وی بااشاره به اینکه اگر در مسائل هیئتی نگاه کنیم می‌‎بینیم شاعر فقط به دنبال مشهور شدن است از طریق اهل بیت است گفت: اینکه امام صادق می‌فرمایند، اگر شاعر بیتی بسراید بیتی در بهشت شما داده می‌شود آیا منظور بیت سخیف است یا بیتی تاثیر‌گذار و جامعه را به حرکت در آورد، است؟ و تفاوتی نمی‌کند در حوزه موسیقی هم به همین شکل است؟

احدی عنوان کرد: شعرای متعهد و متخصص باید در حوزه موسیقی ورود پیدا کنند و شعر‌های خوبی را بسرایند قطعا افرادی که درسطح شعر ضعیف‌تر هستند در حوزه شعر ورود پیدا نمی‌کنند و موسیقی‌دانان و خواننده‌ها هم باید سواد خود را بالا ببرند.

وی ادامه داد: موسیقی دانان و خواننده‌ها باید بار تعهد را بر دوش خود ببیند و زمانی که خواننده‌ ترانه‌ که اجرا می‌کنند و هزار جوان و نوجوان آن را تماشا می‎‌کنند و بار تعهد را بر دوش خود بگذارد که چه  شعری بخوانم که تاثیری بر روی آنها ‌بگذارد.

حضرت آقا فرموند «یک ملتند اراکی‌ها»

این شاعر شعر آئینی در استان مرکزی در پاسخ به سوالی درباره حضور به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی در ایام ماه مبارک رمضان گفت: 3 بار توفیق شده در 3 سال متوالی محضر مقام معظم رهبری حضور داشته باشم که آخرین بار آن، ماه‌ رمضان سال گذشته بود که خدمت مقام معظم رهبری شعر‌ی با محتوای حضرت ابوالفضل (ع) قرائت کردم.

برنخواهد داشت هرگز از هوای یار دست

عشق فرمان داده در این دست‌‎ها بگذار دست

آری آخر باید این جان را به پای یار ریخت

هرچه میل دلبران یکبار دل، یک‌بار دست

تک تک اعضای عاشق جذب می‌گردد به عشق

تیغ بردار از بدن، بردار سر، بردار  دست

دست اصلا دست و پاگیر است در میدان عشق

گوشه چشمی می‌کند کار هزاران بار دست

آه، اگر اندیشه پرواز باشد در میان  

چیست بر دوش سبک بالان به جز سربار دست

وی با اشاره به سطح بالای آشنایی رهبرمعظم انقلاب اسلامی با اصول شعر فارسی گفت: مقام معظم رهبری در حوزه شعر بسیار پیگیرند و  شعر کشور را به‌روز رصد می‌کنند حتی معظم له در حوزه تخصصی، کلامی و بار معنایی و محتوایی شعر صاحب نظرند و نقد‌هایی که به شعر شاعران وارد می‌کنند نشان‌دهنده‌ شناخت بالا از حوزه شعر است و این بسیار قابل توجه است که تاثیرگذارترین فرد در جهان اسلام و ایران اسلامی، یک شعر شناس به تمام عیار هستند.

حبیبی‌کسبی: جشنواره شعر فجر با انقلاب همراه نیست / مدیریت بنیاد ادبیات داستانی پر از اشتباه است«شب شعر سردار مقاومت» و «شب خاطره شهدای روحانی» در استان کردستان برگزار می‌شودکنگره‌ ملّی شعر مقاومت فراخوان داد

باید شاعران حتما در کارگاه‌های شعر شرکت کنند

شاعر آیینی اراکی در پاسخ به سئوالی درباره اینکه شعرای جوان برای ارتقای کار ادبی خود باید چه کنند بیان کرد: توصیه  بنده به شاعران حتما در کارگاه‌های شعر شرکت کنند و شعر را به‌صورت کلاسیک آغاز کنند  و در این حوزه قدرتی به قلم خود بدهند بعد در حوزه مورد علاقه خود وارد شوند و شاعران باید مسئولیتی را بر بار دوش خود ببینند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از تسنیم، «علی احدی» شاعر ادبیات مقاومت و شعر آئینی استان مرکزی در پایان این گفت‌و‌گو جدیدترین سروده خود را درباره سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی قرائت کرد که در زیر می‌آید:

آری از دار مترسان سر ایرانی را

که به جان می‌خرم این بی سر و سامانی‌ را

کشتی اهرمن جنگ کجا می‌داند

غرش این دل دریایی طوفانی را

مرد عمری علم افراشته  تکبیر به لب

همه‌جا جار زند بانگ مسلمانی را

می‌کشاند به خودش روح فرامرزی مرد

از عراق و یمنی وسوری و افغانی را

مثل آرش کمان  را برسر انگشت

کشید خارج از وطن رسم نگهبانی را

شاعر طوس بر رقص آمد این بار

سرود غزل رستم و سردارسلیمانی را

آن که هر روز قد و قامتش افراشته تر

آن که هر شب به زمین دوخته پیشانی را

وای اگرکشمکش خون سیاوش گونش

به تلاویو کشد موشک تهرانی را

 

 

گفت‌و‌گو از مبین جلیلی

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن