ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 16861
  • ۲۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۴
  • 85 بازدید
  • ارسال توسط :
وقتی کاریکاتور را جدی می‌گیرند

وقتی کاریکاتور را جدی می‌گیرند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آقای سیدمسعود شجاعی طباطبایی چهره سال هنر انقلاب اسلامی درسال ۱۳۹۵ شد. مراسم اختتامیه سومین هفته هنر انقلاب و انتخاب چهره سال هنر انقلاب اسلامی، روز گذشته در محل حوزه هنری تهران برگزار شد.این مراسم با حضور شعرا، اندیشمندان، […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آقای سیدمسعود شجاعی طباطبایی چهره سال هنر انقلاب اسلامی درسال ۱۳۹۵ شد. مراسم اختتامیه سومین هفته هنر انقلاب و انتخاب چهره سال هنر انقلاب اسلامی، روز گذشته در محل حوزه هنری تهران برگزار شد.این مراسم با حضور شعرا، اندیشمندان، پژوهشگران و مسوولان فرهنگی و هنری در سالن سوره حوزه هنری با اجرای نمایشی محیطی در خصوص شهدای حرم آغاز شد.این مراسم با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی آغاز شد. در این مراسم شجاعی طباطبایی توانست در میان ۵ نامزد، با آرای به دست آمده به عنوان چهره سال هنر انقلاب معرفی شود. لوح تقدیر و تندیس زرین این هنرمند را آقایان احمدرضا درویش، محسن مؤمنی شریف رئیس و محمدحمزه‌زاده معاون سینمایی حوزه هنری اهدا کردند. آقایان حمید حسام، خانم بهناز ضرابی زاده، ابراهیم حاتمی‌کیا و محمد حسین مهدویان نیز از دیگر کاندیداهای چهره سال هنر انقلاب در سال ۱۳۹۵ بودند.

اهدای جایزه به شهید مدافع حرم

مسعود شجاعی طباطبایی در گفت و گو با « صبح‌نو»  با بیان اینکه چهره‌های هنر انقلاب در ابتدا 25 نفر بودند، گفت: افراد شاخص را رصد کردند و به14 نفر رسید و بعد از آن 13 نفر شدند؛ از این تعداد
 7 نفر انتخاب شدند و بعد از آن دو نفر دیگر نیز حذف شدند و از میان 5 نفر قرعه به نام من افتاد.وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با وجود رقیبان متعدد کدام ویژگی باعث انتخاب وی شده است، گفت: بزرگان زیادی در عرصه‌های مختلف هنر هستند که باید این جایزه را دریافت کنند؛ اما مهم‌ترین عامل جشنواره هولوکاست و تاثیرگذاری آن بود که البته یک کار جمعی بود.
وی در پایان از اهدای جایزه‌اش به شهید فادی محمد خبر داد و گفت: ماه پیش درکشور لبنان یک کلاس و کارگاهی برگزار کردم. در جایی به نام مزار شهدای مدافع حرم با شهیدی آشنا شدم که 13 سال در زندان‌های رژیم صهیونیستی اسیر بود و پس از آزادی به دفاع از حرم حضرت زینب (س) پرداخته و در نهایت شهید شده بود. نکته جالب نامه‌های دختر او بود که بر سر مزار این شهید دیده می‌شدند. این جایگاه و جایزه را به خانواده این شهید و دختر او زینب، تقدیم می‌کنم.

درباره مسعود

سید مسعود شجاعی طباطبایی متولد سال 1342 شهر تهران است. وی فارغ‌التحصیل کارشناسی رشته نقاشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و کارشناسی‌ارشد رشته گرافیک از دانشگاه تربیت مدرس است. این هنرمند سردبیر مجله «کیهان کاریکاتور» و سردبیر مجله بین‌المللی «ایران کارتون» مدیر خانه کاریکاتور ایران، عضو هیات داوران چند نمایشگاه ملی و بین‌المللی، مدرس دانشگاه و همچنین مسوول واحد کاریکاتور حوزه هنری است. سال گذشته نمایشگاه پرمخاطب «هولوکاست» به همت این هنرمند برگزار شد و بازتاب رسانه‌ای وسیعی در داخل و خارج از کشور داشت و شجاعی طباطبایی به همین دلیل بین نامزدهای چهره سال هنر انقلاب قرار گرفته است.
وی تاکنون به‌عنوان داور در مسابقات بین‌المللی کاریکاتور ملانصرالدین ترکیه (1999)، سان آنتونیو کوبا (2001)، چین (2004) و آیدین دوغان ترکیه (2005) شرکت داشته و دبیر پنجاه و هفتمین
دو سالانه کاریکاتور تهران بوده است.

هنر انقلابی چیست؟

شجاعی طباطبایی هنر انقلاب را این گونه تعریف می‌کند:
با شروع انقلاب ما شاهد یک اتفاق بزرگ در عرصه فرهنگ و هنر بودیم به گونه‌ای که روح انقلاب در فرهنگ و هنر دمیده شد. انقلاب شرایطی را برای هنرمندان فراهم کرد که مفاهیم ارزشمند انقلاب را در آثارشان مطرح کنند.
با استفاده از شرایطی که در انقلاب شکل گرفته بودند آزادی برای هنرمندان به وجود آمد که در دوران حکومت استبدادی شاه آن فضا برای آنها وجود نداشت تا بتوانند آزادانه آثار خود را ارائه کنند.
فراگیر شدن هنر در سراسر کشور یکی از برکات انقلاب است. پس از انقلاب فضا برای حضور هنرمندان سراسر ایران فراهم شد و در حال حاضر ثمره‌اش را می‌توان دید. قبل از انقلاب زمینه برای فراگیرشدن هنر فراهم نبود، یعنی در عرصه هنر فقط شاهد حضور هنرمندان پایتخت نشین بودیم، ولی بعد از انقلاب، هنر فراگیر شد به گونه‌ای که در تمام حوزه‌های تجسمی، هنرمندان غالباً جوان بسیار مؤثر حضور پیدا کردند و نه تفقط در عرصه ملی بلکه در عرصه بین المللی اثرگذار بودند.

اخلاق مداری یکی از ویژگی‌های هنر بعد از انقلاب است. پس از انقلاب یک جور اخلاق مداری سرلوحه کار هنرمندان قرار گرفت و هنر پالایش شد، یعنی بعد از انقلاب شاهد اتفاقات مبتذل در عرصه هنر نبودیم، آن چیزی که شاهدش بودیم در دوران استبداد به سطح نازلی رسید. اخلاق مداری یکی از ویژگی‌هایی بود که هنرمندان با تقید به اصول ارزشمند و مفاهیم انقلاب آثارشان را عرضه کردند.
 بعد از انقلاب مفاهیم تازه‌ای وارد هنر شدند که ارزشی بودند و قبل از انقلاب به ذهن کسی خطور نمی‌کرد که هنرمند ایرانی بیاید در صف اول ارزش‌هایی که کشور و نظامش به آن معتقد است بایستد و اثر خلق کند. مباحث ارزشی مثل دفاع از فلسطین و غزه، روشنگری در ارتباط با استکبار جهانی و صهیونیسم که خیلی جدی راجع به آنها کار شده است و می‌شود، از جمله این ارزش‌ها بودند. هنرمندان ما حتی پیش از فروپاشی کمونیسم برای مفاهیم مقابل ایدئولوژی کمونیسم، آثاری را خلق کردند.

جهانی شدن آثار هنرمندان ایرانی یکی دیگر از ویژگی‌های هنر انقلاب است. ما در عرصه بین‌المللی به جایگاه ارزشمندی رسیدیم؛ در تمامی حوزه‌های تجسمی شاهد یک رشد چشمگیر بودیم، مثلاً در حوزه کاریکاتور، در سالی که گذشت، کاریکاتوریست‌های ایرانی 56 جایزه اصلی را از آن خود کردند. این اتفاق در حوزه فیلم، انیمیشن و گرافیک هم رخ داد، طراحان گرافیک ایرانی الان به اسم شناخته می‌شوند. در حوزه تصویرسازی، هنرمندان ایرانی خیلی درخشان بوده‌اند؛ هنرمندان ما به رشد بالایی رسیده‌اند.

 

 

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.