رجانیوز – گروه سیاسی: مگر روی هم رفته چند ماه رئیسجمهور بود؟ چرا نامش این همه بر سر زبانهاست؟ رسماً شده الگو و مدل دولت اسلامی! حتی رهبر انقلاب هم میگوید از او سرمشق گرفته! مگر واقعاً رجایی چه کرده؟ "ما روی مسئلهی شهدایمان انصافاً کمکاری کردیم"؛ این قضاوتی است که رهبر انقلاب در خصوص نسبت […]
رجانیوز – گروه سیاسی: مگر روی هم رفته چند ماه رئیسجمهور بود؟ چرا نامش این همه بر سر زبانهاست؟ رسماً شده الگو و مدل دولت اسلامی! حتی رهبر انقلاب هم میگوید از او سرمشق گرفته! مگر واقعاً رجایی چه کرده؟ "ما روی مسئلهی شهدایمان انصافاً کمکاری کردیم"؛ این قضاوتی است که رهبر انقلاب در خصوص نسبت ما با خیلی از شهدا از جمله شهید رجایی دارند. میفرمایند:«ما کمکاری داشتیم؛ اینها را معرّفی نکردیم. خیلی کار میشد کرد و باید کرد؛ دستگاههای مسئول و همهی ما دچار کمکاری هستیم. و به نظر میرسد که این کار را هم بایستی سپرد به جناح فرهنگیِ مؤمنِ انقلابیِ مردمیِ خودجوش.»(1) اما مگر رجایی چه دارد که باید معرفی شود؟ آن عنصر اصلی که رهبرانقلاب هم رسماً آن را سرمشق خود قلمداد میکنند چیست؟ چرا رجایی و باهنر "پرچمهای تعیینکنندهی خط مشی دولت و نظام جمهوری اسلامی" هستند؟(2) چرا این دو عنصر خدمتگزار را باید به عنوان "عناصر فراموشنشدنی" در تاریخ دولت و انقلاب خودمان همواره به یاد داشته باشیم؟(3) *راز الگو و مدل شدن شهید رجاییرهبر انقلاب پاسخ میدهند:«شاخص بودن این دو نفر، نمیتوان گفت بهخاطر قوّت مدیریّت آنها یا مثلاً فرض کنید که تواناییها و ابتکارات آنها است؛ چون مسئولیّت این دو عزیز زمان زیادی طول نکشید؛ [زمان] مرحوم باهنر که خیلی کوتاه بود، مرحوم رجائی هم چند ماهی -حدود یک سالی مثلاً فرض کنید- [بود]. سنجه بودن آنها بهخاطر خصوصیّات رفتاری آنها و شخصیّتی آنها و اخلاقی آنها است؛ این را باید ما همواره در ذهن داشته باشیم. خُب، زمان تغییر پیدا میکند؛ جریان گوناگون فرهنگها و ارزشها و مانند اینها هم میآید [و] میرود -طبیعت زمانه این است- تحوّلاتی در ذهنها، در فکرها بهوجود میآید لکن یک اصول ثابتی وجود دارد که این اصول را بایستی همواره در نظر داشت. برای ما مسئولین در نظام مقدّس جمهوری اسلامی، این اصول ثابت را میتوان در شخصیّت این دو مرد عزیز و بزرگوار جستجو کرد و یافت.»(4) رهبر انقلاب راز الگو و مدل شدن رجایی و باهنر را در "تمسک"ی که این دو به "عقیده و ایمان" خودشان در عمل ورزیدند، میدانند. همین موجب شده کتابی از معنا را از نام اینها بفهمیم.(5) *سرمشق گرفتن رهبر انقلاب از شهید رجایی!/وقتی حزباللهی را فحش میدانستند، صریح گفت من طرفدار حزباللهماما این تمسک به چه معناست؟ اینجا همانجاست که رهبر انقلاب از یک سرمشق سخن میگویند:«رجائی یک خصوصیّت ممتازی داشت که این برای خود من همیشه بهعنوان یک سرمشق بوده -ادّعا نمیکنم که این سرمشق، چیزی است که من دائماً به آن عمل کردهام، امّا ادّعا میکنم که این سرمشق، چیزی است که من دائماً خواستهام به آن عمل کنم- در یک سخنرانی، خیلی صریح و روشن گفت که من طرفدار حزبالله هستم. آن روز اصطلاح "حزبالله" مثل امروز نبود؛ امروز همه افتخار میکنند حزباللهیاند، [امّا] آن روز آن کسانی که هنوز کاملاً از صحنهی ادارهی فکر و سیاست این مملکت کنار نرفته بودند، حزبالله را یک فحش میدانستند و یک بدگویی تلقّی میکردند. کلمهی حزبالله و حزباللهی میتوانست یک حوزهی انسانی و مردمیِ خاصّی را مشخّص کند. حزباللهی یعنی آن آدمی که در خدمت اهداف خدایی و انقلاب اسلامی، بیمحابا حرکت میکند و چیزی که از آن ملاحظه کند، یا ندارد، یا موجب ملاحظهاش نمیشود؛ این حزباللهی است. اگر جنگ است، میشتابد به جنگ؛ اگر صدقات است برای ادارهی حکومت اسلامی و جمهوری اسلامی و پشت جبهه، هرچه دارد میریزد در طَبَق اخلاص؛ اگر راهپیمایی زیر آفتاب گرم یا در زمستان سرد است، اوّل صبح میآید بیرون و تا آخر هست؛ اگر پاسخ گفتن به ندای مسئولان کشور و همواره تکرار کردنِ شعارهایی است که رهبر بزرگ انقلاب به این مردم داده، او جزو یکی از بهترینها است و جزو کسانی است این شعارها را تکرار میکنند. واقعاً به معنای واقعی کلمه جزو امّت بزرگِ پشت سر امام است. این معنای حزباللهی است.» ایشان ادامه میدهند:«[البتّه] عدّهای هم هستند که اینها حرفی هم ندارند که برای اسلام و انقلاب، یکوقت یک کاری هم بکنند، امّا برایشان در درجهی اوّل، مسائل شخصی خودشان است یا چهره شدنشان؛ اینها حزباللهی نیستند. اینها کسانیاند که اگر انسان بخواهد طرفدار حزبالله باشد، به اینها در موارد زیادی بر خواهد خورد؛ یک جا به مالشان، یک جا به حیثیّتشان، یک جا به مکانت اجتماعیشان. شهید رجائی صریح گفت من طرفدار حزبالله هستم. بنده همان وقتیکه این حرف را از رجائی شنیدم -که در تلویزیون و رادیو داشت سخنرانی میکرد و من هم داشتم میشنفتم- با خودم گفتم که این مرد، عقل و دین را با هم آمیخت؛ چون یقین است که در یک جامعهای که سالیان درازی با حکومت تبعیض زندگی کرده، در آنِ واحد، دل همهی مردم را نمیشود بهدست آورد؛ باید انتخاب کرد، و رجائی انتخاب کرد؛ همان چیزی که در آن فرمان معروف امیرالمؤمنین(علیهالسّلام) به مالک اشتر بود که به عامّهی مردم و به تودههای مردم رو بیاور و آنها را بطلب، آنها هستند که دلشان با خدا آشناتر و مأنوستر است، بیشتر در خدمت اهداف خداییاند، دنبال خواصّ مردم و گروهها و قشرهای ویژه نرو. عامّهی مردم هرجا هستند، آنجا اهداف الهی قابل پیاده شدن و تأمین شدن است و رهبران اسلامی این را همیشه به ما توصیه کردهاند.»(6) درست شاید از همینروست که زنده نگهداشتن نام اینان، زنده نگهداشتن گفتمان انقلاب و ارزش شهادت قلمداد میشود.(7) آنها در ابراز اصول انقلاب صراحت داشتند و در واقع نماد پایبندیِ بیاغماض به اصول(8) بودند. رهبر انقلاب:«آنها در هر نقشی که حضور داشتند، همین پایبندیِ بدون اغماض به مبانی و ارزشها را در جریان کار کشور اعمال و اجراء کردند.»(9) فضایل انقلابی و دینی و تقوایی در آنها بارز بود.(10) «این دو نفر حقاً نماد دولتمردان متعهد و پایبند و مردان جمهوری اسلامی بودند.»(11) این پایبندی نیز در نگاه به عامهی مردم و مخاطب قرار دادن آنان رقم میخورد. اینجا دقیقاً همان جایی است که سیدعلی خامنهای روزگاری در مجلس میایستد و در مقابل بنیصدر از رجایی دفاع میکند:«فرق میان امام بر حق این امت با مدعیان مبارزه سیاسی از جمله در همین است او به مردم تکیه میکند از آنها مسئولیت میخواهد به آنها اعتماد میکند برای آنها ارزش قائل میشود و مدعیان سیاست از اینهمه غافل و از خیرات آن محرومند. روزی که امام به ایران آمده بودند نیز بودند کسانی که از مدعیان که امام را بر صرف وقت طولانی در اجتماعات فشرده مردم ملامت میکردند و بهجای آن نشست و برخاست با سیاسیون و به قول خودشان با آدمهای حسابی پیشنهاد مینمودند. حزبالله که آقای رجائی از آنان تشکر کرد و باید هم میکرد همین مردم کوچه و بازار و همین عامه مردم متوسط و پائین هستند که رجل سیاسی تحقیرشان میکند، مجاهد و پیکاری و غیره هم میزند و میکشد و هم متهمشان میسازد.»(12)
1765.mp4 | دانلود فیلم
*خدمت به مردم و انس با آنانرهبر انقلاب با اشاره به انس خود با شهیدان رجایی و باهنر تصریح میکنند:«خصوصیّاتی داشتند که ما اینها را بایستی از یاد نبریم. به نظر من ایمانشان به این راه، به این اهداف، اهدافی که امام ترسیم کرده و جمهوری اسلامی مظهر آن اهداف است، شاخص خیلی مهمّی است؛ اخلاصشان؛ روحیّهی خدمتگزاریای که در اینها وجود داشت که واقعاً شب و روز نمیشناختند و برای خدمتگزاری کار میکردند. روحیّهی مردمی بودن و انس با مردم، تماس با مردم، از نزدیک پای صحبت مردم نشستن؛ راههایی باز کردن -خب ماها به حکم مسئولیّت یک محصوربودنهایی داریم، یک محدودیّتهایی داریم- که گذرگاهی باشد برای تماس با متن زندگی مردم… یکی از راهها این است؛ رفتن به خانهی مردم، رفتن منزل شهدا -که حالا الحمدلله این کار تا حدودی باب شده و کار خوبی است- راهی برای تماسهای گوناگون مردم؛ اینها خیلی مهم است. این کارها روحیّهی مردمی بودن و شناخت مردم را در انسان حفظ میکند و نگه میدارد. وقتی این نباشد، انسان از حال جامعه غافل میشود و همیشه نگاهش به کلّیّات [است]؛ مثل کسی که با هواپیما دارد از روی یک شهری عبور میکند؛ بله، کلّیّت شهر را انسان بهتر از کسی که پایین است میبیند، امّا [اینکه] داخل این کوچهها، داخل این خیابانها چه خبر است، داخل خانهها چه خبر است، در مغازهها چه [خبر] است، مراجعهکنندگان چه کسانی هستند، اینها را آن کسی میفهمد که برود در این کوچهها راه برود؛ حالا همان مقدار محدودی که ممکن هست؛ مردمی بودن خیلی مهم است.»(13) *اخلاص، پُرکاری و سادهزیستیآن ایمان، صراحت و مردمی بودن با اخلاص، پُرکاری و سادهزیستی گره خورده بود. «این دو نفر واقعاً الگو بودند؛ از جهات مختلف، از جهت اخلاص، از جهت پُرکاری. البتّه فرصتی نشد برایشان که چند سالی ادامه بدهند، لکن سالی که نکوست از بهارش پیدا است، نوع کاری که اینها میکردند -مخصوصاً مرحوم رجائی که خب مدّت بیشتری هم بودند- نشان میداد که [کار] همینجور پیش خواهد رفت؛ اخلاص و علاقه و مردمیبودن و تلاش فراوان و [مانند اینها].»(14) در واقع این دو "حقیقتاً مظهر علم و عمل بودند.(15) آنچه آنها را به حرکت وامیداشت، "عشق به عدالت و عشق به ارزشهای انقلاب" بود.(16) آنان "برای خودشان از مقامی که داشتند، کیسه ندوخته بودند."(17) رجایی و باهنر "امتحانداده و دلسوز و مردمی بودند؛ وجودشان با آرمانهای انقلاب آمیخته بود؛ طعم سختیها را چشیده بودند؛ دوران مجاهدت و مبارزهی برای پیروزی اسلام را با توفیقات و سربلندی پشت سر گذاشته بودند."(18) آنها "واقعاً خوب عمل کردند و نشان دادند که به اسلام و انقلاب وفادارند."(19) *ایام شهادت رجایی، هفته دولت شد تا راهشان، راهمان شودرهبر انقلاب:«در کشور ما، هفته دولت، هفته ولادتِ دولت نیست. جاهای دیگر، اگر بخواهند چنین روزی و چنین مناسبتی بگذارند، قاعدتاً ولادتِ دولت یا مثلاً کار برجستهای را که دولت انجام داده، در نظر میگیرند و هفته دولت معیّن میکنند؛ اما ما آمدیم و هفته دولتمان را یادبود شهادت قرار دادیم. این چیز خیلی پُرمعنا و مهمّی است؛ این معنایش آن است که راه ما، راه همین خصوصیات است. اینکه آیا ما شانسِ گرفتنِ پاداش شهادت را داشته باشیم یا نه، بحث دیگری است. بنده که به خودم امید چندانی ندارم. حالا شاید انشاءاللَّه در بین شما کسانی باشند که پایان کارشان شهادت در راه خدا باشد که این افتخار بزرگی است. حالا این پاداش نصیب ما بشود یا نشود، راهمان این است؛ راهِ کار برای خدا، با اخلاص و همراه با رشادت و شجاعت و دلیری و بیباکی در مواجهه با مشکلات. پس، سه خصوصیت شد: یکی این که کار و تلاش کنیم. دوم اینکه این کار را با رشادت و شجاعت انجام دهیم. سوم اینکه جهتگیریاش را خدا قرار دهیم.»(20) *شکرگزاری خدارهبر انقلاب:«علت اینکه خدای متعال نام و یاد اینها را باقی گذاشته، شاید همین است. این، نوعی شکر الهی و شکر پروردگار عالم است از بندگان خودش؛ «انّ اللَّه شاکر علیم». با اینکه ما هیچ طلبی نداریم، خدا هم شکرگزاری میکند. خدای متعال از بندگانی که با اخلاص کار کردند و همهی سرمایهی خودشان را آوردند وسط، شکرگزاری میکند. یکی از بخشهای شکرگزاری هم همین است که این نام نیک در سالهای متمادی برای اینها باقی میماند. امیدواریم که انشاءاللَّه این چهرههای نورانی، در جامعهی ما همچنان زنده باشند؛ چون اینها نماد ارزشها هستند. زنده بودن اسم اینها به معنای زنده بودن ارزشهاست، یا باید به این شکل انشاءاللَّه جریان پیدا کند.»(21) *توفیق الهیتمامی آن ویژگیها اما بدون توفیق الهی هیچ بود. رهبر انقلاب:«حقیقتاً دو انسان مؤمن و مجاهد فی سبیلاللَّه بودند و مصداق واقعی آیه شریفه "من المؤمنین رجالٌ صدقوا ما عاهدوااللَّه علیه" محسوب میشوند. آنها صادقانه وارد میدان مسئولیت شدند و عمل کردند و توفیقات الهی هم شامل حالشان بود. اگر چه مدت خدمتشان کوتاه بود و اگر چه دوره آنها سرشار از آرمانهای انقلاب و اوایل برپایی جمهوری اسلامی بود، لیکن اگر توفیق الهی نبود، آنها هم نمیتوانستند آنگونه عمل کنند و به فوز عالی شهادت نائل شوند. خداوند انشاءاللَّه درجاتشان را عالیتر کند و یاد آنها را همیشه در جامعه ما زنده بدارد.»(22) *الهامبخشیآنان این چنین بود که شدند هویت اصلی انقلاب و الهامبخش. رهبر انقلاب:«اینها شهدای هویّت اصلىِ اسلامىِ نظامند؛ چون در مقابل دشمنان ایستادند. خون مطهّر آنها خیلی هم اثر کرد؛ انصافاً سالهای متمادی مردم را بیدار و آگاه کرد؛ امروز هم الهام خودش را دارد.»(23)
26b30943f18fc03a92653033428fdcf17984213-240p__80317.mp4 | دانلود فیلم
پینوشت:1- بیانات در دیدار خانوادههای شهدای هفتم تیر و جمعی از خانوادههای شهدای استان تهران، 6/4/13942- بیانات در دیدار رئیسجمهور و اعضای هیأت دولت، 4/6/13833- بیانات در دیدار رئیسجمهور و اعضای هیات دولت، 3/6/13704- بیانات در دیدار رئیسجمهور و اعضاى هیأت دولت، 4/6/13945- بیانات در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت، 6/6/13856- سخنرانی در مراسم بزرگداشت شهیدان رجائی و باهنر، 8/6/13627- بیانات در دیدار رئیسجمهوری و اعضای هیأت دولت، 2/6/13918- بیانات در دیدار رئیسجمهوری و اعضای هیأت دولت، 8/6/13899- بیانات در دیدار رئیسجمهوری و اعضای هیأت دولت، 8/6/138910- بیانات در دیدار رئیسجمهور و اعضای هیأت دولت، 2/6/137611- بیانات در دیدار رئیسجمهور و اعضای هیأت دولت، 8/6/138412- نطق در مجلس شورای اسلامی در جلسه بررسی کفایت سیاسی بنیصدر، 31/3/136013- بیانات در دیدار رئیسجمهور و اعضاى هیأت دولت، 4/6/139414- بیانات در دیدار رئیسجمهور و اعضای هیأت دولت، 3/6/139515- بیانات در دیدار رئیسجمهوری و اعضای هیأت دولت، 2/6/138716- بیانات در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت، 4/6/138617- بیانات در دیدار رئیسجمهور و اعضاى هیأت دولت، 4/6/139418- بیانات در دیدار رئیسجمهور و اعضای هیأت وزیران، 1/6/136919- بیانات در دیدار رئیسجمهور و اعضای هیأت وزیران، 1/6/136920- بیانات در دیدار رئیسجمهور و اعضای هیأت دولت، 2/6/138721- بیانات در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت، 8/6/138922- بیانات در دیدار رئیسجمهور و اعضای هیأت دولت، 8/6/137423- بیانات در دیدار مسئولان دستگاه قضایی، 7/4/1378
این مطلب بدون برچسب می باشد.
تمامی حقوق این سایت مربوط به تیم نجف آبادنیوز است.
طراحی سایت : نجف آبانیوز