ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 46264
  • ۱۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۵:۵۳
  • 99 بازدید
  • ارسال توسط :
دیدگاه­ کشورهای حامی گروه‌­های تروریستی در سوریه تغییر کرده است

دیدگاه­ کشورهای حامی گروه‌­های تروریستی در سوریه تغییر کرده است

«مسعود اسداللهی»، کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم، در خصوص تلاش­‌ها برای حل سیاسی بحران سوریه به دنبال فشرده شدن اقدامات استفان دی میستورا، با اشاره به اینکه دیدگاه کشورهای حامی گروه­های تروریستی تغییر کرده است، بیان داشت: در ماه‌های اخیر تحولات عمده‌ای در عملیات نظامی سوریه و صحنه‌ سیاسی […]

«مسعود اسداللهی»، کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم، در خصوص تلاش­‌ها برای حل سیاسی بحران سوریه به دنبال فشرده شدن اقدامات استفان دی میستورا، با اشاره به اینکه دیدگاه کشورهای حامی گروه­های تروریستی تغییر کرده است، بیان داشت: در ماه‌های اخیر تحولات عمده‌ای در عملیات نظامی سوریه و صحنه‌ سیاسی و بین‌المللی روی داده است. نیروهای ارتش سوریه و هم‌پیمانان آن در صحنه‌ میدانی از یک سال پیش به‌ طور مستمر در حال پیشروی و آزادسازی مناطق مختلف و وسیعی از سوریه بوده‌اند.

وی با توجه به اینکه گروه‌های تکفیری در یک سال اخیر حتی در یک مورد نیز موفق نشده­‌اند جایی را اشغال کنند، تأکید کرد: این موضوع یک پیام بسیار عمده برای جهانیان به ویژه حامیان این گروه‌های مسلح است که به آخر خط رسیده‌اند و بعد از سال‌ها حمایت از این گروه‌ها نه‌ تنها قادر نیستند پیشروی کنند، بلکه آن مناطقی را که اشغال کرده بودند، نتوانستند حفظ کنند.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با تأکید بر اینکه مساحت مناطق تحت کنترل گروه‌های تکفیری روزبه‌روز کمتر می‌شود، اشاره داشت: فقط 15% از مناطقی که طی پنج سال اخیر در دست داعش بوده، در اختیار آن‌ها باقی مانده و 85% آن را از دست داده‌اند. این مسئله بسیار مهم است و در کنار آن شکست­‌های داعش در عراق و همچنین شکست اخیر در القلمون که منطقه مرزی بین سوریه و لبنان است، روی داده است. وضعیت گروه‌های مسلح دیگر بدتر از داعش است.

وی با اشاره به اینکه اختلافات داخلی گروه‌های تکفیری با یکدیگر بسیار زیاد شده است، گفت: درگیری‌های بسیاری بین جبهه النصره و احرار الشام در استان ادلب قابل مشاهده است. درگیری‌های بسیار خونینی در غوطه شرقی بین جیش الاسلام و فیلق الرحمن اتفاق افتاده است. همچنین این گروه­ها در منطقه درعا مرتباً یکدیگر را ترور می‌کنند، یعنی جنگ داخلی بین همین گروه‌ها در جریان است و این موضوع از چشم جهانیان مخفی نیست.

اسداللهی با توجه به اینکه یک نوع فروپاشی در بین معارضان سیاسی در خارج از سوریه نیز در حال رخ دادن است، تأکید داشت: چندین شخصیت مهم از معارضان سیاسی که در خارج از کشور بوده‌اند یا درخواست بازگشت به کشور را داشته­‌اند و یا اینکه اعلام بازنشستگی سیاسی کرده‌اند. آن‌ها اعلام کرده‌اند که آن­قدر هویت این معارضه به کشورهای خارجی وابسته است که علاقه‌مند به ادامه فعالیت سیاسی در این چارچوب نیستند.

وی با تأکید بر عملیات تروریستی که گروه‌هایی مثل داعش در کشورهای غربی انجام داده‌اند، افزود: این عملیات­‌ها باعث شد که دیدگاه کشورهای غربی تغییر کند و متوجه شوند گروهی که از حمایت مستقیم و غیرمستقیم غرب برخوردار بوده، به یک تهدید برای امنیت ملی آن‌ها تبدیل شده است. همه‌ این مسائل دست به دست هم داده است تا روند سیاسی سوریه تغییر عمده‌ای داشته باشد.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به این‌که جو بین‌المللی برای رسیدن به یک راه‌حل سیاسی هموارتر شده است، گفت: معارضان در حال عقب‌نشینی هستند. دیدگاه کشورهای حامی آن‌ها نیز تغییر کرده است و موضوع کناره‌گیری بشار اسد دیگر مطرح نیست؛ درحالی‌که این موضوع قبلاً پیش‌شرط معارضان بود. حتی دیدگاه‌های آن‌ها در خصوص جزئیات دیگر نیز در حال تغییر است. بنابراین استفان دی میستورا در چنین فضایی با تحرک بیشتری تلاش می‌کند روند مذاکرات را پیش ببرد. سفر او به ایران نیز در همین راستا است تا بتواند از فضایی که حاصل شده است، نتیجه‌گیری جدیدی برای حل سیاسی بحران سوریه داشته باشد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.