ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 48677
  • ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۳:۵۰
  • 82 بازدید
  • ارسال توسط :
دایره المعارف ادیان در ایران نداریم

دایره المعارف ادیان در ایران نداریم

حجت الاسلام سید ابوالحسن نواب در جریان بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی، در نشستی به خبرنگاران ایرنا افزود: دایره المعارف هستینگز 18 جلد است و آرزوی ترجمه این دایره المعارف به زبان فارسی را دارم اما حدود یکصد میلیارد تومان هزینه دارد. وی با بیان اینکه در کشور به مساله عرفان کم توجهی شده، گفت: […]

حجت الاسلام سید ابوالحسن نواب در جریان بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی، در نشستی به خبرنگاران ایرنا افزود: دایره المعارف هستینگز 18 جلد است و آرزوی ترجمه این دایره المعارف به زبان فارسی را دارم اما حدود یکصد میلیارد تومان هزینه دارد.
وی با بیان اینکه در کشور به مساله عرفان کم توجهی شده، گفت: از سال گذشته رشته ادیان و عرفان در دانشگاه ادیان و مذاهب راه اندازی شده است این در حالیست که عرفان اهل بیت(ع) را ما باید اوایل انقلاب در قم ایجاد می کردیم اما اکنون صرفا دانشکده عرفان داریم.
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد: پیشینیان در پرداختن به عرفان غفلت کرده اند، اگر عرفان اهل بیت(ع) و اسلامی به درستی تبیین شود دیگر احتیاجی به عرفان کاذب نیست.

** امام(ره) سرحلقه فقهای عارف بود
نواب با یادآوری این نکته که اکنون رشته عرفان در حال رونق گرفتن است و طلبه های بسیاری اشعار حافظ را می خوانند، افزود: تصوف مربوط به جهان اهل سنت است و شیعه بیشتر به عرفان نزدیک است اما در عین حال فقهای عارف بسیاری داریم که امام خمینی (ره) سرحلقه آنها بود.

** باید روی نقاط مشترک ادیان گفت وگو کنیم
رئیس دانشگاه مذاهب و ادیان تصریح کرد: ما باید روی نقاط مشترک ادیان گفت وگو کنیم مساله ای که اکنون در جهان اسلام کمتر به آن پرداخته می شود که در این مساله مسیحیان مقصر هستند زیرا مسیحیان تا سال 1965 میلادی با صدور اعلامیه شورای دوم جهانی کلیساها ما را کافر می دانستند و به همین خاطر گفت وگوی ادیان را آنها دیر شروع کردند حال آنکه اسلام 1400 سال قبل بر این موضوع تاکید کرده است.
نواب تعداد کتاب های نوشته شده درباره ادیان در ایران را 400 جلد عنوان و اضافه کرد: در نظر داریم تا در این رابطه استادان ماهر تربیت کرده و مساله گفت و گوی ادیان را از دایره نخبگانی به سطوح دیگر جامعه برسانیم.
وی اظهار کرد: جریان اختلاف انداز بین شیعه و سنی به شیعه انگلیسی و اسلام آمریکایی مشهور شده که مقام معظم رهبری هم این موضوع را تبیین کرده اند و ایشان اختلاف اندازی را هنر انگلیسی دانسته اند.

** رهبری مرز بین تشیع انگلیسی و تشیع ناب را مشخص کرده اند
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد: طلبه ها در سخنرانی ها خود را ملتزم به مواضع رهبری می دانند زیرا یکی از شخصیت ها و مرجع تقلیدی که در مساله وحدت، توهین به مقدسات دیگران و اهل سنت را شرعا حرام اعلام کرده، همانا مقام معظم رهبری است.
وی ادامه داد: اکنون مرز بندی بین تشیع انگلیسی و تشیع ناب اسلامی مشخص شده است و در مسایلی همچون دوری از خرافات و اختلافات، دوری از سیاست و مواضع امام (ره) و سکوت در مقابل جنایات انگلیس، آمریکا و اسرائیل مواضع رهبری کاملا شفاف است.
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به اینکه مواضع رهبری همواره به ویژه در ایام محرم برای روحانیون روشنگری می شود، خاطرنشان کرد: مواضع سیاسی افراد را باید از مواضع دینی آنها جدا کرد این در حالی است که این تفکیک در ایران صورت نمی گیرد و مطلق نگری بر اذهان عمومی حاکم شده به همین دلیل نقطه قوت افراد را نمی بینیم چون همه چیز سیاسی شده است.

** داعش باعث وحدت امت اسلام شد
نواب اظهار داشت: تاکنون اقدامات خوبی برای برقراری ارتباط با ادیان مختلف انجام شده و با وجود اینکه تمامی رساله های دکتری دفاع شده دانشگاه عربستان در کتابخانه های ما موجود است اما تاکنون نتوانسته ایم تعاملی با آنها و همچنین دانشگاه های مصر داشته باشیم.
نواب تصریح کرد: اکنون به موازات داعش، وحدت در امت اسلامی زیاد شده و داعش کاری کرد که دل ها در میان جوامع اسلامی به هم نزدیک شده و در حقیقت رفتار داعش به گفت و گوی ادیان دامن زد.
وی یادآورشد: همان گونه که پسا جنگ های صلیبی منجر به گفت و گوی ادیان شد، پسا اقدامات داعش نیز منجر به شناخت و لزوم تعامل و همفکری بیشتر میان ادیان و جوامع اسلامی خواهد شد.
نواب با بیان اینکه رسانه ها باید اخلاق را در جامعه ترویج دهند، افزود: روحانیت و رسانه ها به اندازه هم برای انجام این رسالت مسئول هستند و وسیله پردازش روحانیت، رسانه ها هستند.
فراهنگ ** 1883 ** خبرنگار: مریم جلوداران * انتشار: امید غیاثوند

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.