ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 49075
  • ۲۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۶:۲۴
  • 88 بازدید
  • ارسال توسط :
ضرورت استفاده از تجربه های شهید آوینی در عرصه سینما

ضرورت استفاده از تجربه های شهید آوینی در عرصه سینما

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اصفهان بیدار؛ مدتی است که تالار های گفتگویی در خانه انقلاب اسلامی با شعار صریح، شفاف و دقیق” برگزار می شود. شب گذشته تالار گفتگوی خانه انقلاب اسلامی با موضوع آسیب شناسی سینمای انقلاب اسلامی و با حضور […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اصفهان بیدار؛ مدتی است که تالار های گفتگویی در خانه انقلاب اسلامی با شعار صریح، شفاف و دقیق” برگزار می شود.

شب گذشته تالار گفتگوی خانه انقلاب اسلامی با موضوع آسیب شناسی سینمای انقلاب اسلامی و با حضور اساتید و فعالان این عرصه برگزار شد.

سید رسول فاطمی در این برنامه اظهار کرد: آسیب شناسی سینمای انقلاب اسلامی بسته به اینکه چه درکی از سینما، انقلاب اسلامی و سینمای انقلاب اسلامی داریم، متفاوت است.

این کارشناس حوزه رسانه و سینما تصریح کرد: یک درک خاص از سینمای انقلاب اسلامی، سینمای ارزشی است؛ سینمایی که از ارزش های انقلاب دفاع، آن ها را منعکس و در جهت رسیدن به این ارزش ها حرکت می کند.

فاطمی ادامه داد: درک عامیانه تر از سینمای انقلاب اسلامی می تواند کار تخصصی در این حوزه را مشکل تر کند؛ مشکل و سختی این نوع آسیب شناسی این است که شاید درک عامیانه از این حوزه مصداق زیادی نداشته باشد و کمتر ظاهر شده باشد.

وی تاکید کرد: فعالان عرصه سینمای انقلاب اسلامی باید مراقب باشند که از جانب دیگران و از طریق کلیشه هایی از پیش آماده شده طبقه بندی نشده و به عنوان دسته ای خاص شناخته نشوند.

این فعال حوزه سینما و رسانه تصریح کرد: بعضی مواقع ناخواسته و نا آگاهانه خودمان وارد این کلیشه ها می شویم و خودمان را در آن ها منحصر می کنیم.

وی با یادی از شهید هنرمند مرتضی آوینی گفت: بردن نام شهید آوینی ضروری است چراکه بنیان گذار اساسی سینمای انقلاب اسلامی است و می توانیم کار آسیب شناسی را از او انتظار داشته باشیم و در مسیر او قدم برداریم.

فاطمی با تاکید بر توانایی های ارزشمند شهید آوینی گفت: نقد فیلم و سینما، نقد یک فیلم نیست و تنها کسی که توانست به کلیت سینمای ایران بنگرد و تحلیل کند شهید آوینی بود.

وی ادامه داد: یعنی شهید آوینی به جایی رسیده بود که متوجه شده بود چه امکان سینمایی در ایران وجود دارد و عمده فیلم هایی که تولید می شوند تابع کدامیک و چه مقدار از این امکانات هستند.

به گفته این کارشناس عرصه سینما شهید آوینی به واسطه اینکه به امکانات موجود کشور نظر می کرد، به امکان سینمای انقلاب اسلامی هم بسیار فکر کرده بود؛ این نقد اصلی سینما است، نه نقد فقط یک فیلم.

ملاک های فیلم ارزشی

بعضی مواقع پیش می آید که فیلم از منظر یک نفر ارزشی و از نظر منتقد دیگر غیر ارزشی باشد؛ این منتقد سینما درباره چگونگی این اتفاق گفت: شاید اشکال از تعبیر “ارزشی” باشد چون ارزشی بودن معنای نسبی دارد و می تواند در ذهن اشخاص مختلف انعطاف پیدا کند.

این تعبیر توسط شهید آوینی در زمینه نقد محتوایی به کار برده شده است.

تکنیک در سینمای انقلاب اسلامی

این کارشناس حوزه سینما و رسانه تاکید کرد: تا کنون سینمای انقلاب اسلامی از تکنیک های اشتباه ضربه های بسیاری خورده است.

وی با ذکر یک مثال گفت: به طور مثال محتوای ارزشی مربوط به دفاع مقدس در نظر گرفته شده ولی متاسفانه این پروژه سینمایی با تکنیک جنگی انجام شده است.

فاطمی تصریح کرد: نتیجه این تکنیک اشتباه این است که خروجی این فیلم همان حال و هوای جنگی است شبیه به ویتنام بعلاوه سربند های یا زهرا (س) نیز به چشم می خورد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.