ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 49687
  • ۲۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۶:۵۳
  • 89 بازدید
  • ارسال توسط :
حرم مطهر رضوی با هنر ایرانی اسلامی عجین شده است

حرم مطهر رضوی با هنر ایرانی اسلامی عجین شده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آستان ‌نیوز، مرضیه پیراوی ونک در نشست علمی «فلسفه هنر اسلامی»که با حضور جمعی از کارشناسان و مسئولان معاونت امور موزه‌های آستان قدس رضوی در موزه مرکزی این آستان مقدس برگزار شد، گفت: حرم مطهر امام هشتم(ع) […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آستان ‌نیوز، مرضیه پیراوی ونک در نشست علمی «فلسفه هنر اسلامی»که با حضور جمعی از کارشناسان و مسئولان معاونت امور موزه‌های آستان قدس رضوی در موزه مرکزی این آستان مقدس برگزار شد، گفت: حرم مطهر امام هشتم(ع) فقط یک مکان زیارتی نیست و در پشت هر کدام از آثار موجود در این مکان، تاریخ و فرهنگ ایرانی اسلامی نهفته است.

 

این استاد دانشگاه که دارای دکترای فلسفه و تخصص پدیدارشناسی هنر است، ادامه داد: تمامی هنرهای دینی، به‌ویژه نمادین، از آینه‌کاری و کاشی‌کاری گرفته تا منبت‌کاری، معرق‌کاری و طلاکاری در بارگاه منور امام رضا(ع) تجلی یافته است.

وی با اشاره به اینکه نشانه‌ها و راز و رمزهای پدیده‌های هنری را باید شناخت، تصریح کرد: وقتی پدیده‌های هنری با امری مقدس در ارتباط است، نباید فقط به ظاهر آن‌ها توجه کرد و باید نگاهی چندوجهی و نمادین داشت.
پیراوی ونک، حرم مطهر امام هشتم(ع) را یک حرم موزه دانست و افزود: هنرهای اسلامی را در این آستان مقدس می‌توان به زائران داخلی و خارجی معرفی کرد.

وی با تشریح نشانه‌های موجود در گنبد و مناره‌های حرم مطهر گفت: نشانه‌های تصویری با مخاطبان خود صحبت می‌کنند و از آنجایی که هر دینی نیز دارای نشانه‌های خاص خود است، باید زبان و منطق این نشانه‌ها را بدانیم تا بتوانیم با آن‌ها ارتباط درستی برقرار کنیم.

سخنران این نشست با تأکید بر اینکه در کارکرد جدید موزه‌ها به‌ویژه موزه‌های مزین به هنر اسلامی، هنرها را محبوس نمی‌کنند، افزود: موزه‌ها باید مکان‌هایی زنده و پویا باشند و فضای آن‌ها را از حالت خشک و محدود به نمایش اشیاء در پشت ویترین‌های شیشه‌ای خارج کرد.

وی با بیان اینکه امر هنری در یک فرمول ساده تعریف نمی‌شود، گفت: هر کدام از اشیاء موزه، دنیایی در پشت خود دارند و نباید به دیدن ظاهر آن‌ها اکتفا کرد. اگر نگاه خود را به این آثار تغییر دهیم، می‌توانیم با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم.

پیراوی ونک با اشاره به اینکه موزه‌ها می‌توانند با مخاطبان خود وارد تعامل شوند و فرهنگ‌سازی کنند، بیان کرد: در این راستا باید در انتخاب اشیاء، نحوه چینش آن‌ها و شیوه تعامل راهنمایان موزه‌ها با بازدیدکنندگان دقت نظر و خلاقیت داشت.

وی ادامه داد: راهنمایان موزه‌ها، نباید به کار خود به عنوان یک مسئولیت اداری نگاه کنند و با آگاهی از علوم انسان‌شناسی، جامعه‌شناسی و مردم‌شناسی بتوانند مخاطب خود را شناسایی کرده، با او وارد گفت‌‌وگو و تعامل دو طرفه شده و در نهایت مخاطب را جذب موزه و آثار نفیس آن کنند.

پیراوی ونک اضافه کرد: موزه‌های آستان قدس رضوی باید برای مخاطب بیرونی موزه، جذابیت خاصی داشته باشد و او را به ورود و بازدید از آثار معنوی، هنری و تاریخی آن ترغیب و تشویق کند.

لازم به ذکر است، نشست «فلسفه هنر اسلامی» به همت اداره پژوهش و معرفی آثار معاونت امور موزه‌های آستان قدس رضوی و واحد آموزش سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در موزه مرکزی این آستان مقدس در صحن کوثر بارگاه مطهر امام رضا(ع) برپا شد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.