ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » شهید
  • شناسه : 52262
  • ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰:۱۳
  • 108 بازدید
  • ارسال توسط :
محسنی: ورود سیدالشهدا(ع) به کربلا آغاز تغزل عاشقانه شهادت است+فیلم

محسنی: ورود سیدالشهدا(ع) به کربلا آغاز تغزل عاشقانه شهادت است+فیلم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از  خبرگزاری تسنیم از اراک، بی‌شک انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و درخشش جوانان مسلمان این مرز و بوم در عرصه نبرد و شهادت، یکی از برجسته‌ترین پیامدهای نهضت خون رنگ عاشورا است. امام خمینی(ره) با آگاهی از نقش سرنوشت‌ساز فرهنگ عاشورا در بافت اجتماعی مردم ایران، شور حسینی […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از  خبرگزاری تسنیم از اراک، بی‌شک انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و درخشش جوانان مسلمان این مرز و بوم در عرصه نبرد و شهادت، یکی از برجسته‌ترین پیامدهای نهضت خون رنگ عاشورا است.

امام خمینی(ره) با آگاهی از نقش سرنوشت‌ساز فرهنگ عاشورا در بافت اجتماعی مردم ایران، شور حسینی را در دل‌ها به تلاطم درآورد و معظم‌له توانستند انقلاب اسلامی را با تکیه بر همین زلال معرفت، به پیروزی برساند و از این رو خود می‌فرمودند "انقلاب اسلامی ایران پرتویی از عاشورا و انقلاب عظیم الهی آن بود".

از این رو مقام معظم رهبری با نگرشی جامعه شناختی به مسئله عاشورا فداکاری و شهادت‌طلبی را در این واقعه، علت تامّه این جنبش می‌داند و آن را در مقایسه با سایر نهضت‌های اسلامی پیش و پس از آن، قیامی منحصر به فرد معرفی می‌کند و به نظر رهبرمعظم انقلاب اسلامی، فداکاری یاران اباعبدالله(ع) سبب شد، عاشورا نه تنها در تاریخ اسلام، بلکه در تاریخ بشریت، به الگویی جاودانه تبدیل شود.

در آستانه ماه محرم الحرام خبرگزاری تسنیم استان مرکزی با برپایی حسینیه رسانه‌ای با حضور خطبا و مادحین اهل بیت(ع) ضمن بررسی ابعاد حادثه عاشورا، اهمیت و بایدها و نبایدهای عزاداری حسینی و مقتل خوانی را به وهله اجرا درآورد.

در نخستین گفت‌و‌گو و برنامه رسانه‌ای با دعوت از "مرتضی محسنی" از مداحان شناخته شده استان مرکزی و از پیرغلامان سیدالشهدا مسائل مرتبط با عزاداری حسینی به بحث و بررسی گذاشته شد.

مشروح گفت‌و‌گو و مدیحه‌سرایی "مرتضی محسنی" از مداحان شناخته شده استان مرکزی و از پیرغلامان سیدالشهدا درخبرگزاری تسنیم در زیر می‌آید:

تسنیم: اهمیت عزای حسینی و زنده نگهداشتن واقعه عاشورا چه اندازه و چرا اهمیت دارد؟

محسنی: یکی از بزرگترین نعمت‌ها و امتیازاتی که حق تعالی به پیروان اهل بیت داده مجلس عزاداری محرم و ایام عاشورا است، رهبر فرزانه تعبیر بسیار زیبایی در این‌باره دارند که می‌فرمایند: یکی از مهم‌ترین امتیازات شیعه برخورداری از خاطره‌های عاشورا است، یکی از موضوعات مهم در این ماه انجام وظیفه مبلغان است.

گویندگان، سخنرانان، اهل منبر و روضه باید معارف علوی و حماسه حسینی را برای مردم بازگو کنند، چرایی واقعه، هدف، انگیزه، شرح وقایع روز عاشورا و آثار و نتایج آن که به تعبیر امام خمینی ضامن زنده ماندن اسلام شد، از جمله مباحث ضروری است.

تسنیم: با توجه به نقش مداحان و ذاکرین اهل بیت در برانگیختن احساسات و عواطف مثبت دینی مخاطبان رسالت آنان را چگونه و در چه مبانی است؟

محسنی: روشن است رسالت اولیه مداحان و مبلغان افزایش سطح معارف، عمق بخشی و ارائه محتوا در تشریح سیره زندگی اهل‌بیت و در سیره عملی، معرفتی و در نهایت روند مبارزه و نحوه شهادت بزرگواران باشد، برانگیختن عواطف و احساسات دینی مردم با تحریک تعصبات مذهبی متفاوت است.

از جمله وظائف مداحان و مبلغان ایجاد انگیزه‌های اعتقادی و عمق بخشی به این جریان تاریخ‌ساز است، جریانی که یک طرفش شقاوت و قساوت و سبوعیت است و از یک سو عشق، محبت، ارادت، ولایت و مودت است، بی اعتنایی به شان جلسات روضه و ذکر مصائب، تکیه به بعضی مقولات مانند زبان حال، سخن عشق، حرف دل و امثال آن اغراق در بزرگداشت و ستایش اهل بیت(ع) است.

تسنیم: آسیب و آفات در این منصب چیست و چگونه شناخته می‌شود؟

محسنی: روضه‌های ذوقی به بهانه نوع‌آوری و خلاقیت ملودی‌های نامناسب و بازخوانی بعضی از ترانه‌های نامناسب با شان ائمه اطهار، خرافه‌ها و بدعت‌هایی مانند قمه‌زنی و نصب شمائل و حمل علم‌های عریض و ثقیل و بی‌توجهی به حقوق سایر شهروندان، معرفی نام و بزرگتر شمردن مداح از جایگاه اهل بیت با طراحی اسم و عکس و چهره پردازی آنان در بنرها و پوسترها، از جمله آسیب‌ها و آفت‌هایی که انحراف در باورها را منجر می‌شود، بدبینی را نسبت به دین تقویت می‌کند و بهانه و ملعبه‌ به دست جریان‌های ضدشیعی می‌دهد.

انتخاب اشعار با مضامین شایسته برای اهل بیت، شیوه بیان، لحن و آوای گوینده و خواننده می‌تواند در این راه بسیار موثر باشد، اثری که در نهایت سبب تقویت و تثبیت محبت‌، مودت، عشق وارادت نسبت به انسان‌های اسوه و تبیین، روشنگری افکار، هدایت بیشتر ارادتمندان به همه ارزش‌ها و خوبی‌ها با هدف تقویت ایمان و توسل و توکل گردد.

در یک کلام مداح در شان و جایگاه بیان فضائل اهل‌بیت قرار گرفته است، باید همه شئون مترتب بر آن‌ را در نظر بگیرد و بکارگیری روح توسل، دعا، توجه و حضور قلب، رضای خدا و خشنودی آل الله، اخلاص، محاسبه نفس و مراقبت دائم، تواضع، دوری از پلیدی‌ها و رذائل از جمله ویژگی‌ها و ضرورت‌های مداحان در عرصه ستایش اهل‌بیت به شمار می‌آید.

 تسنیم: با توجه به حضور مهم  و تاثیرگذار مداحان و ذاکران صلاحیت این منصب بدست کدام نهاد یا ارگان تعیین و تایید می‌شود؟

محسنی: اگرچه مجموعه‌هایی مانند کانون مداحان و شعرای آئینی تحت نظر سازمان تبلیغات اسلامی و یا مرکز بسیج مداحان متولی امر انسجام و سازماندهی مداحان هستند ولی نظارت کافی و لازم درجهت عمق بخشی و هدایت مداحان و فعالیت‌های آنان به خوبی دیده نمی‌شود.

 البته سال‌های اخیر در استان مرکزی گام‌های موثر و خوبی در این مسیر برداشته شده که جای تقدیر و سپاس دارد ولی هماهنگی و تعاملی که باید باشد تا برنامه‌هایی مدون صورت گیرد وجود ندارد، با کانون مداحان و سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت‌هایی در این باب انجام می‌شود که گستره بیشتری لازم است تا بتوانیم ساماندهی و سازماندهی رو به رشدی در آموزش و اغنای بیشتر از پیش مداحان داشته باشیم.

مقام معظم رهبری نکات بسیار مهمی را بیان فرمودند که از جمله آن قدر دانستن فرصت حضور جمعیت انبوه جوانان در مجالس اهل بیت(ع)، لزوم ترویج معارف دین و سبک زندگی اسلامی، سوق دادن مخاطبان برای عمل به مسئولیت‌های بزرگ این دوران و پرهیز از انحراف و خرافه‌گرایی و ایجاد گره در اعتقادات جوانان بود.

باید در راستای تذکرات و سفارش ایشان در آینده تعامل بیشتر بین کانون مداحان و شورای هیئات مذهبی در اجرای برنامه ها، برنامه ریزی متمرکز در سطح استان ونظارت بیشتر بر عملکرد مداحان هیئات بانوان وجود داشته باشد.

تسنیم: قدری وارد روضه محرم شویم، این روزها کاروان اهل بیت(ع) وارد سرزمین پربلای کربلا می‌شود، قدری درباره ورود حضرت سیدالشهدا(ع) به این سرزمین بگویید؟

محسنی: طبق نقل مقاتل صحیحه، زمانی که کاروان امام حسین (ع)، به صحرای کربلا رسید، اسب آن حضرت حرکت نکرد، حضرت سیدالشهدا(ع) پرسیدند نام این زمین چیست؟ که جواب دادند نام این سرزمین "غاصریه" است.

امام(ع) نام دیگرش را پرسیدند که باز پاسخ گفتند "شاطی الفرات" و باز امام حسین(ع) فرمودند اسم دیگری هم دارد که پاسخ گفتند به این سرزمین "کربلا" هم می‌گویند و در این هنگام حضرت آهی از دل کشیدند و گریه شدیدی کردند.

در این لحظه حضرت(ع) فرمودند "به خدا قسم زمین کربلا همین است. به خدا اینجا مردان ما را می‌کشند، به خدا قسم اینجا زنان و کودکان ما را به اسیری می‌برند، به خدا قسم اینجا پرده حرمت ما دریده می‌شود. ای جوانمردان، فرود آیید که محل قبرهای ما اینجاست".

تسنیم: قطعا مردم کوفه که از امام(ع) دعوت کردند در جریان حضور امام حسین(ع) در کربلا داشتند اما امام(ع) برای اعلام حضور خود در این سرزمین چه کردند؟ 

محسنی: امام حسین(ع) برای بزرگان کوفه نامه‌ای نوشتند و آن را به "قیس بن مسهر صیداوی" دادند که به کوفه برساند، ماموران در بین راه قیس را گرفتند و پس از آنکه او بر ضد یزید و ابن زیاد سخن گفت، او را به شهادت رساندند.

هنگامی که خبر شهادت قیس به امام حسین (ع) رسید آن حضرت گریستند و فرمودند "خداوندا، برای ما و شیعیان ما در نزد خود پایگاه والایی قرار ده و ما را با آنان در جوار رحمت خود مستقر ساز که تو بر انجام هر کاری قادر هستی".

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.