چکیده پژوهش با هدف ساخت بسته مداخله ای تنظیم هیجان های پیشرفت و بررسی اثربخشی آن در کاهش هیجان های منفی با استفاده طرح «پیش آزمون، پس آزمون، پیگیری با یک گروه گواه» اجراءگردید. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان رشته ریاضی شهرستان اردبیل در سال تحصیلی 94-1393 به تعداد 4080 نفر است. در مرحله اول، […]
چکیده
پژوهش با هدف ساخت بسته مداخله ای تنظیم هیجان های پیشرفت و بررسی اثربخشی آن در کاهش هیجان های منفی با استفاده طرح «پیش آزمون، پس آزمون، پیگیری با یک گروه گواه» اجراءگردید. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان رشته ریاضی شهرستان اردبیل در سال تحصیلی 94-1393 به تعداد 4080 نفر است. در مرحله اول، با استفاده از نمونه برداری تصادفی طبقه ای 489 نفر و در مرحله دوم، 48 نفر از دان شآموزان یکه در هیجانهای منفی یادگیری نمره های بالایی را بهدست آورده بودند گزینش و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. گروه آزمایش طی دو هفته و در شش جلسه، هر جلسه 90 دقیقه تحت آموزش متمرکز بر تنظیم هیجان قرارگرفت. سنجش هیجانهای منفی با مقیاس هیجان مرتبط با یادگیری انجام شد. تفاوت میانگین هیجان های منفی از طریق تحلیل کواریانس و آزمون t برای دو گروه مستقل تحلیل شد. نتایج نشان داد که اجراء بسته مذکور هیجان های منفی (خشم، اضطراب، شرم، ناامیدی و خستگی) دانش آموزان دبیرستانی را در مراحل پس آزمون و پیگیری کاهش داده است.
کلیدواژه ها: تنظیم هیجان های منفی؛ دانش آموزان دبیرستانی؛ نظریه کنترل- ارزش هیجان های پیشرفت
نویسندگان:
بهزاد ستاری: دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی
حسین پورشهریار: استادیار روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی
امید شکری: استادیار روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی
فصلنامه روان شناسی مدرسه – دوره 4، شماره 4 (پیاپی 16)، زمستان 1394.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
تمامی حقوق این سایت مربوط به تیم نجف آبادنیوز است.
طراحی سایت : نجف آبانیوز