ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 66041
  • ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۸:۳۵
  • 74 بازدید
  • ارسال توسط :
گزارش الجزیره در باره نبرد پنهان امارات و عمان در جنوب یمن

گزارش الجزیره در باره نبرد پنهان امارات و عمان در جنوب یمن

براساس این گزارش، به دنبال تسلط یافتن ابوظبی برجنوب یمن، عمان هم اکنون بیم آن دارد که امارات از این استان برای رویارویی با عمان استفاده کند.ترس و نگرانی عمان از توسعه یافتن نفوذ امارات در استان المهره از یک میراث تاریخی آغاز شده در اواخر دهه شصت قرن گذشته میلادی نشات گرفته است. عمان […]

براساس این گزارش، به دنبال تسلط یافتن ابوظبی برجنوب یمن، عمان هم اکنون بیم آن دارد که امارات از این استان برای رویارویی با عمان استفاده کند.
ترس و نگرانی عمان از توسعه یافتن نفوذ امارات در استان المهره از یک میراث تاریخی آغاز شده در اواخر دهه شصت قرن گذشته میلادی نشات گرفته است. عمان در آن زمان با استقلال طلبی شکل گرفته موسوم به ‘جبهه آزادیبخش ظفار ‘ که یک جریان چپ گرا بود، مقابله کرد. این جبهه با دریافت کمک های نظامی ، سیاسی و رسانه ای از نظام سیاسی حاکم در آن زمان در جنوب یمن از استان المهره به عنوان پایگاهی برای شروع عملیات نظامی خود استفاده می کرد.
الجزیره افزود: روابط میان مسقط و ابوظبی در سال 2011 به دنبال کشف شبکه جاسوسی اماراتی در عمان دچار تنش و بحران بی صدایی شد. این شبکه در نظر داشت تا اطلاعات مهمی در مورد شخص سلطان قابوس به دست آورد. این بحران تنها با میانجیگری کویت حل و فصل شد و در نهایت به نفع مسقط شرایط سیاسی و مالی بر ابوظبی اعمال شد.
مقامات عمان از قرن گذشته به اهمیت استان المهره برای امنیت ملی خود پی بردند زیرا در سال 1990 واحد یمنی با نیروهای قبیله ای و سیاسی در این استان پیوند محکمی ایجاد کرد و بسته های پی در پی طرح های عمرانی و سرمایه گذاری میان آنها منعقد شد و به ساکنان این استان امتیازات خاصی بخشید و به بسیاری از خانواده های مقیم استان تابعیت داد.
هر چند المهره خارج از دایره جنگ و درگیری در یمن باقی ماند اما مقامات امارات اخیرا برای تکمیل طرح توسعه خود در جنوب یمن به سوی این استان که برای نظام یمن یک عمق حیاتی به شمار می رود، روی آوردند.
برپایه این گزارش، ابوظبی برای جلب حمایت عشایر و جذب شخصیت های سیاسی و اجتماعی و نظامی از هلال احمر امارات به عنوان سرپوشی برای توسعه نفوذ خود استفاده می کند. امارات به دنبال آن با ایجاد پایگاه نظامی آموزشی و تشکیل نیروهای نخبه المهره حرکت نظامی امنیتی خود را به سوی این استان آغاز کرد.
در همین راستا بدر کلشات المهری عضو ‘کنگره گفت وگوی ملی’ تاکید کرد: حضور امارات در استان المهره چند ماه پس از آغاز عملیات نظامی ائتلاف سعودی علیه یمن شکل گرفت و در همین راستا امارات در شهر الغیضه مرکز استان یک دفتر و یک پایگاه نظامی برای آموزش عناصر خویش افتتاح کرد و اخیرا عناصر مزبور را در نهادهای امنیتی خود ادغام کرد.
المهری افزود: ترس و نگرانی عمان نسبت به امنیت ملی خود ظرف چند روز گذشته نمایان شد. البته با توجه به جنگ جاری در یمن این موضوع کاملا طبیعی است زیرا عمان با این استان مرز گسترده ای دارد و مسقط به دلیل مشارکت نداشتن در ائتلاف عربی به رهبری عربستان نمی تواند در یمن دخالت کند.
به نوشته الجزیره، کشمکش میان امارات و عمان در ماه اوت گذشته به دنبال تابعیت دادن ابوظبی به ساکنان مناطق مرزی یمن نمایان شد که طی آن امارات به ساکنان جزیره سقطری تابعیت داد و عمان نیز در مقابل به دو خاندان حیدر ابوبکر العطاس نخست وزیر سابق و شیخ عیسی بن عفرار سلطان المهره تابعیت بخشید.
اما عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن دوشنبه گذشته تحت تاثیر فشارهای بسیار امارات استاندار المهره شیخ محمد کده همپیمان بر جسته حکومت عمان و دارای تابعیت آن را از کار بر کنار کرد.
عبدالسلام محمد رئیس مرکز تحقیقات راهبردی می گوید ریشه های کشمکش میان امارات و عمان قدیمی است اما پس از حضور یافتن امارات در استان های جنوبی این کشمکش به بحران تبدیل شد.
وی در گفت وگو با الجزیره ضمن اعلام این مطلب افزود: ‘عربستان نسبت به نفوذ تسلیحات از راه ساحل و مناطق این استان نگران است و توافق یمن و عمان با حمایت عربستان جهت مبارزه با قاچاق سلاح می تواند از شدت تنش حاصل در المهره بکاهد.’
روزنامه واشنگتن پست چندی پیش در اواخر ژوئیه گذشته با انتشار گزارشی با عنوان ‘ عمان از نفوذ ابوظبی در یمن بیمناک است’ نوشت: ‘ این ترس و نگرانی نشات گرفته از نقش فزاینده دولت امارات در بخش های جنوبی یمن است.’
واشنگتن پست خاطرنشان کرد: برخی از عمانی ها معتقدند امارات با تسلط یافتن بر مناطق یمن در صدد محاصره راهبردی کشورشان است.
عبدالباقی شمسان استاد جامعه شناسی سیاسی در دانشگاه صنعا معتقد است که امارات با تسلط یافتن بر گذرگاه های دریایی بین المللی در چارچوب شرکت بنادر دوبی در صدد تحقق بخشیدن به طمع ورزی های خاص خود و همچنین مستولی شدن بر تمامی طرح های سرمایه گذاری بزرگ در جزایر و شهرها است.
خاورم ** 1487 ** 1064
مترجم : قاسم غضبانپور

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.